Svar: Skemad vs amning
4. februar 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Tanja
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I alle tre trives, og at lillepigen har accepteret en sut - yeah! :)
Lige når man begynder med skemad, så vil det ofte være en god idé enten at amme lidt før eller lige efter at skemaden kommer i maven. Mælken vil være med til at nedbryde skemaden og samtidig vil det at få skemad være så nyt for barnet, at en lille tår bryst gør det hele lidt mere trygt. Men i løbet af de næste uger, så er det faktisk ikke meningen, at du skal amme samtidig med skemaden.
Det vil være rigtig godt, hvis du i løbet af de næste uger forsøger at skabe en rytme, hvor din datter tilbydes skemad, når hun vågner, sammen med mælk af kop og så ammes før hun skal puttes. På den måde får hun plads i maven til begge dele og stille og roligt adskilles skemad og mælk. Skemad er noget hun får, når hun er vågen, det indtages siddende, sammen med dig, ved bordet osv. Og amningen er en naturlig del af det at skulle slappe af, finde roen og overgive sig til søvnen.
Det er korrekt, at skemaden i starten kommer ud over indtaget af mælk og først i 6-7 måneders alderen begynder amningen at kunne trappes mere ud netop i takt med at mængden af skemad/antallet af måltider sættes op. Hvor din datter lige nu også bruger brystet og dier kortvarigt, fordi hun er tørstig, så vil hun på sigt i stedet blive tilbudt vand af en kop, når hun er tørstig, og antallet af amninger trappes således ned. Jeg ved ikke, hvor meget du ammer nu, men måske ammer du 8 gange i døgnet, hvoraf de 6 amninger måske er hovedmåltider og de 2 amninger er tørstslukkere (det er bare et skøn) og når hun bliver 6 måneder, vil det f.eks. ofte være passende med 6 amninger i døgnet og i 7 måneders alderen trappes ned til 4 amninger i døgnet. Antallet af amninger nedsættes således i takt med at hun bliver ældre og indtager anden mad og væske. Hun vil dog indtag en stor mængde mælk via disse amninger og de er vigtige for at sikre hende væske/mælk nok:)
En plan for dagen for et barn på 4-5 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Får ofte en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, max ½ dl. evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur måske kl 13-13.30 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16-17: Ammes
Puttes til dagens 3 lur, som ofte er den korteste lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, max ½ dl. Vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt. Intil da ammes hun efter behov.
Ammes og puttes til natten ca kl 20-21 - nogle gange senere, det afhænger af hvor sent dagens 3. lur ligger
Sen aften 24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)
Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned fra nu og til din datter er 18 måneder gammel:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske