Trappe ned i amning - 9 mdr.

1. marts 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Trappe ned i amning - 9 mdr.

Hej Helen.

Jeg har lige brug for lidt vejledning mht nedtrapning af amning. Min datter er nu 9 måneder og jeg ønsker snart at stoppe med at amme. Hun spiser ved mig 2-3 gange som det er nu. Tidspunkterne er aften inden putning (ikke hver aften, mest hvis hun ikke har spist så meget almindelig aftensmad/aften grød), midnat/nat eller hvornår hun vågner første gang deromkring og tidlig morgen ved 5-6 tiden. Det svinger lidt, hvis hun vågner flere gange inden midnat får hun ofte bryst ved fx 23-tiden og bliver puttet igen. Jeg prøver at holde det til 1 gang om natten/sen aften.

Mit spørgsmål er så, hvordan jeg lige kommer ned på 1-2 amninger, hvilke tidspunkter som ville være mest fordelagtige at amme hende på. Hun spiser rigtig fint i løbet af dagen. Kan lige beskrive kort hvad og hvornår hun spiser:

05-06: Ammes når hun vågner (sover ikke særlig tit videre)

7-7:30: Havregrød (halv dl havregryn)

9-9:30: Halv bolle, banan eller lidt grød

Puttes til formiddags lur og sover typisk 1-1,5 time

11:30-12:00: Frokost. 1 hel rugbrød (bondebrød) med pålæg, af og til lidt ostehaps e.lign

14-14:30: Halv bolle med smøre ost, frugt, yogurt eller lidt grød. Skifter lidt.

Puttes til eftermiddags lur 15-15:30 og sover ca 1 ...

Annonce

... times tid

17-17:30: Aftensmad. Vores mad eller kartoffelmos med kød eller fisk. Frugtmos dessert.

18:30-19: Godnat grød (havregrød - halv dl havregryn)

Puttes 19-19:30

Jeg har været i tvivl om Freja blev sulten om natten eller når hun vågner op flere gange, som det svinger meget med. Men min egen SP sagde, at det skulle jeg ikke være med det hun spiser i løbet af dagen. Hvad tænker du? Vi prøver som sagt at hun kun spiser 1 gang efter putning og så tidlig morgen.

Jeg er godt klar over, at Freja har en alder nu hvor det er meget almindeligt at hun vågner op flere gange, men det er frustrerende at det svinger så meget, for man vil jo så gerne ændre på nogle ting, så hun sov bedre igennem. Nogle dage sover hun til fx kl 2 inden hun vågner. Andre dage vågner hun 2-3 gange inden midnat og 1-2 gange om natten. Skal vi bare acceptere det? Vi tager hende op og vugger hende i søvn igen og så sover hun videre. Nogen gange har vi problemer med hun vågner op, når vi lægger hende ned. Og sådan her har det været (som jeg har skrevet til dig før) i flere måneder. Det svinger bare rigtig meget, vi kan ikke finde nogen forklaring på det eller mønster i det. Hvad tænker du?

På forhånd tak for din hjælp.

Venlig hilsen
Frejas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor