Brev:
Trappe ned i amning - 9 mdr.
1. marts 2015
Alder:
9 mdr.
Trappe ned i amning - 9 mdr.
Hej Helen.
Jeg har lige brug for lidt vejledning mht nedtrapning af amning. Min datter er nu 9 måneder og jeg ønsker snart at stoppe med at amme. Hun spiser ved mig 2-3 gange som det er nu. Tidspunkterne er aften inden putning (ikke hver aften, mest hvis hun ikke har spist så meget almindelig aftensmad/aften grød), midnat/nat eller hvornår hun vågner første gang deromkring og tidlig morgen ved 5-6 tiden. Det svinger lidt, hvis hun vågner flere gange inden midnat får hun ofte bryst ved fx 23-tiden og bliver puttet igen. Jeg prøver at holde det til 1 gang om natten/sen aften.
Mit spørgsmål er så, hvordan jeg lige kommer ned på 1-2 amninger, hvilke tidspunkter som ville være mest fordelagtige at amme hende på. Hun spiser rigtig fint i løbet af dagen. Kan lige beskrive kort hvad og hvornår hun spiser:
05-06: Ammes når hun vågner (sover ikke særlig tit videre)
7-7:30: Havregrød (halv dl havregryn)
9-9:30: Halv bolle, banan eller lidt grød
Puttes til formiddags lur og sover typisk 1-1,5 time
11:30-12:00: Frokost. 1 hel rugbrød (bondebrød) med pålæg, af og til lidt ostehaps e.lign
14-14:30: Halv bolle med smøre ost, frugt, yogurt eller lidt grød. Skifter lidt.
Puttes til eftermiddags lur 15-15:30 og sover ca 1 times tid
17-17:30: Aftensmad. Vores mad eller kartoffelmos med kød eller fisk. Frugtmos dessert.
18:30-19: Godnat grød (havregrød - halv dl havregryn)
Puttes 19-19:30
Jeg har været i tvivl om Freja blev sulten om natten eller når hun vågner op flere gange, som det svinger meget med. Men min egen SP sagde, at det skulle jeg ikke være med det hun spiser i løbet af dagen. Hvad tænker du? Vi prøver som sagt at hun kun spiser 1 gang efter putning og så tidlig morgen.
Jeg er godt klar over, at Freja har en alder nu hvor det er meget almindeligt at hun vågner op flere gange, men det er frustrerende at det svinger så meget, for man vil jo så gerne ændre på nogle ting, så hun sov bedre igennem. Nogle dage sover hun til fx kl 2 inden hun vågner. Andre dage vågner hun 2-3 gange inden midnat og 1-2 gange om natten. Skal vi bare acceptere det? Vi tager hende op og vugger hende i søvn igen og så sover hun videre. Nogen gange har vi problemer med hun vågner op, når vi lægger hende ned. Og sådan her har det været (som jeg har skrevet til dig før) i flere måneder. Det svinger bare rigtig meget, vi kan ikke finde nogen forklaring på det eller mønster i det. Hvad tænker du?
På forhånd tak for din hjælp.
Venlig hilsen
Frejas mor