Svar: Hvor mange amninger?
25. januar 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Lill-Mai
Tak for din tilbagemelding :)
Hvis du går fra at amme 3 gange i døgnet til at amme 6 gange i døgnet, så skulle din mælkemængde gerne øges inden for et par døgn. De 6 amninger vil ofte være passende for et barn på 6 måneder, og når din dreng bliver 7 måneder, så kan du skære to af amningerne væk.
En rettesnor kan se således ud:
6 måneder: 6 amninger i døgnet
7 måneder: 4 amninger i døgnet
8-9 måneder: 3 amninger i døgnet
10-12: måneder 2 amninger i døgnet
12 måneder til - : 1 amning i døgnet, så længe både mor og barn trives med det.
De 6 amninger som din dreng vil have behov for lige nu vil ofte ligge tidlig morgen, inden formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Og når han bliver 7 måneder, så trappes ofte ud af amningen om formiddagen og eftermiddagen og i stedet skal du her tilbyde mellemmåltider og vand af kop.
Om I skal forsøge med flaske, afhænger jo helt af hvilket behov I har. Hvis du passer din dreng selv og regner med at have ham hjemme hos dig, til han er et år, så vil du fint kunne dække hans behov og amme ham. Men hvis han skal passes af andre og skal være væk fra dig, så vil det være praktisk, hvis han vil tage imod en flaske. Det vil gøre det noget lettere for andre at passe ham, når de kan give ham mælk.
Jo ældre han bliver jo lettere vil han dog naturligt kunne være adskilt fra dig i kortere intervaller og vil naturligt kunne spise mere og mere rigtig mad og drikke vand af en kop - og jo lettere vil andre også kunne passe ham, hvis I har behov for det.
Håber du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske