Svar: Ammestop - 14 mdr.

3. februar 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det er altid lettest at stoppe med at amme, hvis både mor og barn er enige om det, og det lyder ikke til helt at være tilfældet hos jer… Der er dog ikke rigtig noget valg, du skal i medicinsk behandling og amningen er nødt til at stoppe - og det må du holde fast i. Det der er vigtigt er, at du siger til dig selv, at det jo er brystet jeres dreng nu skal undvære, det er ikke mor. Og brystet og mor er to forskellige ting. Du kan stadig give ham masser af nærhed, fysisk kontakt, trøst osv. uden at han behøver få brystet.

Det er helt naturligt, at han vil protestere. Brystet betyder rigtig meget for ham og har været der hele tiden. Det er brystet han har søgt både, når han har været sulten, tørstig, ked af det, træt, er blevet forskrækket eller bare har haft brug for at mærke, at du var der - og det er naturligt rigtig svært pludselig at skulle undvære dette. Samtidig har han nu en alder, hvor han sandsynligvis ikke selv vil sige fra, det er dig der må træffe valget og det er naturligt hårdt, fordi du jo vil kunne mærke, at han netop søger brystet og bliver frustreret, når du ikke giver ham det.

Dertil kommer at han på grund af sygdom har fået brystet ekstra meget, din mælkemængde er blevet sat op, og nu skal du ud af amningen. For at din krop kan følge med vil det være rigtig godt, hvis du kan trappe ud over flere dage. Så hvis du lige nu f.eks. ammer 4 gange i døgnet, så skal du trappe ned til at amme 3 gange i døgnet, derefter 2 gange, så 1 gang og til sidst stoppe helt. Når du trapper ud på denne måde så giver du din krop en chance for at følge med og sikrer at mælkemængden nedsættes naturligt og du forebygger derfor brystbetændelse. Hvis du stopper fra den ene dag til den anden, så vil der stå mælk i brystet, som ikke kommer ud og det kan give smerter og brystbetændelse.

Det er dog ikke sikker at din dreng kan finde ud af, hvis han nogle gange få lov og andre gange ikke må amme - han kender jo ikke klokken og forstår ikke, hvorfor han må blive ammet kl 20 men ikke kl 02 - du er derfor nødt til at vurdere, om det er bedst for både dig og ham, at du trapper ud og ammer mindre og mindre eller om det vil være bedre at stoppe helt og så kan det blive nødvendigt at du malker ud, for at få dine bryster tømt. Kan han gøre det, vil det dog være rart for jer begge…

Det er vigtigt, at du sætter noget andet i stedet og ikke blot fjerner brystet. Han skal have en putteklud, bamse, kærtegnes, holdes i hånden, du kan synge en sang og på sigt læse godnathistorie i stedet for at amme ham, før han skal sove.

Det vil være en rigtig god idé at du om aftenen giver ham en godnatgrød sammen med en kop mælk og lader dette ritual være optakten til at skulle sove, så når du ikke længere ammer ham, så får han stadig mælk og mad i maven og puttes mæt og tilfreds. Og her skal han så have sin klud, bamse osv.

Det kan være en god idé at du samtidig med at du trapper antallet af amninger ned også forsøger at afkorte de amninger du giver ham, så han trøstes, falder til ro men ikke fyldes med mælk og stille og roligt derfor lærer at undvære. Du kan lægge dig med ham i ...

Annonce

... dobbeltsengen og amme ham liggende og stille og roligt lirke brystet ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk/bryst og lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Hvis han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Puttekluden, bamsen osv. skal være der og så må du gerne synge en lille sang eller lignende, så han stille og roligt lærer at sove netop med bamse, sang, klud.

Når han kan dette, så kan du prøve at putte ham i hans seng, stadig være hos ham, han har sin bamse, sin klud, du holder ham i hånden, synger for ham osv. så alt er som det plejer at være, men så brystet er væk og nu erstattet af de andre ting og så han lærer at falde i søvn i sin seng.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er vigtigt, at han på sigt falder i søvn, der hvor du ønsker han skal sove om natten så han ikke falder i søvn i feks. din favn og flyttes sovende til sin seng og så vågner op om natten og er ked af det, fordi han ikke forstår, hvor han ligger og bliver utryg. Men du må prøve at vurdere, hvornår han er parat til at sove i egen seng. Måske vil han have svært ved det og have lettere ved at sove, hvis han ligger sammen med dig i din seng - uden at få brystet. Måske vil det virke frustrerende for ham at sove tæt med dig, fordi brystet så lokker og han ikke må få det… Her må du prøve at vurdere, hvad der vil være bedst.

Nogle gange er løsningen også at lade far tage over om natten. Far og søn sover sammen i dobbeltsengen og du sover i et andet rum. Far kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, trøste, berolige, holde i hånden, synge, holde ham tæt osv. hvad der nu er behov for, men far kan af gode grunde ikke amme, så den mulighed er udelukket.

Og det er her også vigtigt, at far IKKE giver flaske. Jeres dreng skal ikke have flaske i stedet for brystet, så skaber I blot nye problemer for jer selv og ham på sigt. Hvis jeres dreng virker tørstig, kan han tilbydes lidt vand af en kop. Ikke mælk og ikke flaske.

Da du har 3 uger til at komme ud af amning, kan du bruge den første uge på at trappe ned i antallet af amning og bruge den efterfølgende uge på at afkorte den amning, der måske er tilbage, mere og mere og sætte noget andet i stedet, så han til sidst ikke behøver amning og så arbejde på at han den sidste uge falder i søvn med jeres nærhed og gerne i egen seng.

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år