Svar: Hvor mange amninger?

25. januar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lill-Mai

Tak for din tilbagemelding :)

Hvis du går fra at amme 3 gange i døgnet til at amme 6 gange i døgnet, så skulle din mælkemængde gerne øges inden for et par døgn. De 6 amninger vil ofte være passende for et barn på 6 måneder, og når din dreng bliver 7 måneder, så kan du skære to af amningerne væk.

En rettesnor kan se således ud:

6 måneder: 6 amninger i døgnet
7 måneder: 4 amninger i døgnet
8-9 måneder: 3 amninger i døgnet
10-12: måneder 2 amninger i døgnet
12 måneder til - : 1 amning i døgnet, så længe både mor og barn trives med det.

De 6 amninger som din dreng vil have behov for lige nu vil ofte ligge tidlig morgen, inden formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Og når han bliver 7 måneder, så trappes ofte ud af amningen om formiddagen og ...

Annonce

... eftermiddagen og i stedet skal du her tilbyde mellemmåltider og vand af kop.

Om I skal forsøge med flaske, afhænger jo helt af hvilket behov I har. Hvis du passer din dreng selv og regner med at have ham hjemme hos dig, til han er et år, så vil du fint kunne dække hans behov og amme ham. Men hvis han skal passes af andre og skal være væk fra dig, så vil det være praktisk, hvis han vil tage imod en flaske. Det vil gøre det noget lettere for andre at passe ham, når de kan give ham mælk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jo ældre han bliver jo lettere vil han dog naturligt kunne være adskilt fra dig i kortere intervaller og vil naturligt kunne spise mere og mere rigtig mad og drikke vand af en kop - og jo lettere vil andre også kunne passe ham, hvis I har behov for det.

Håber du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre