Svar: Skemad vs amning

4. februar 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tanja

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I alle tre trives, og at lillepigen har accepteret en sut - yeah! :)

Lige når man begynder med skemad, så vil det ofte være en god idé enten at amme lidt før eller lige efter at skemaden kommer i maven. Mælken vil være med til at nedbryde skemaden og samtidig vil det at få skemad være så nyt for barnet, at en lille tår bryst gør det hele lidt mere trygt. Men i løbet af de næste uger, så er det faktisk ikke meningen, at du skal amme samtidig med skemaden.

Det vil være rigtig godt, hvis du i løbet af de næste uger forsøger at skabe en rytme, hvor din datter tilbydes skemad, når hun vågner, sammen med mælk af kop og så ammes før hun skal puttes. På den måde får hun plads i maven til begge dele og stille og roligt adskilles skemad og mælk. Skemad er noget hun får, når hun er vågen, det indtages siddende, sammen med dig, ved bordet osv. Og amningen er en naturlig del af det at skulle slappe af, finde roen og overgive sig til søvnen.

Det er korrekt, at skemaden i starten kommer ud over indtaget af mælk og først i 6-7 måneders alderen begynder amningen at kunne trappes mere ud netop i takt med at mængden af skemad/antallet af måltider sættes op. Hvor din datter lige nu også bruger brystet og dier kortvarigt, fordi hun er tørstig, så vil hun på sigt i stedet blive tilbudt vand af en kop, når hun er tørstig, og antallet af amninger trappes således ned. Jeg ved ikke, hvor meget du ammer nu, men måske ammer du 8 gange i døgnet, hvoraf de 6 ...

Annonce

... amninger måske er hovedmåltider og de 2 amninger er tørstslukkere (det er bare et skøn) og når hun bliver 6 måneder, vil det f.eks. ofte være passende med 6 amninger i døgnet og i 7 måneders alderen trappes ned til 4 amninger i døgnet. Antallet af amninger nedsættes således i takt med at hun bliver ældre og indtager anden mad og væske. Hun vil dog indtag en stor mængde mælk via disse amninger og de er vigtige for at sikre hende væske/mælk nok:)

En plan for dagen for et barn på 4-5 måneder kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Får ofte en lille ekstra amning, når dagen begynder.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, max ½ dl. evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur måske kl 13-13.30 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur hun tager

Eftermiddag 16-17: Ammes

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Puttes til dagens 3 lur, som ofte er den korteste lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, max ½ dl. Vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt. Intil da ammes hun efter behov.

Ammes og puttes til natten ca kl 20-21 - nogle gange senere, det afhænger af hvor sent dagens 3. lur ligger

Sen aften 24: Ammes

Midt nat 03: Ammes

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)

Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned fra nu og til din datter er 18 måneder gammel:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to