Svar: Amning 6 måneder

11. februar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har flere af mine bøger og er glad for dem, tak:)

Det lyder som om at lillesøster trives rigtig godt. Hun er nu godt igang med skemaden og nyder dette, hun tilbydes brystet og lyder faktisk til at have en rigtig fin evne til her at regulere sit behov - og så længe hun virker til at trives, har fine våde tissebleer, tager fint på, virker glad og tilfreds, så må du et eller andet sted tro på, at hun får hvad hun har behov for.

Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvor meget mælk barnet reelt får, men hun kan sagtens spise måske 200 ml hos dig og hvis hun så ammes 4 gange i døgnet, så får hun jo ca 800 ml og dermed sit behov dækket… Derudover skal hendes behov for væske dækkes af vand, som hun skal tilbydes af kop til hvert måltid.

Som jeg læser dit brev, så vil hun lige nu gerne ammes før formiddagslur, før middagslur og om aftenen - og nogle gange tager hun så brystet eftermiddag eller en gang om natten. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at holde mængden af skemad nede, så hun ikke er så fyldt med mad, at hun af den grund afviser brystet. Derfor vil det være godt, at holde mængden på ¾-1 dl. skemad af gangen, ligesom det er rigtig fint, hvis der kan gå 1-1.5 mellem at hun tilbydes skemad og tilbydes brystet, netop for at skabe bedst mulig plads til begge dele:)

Jeg synes også du skal forsætte med at tilbyde brystet tidlig morgen, eftermiddag og sen aften - det skal være et tilbud og siger hun fra, så må du tro på at hun ikke har behov. I stedet må du så tilbyde hende lidt vand at drikke, så hun stadig får lidt væske.

Det vil naturligt være ...

Annonce

... svært at trappe ud af amningerne om dagen, hvis hun sover så lang en nattesøvn og ikke melder sig om natten og for at forsøge at give hende mælk/væske over hele døgnet, vil jeg anbefale dig, at du forsøger at lægge hende til brystet sen aften før du selv går i seng - også selvom hun ikke melder sig selv. Prøv om du her kan tage hende op og lægge hende til og få hende til at die mere eller mindre i søvne, så hun får den ekstra mælk og derefter putte hende tilbage i egen seng, og du kan så også selv lægge dig til at sove. Hvis du kan få lidt mælk i hende her, så bliver det lettere at undvære mælk i dagtimerne. Og hvis det ikke lykkes, så må du lige nu sige til dig selv, at hun som sagt trives og lyder til at kunne indtage sit behov for både mælk og skemad på kun ca 12 timer. Og så skal du naturligvis være opmærksom på at det kan ændre sig.

I takt med at hun begynder at spise mere skemad, får mere og mere varieret mad, spiser større måltider, så kan det godt være, at hun vil begynde at vågne op f.eks. sen aften og efterspørge brystet der - og de skal hun så have, selvom hun indtil da har kunne undvære, så er det altså et reelt behov.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så længe hun kan kapere både skemad og amning formiddag og til frokost, så synes jeg du skal bibeholde dette netop for at sikre hendes behov bedst muligt. Hendes amninger kan således ligge før formiddagslur, før middagslur, aften og sen aften - og derudover kan hun tilbydes ved behov, men siger hun nej, så er du nødt til at acceptere det og du må tro på at hun har en sund og god evne til at regulere sit behov selv…:)

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor