Svar: Ammestop og nye ritualer
16. januar 2015
Alder:
2 år
Kære Ammemor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du synes det er en hård og svær beslutning. Der er jo ingen tvivl om, at amning betyder rigtig meget for jer begge to og hos jer er der jo ikke tale om en lille trøst-tår i ny og næ - jeres datter ammes rigtig meget. Ofte både om eftermiddagen, om aftenen og flere gange i løbet af natten.
Hun er meget bevidst om brystet, sætter ord på sit behov for brystet og melder tydeligt ud, når hun ikke vil have mere og at brystet skal lave mælk til hende igen. Derfor tænker jeg, at det bedste vil være at tale til denne "fornuft" i hende. Og netop forklare hende, at "det er slut, brystet laver ikke mælk mere".
Og jeg tror desværre at det bliver meget svært og meget frustrerende for hende, hvis du tillader brystet om natten, men ikke om dagen eller omvendt. Hun vil ikke kunne forstå, hvorfor hun nogle gange må og andre gange ikke må. Det kan være dejligt og praktisk med en nedtrapning - også for din krop, for der er en risiko for at du får brystbetændelse, hvis du stopper fra den ene dag til den anden. Det mælk du producerer er nødt til at komme ud og du producerer stadig en del. Derfor er nedtrapning ofte bedre end et brat ammestop. Du kan naturligvis forsøge, men jeg tvivler på, at jeres datter vil kunne finde ud af det.
Du/I skal naturligvis anerkende at I nu fjerner noget at det mest trygge hun kender og noget som I har lært hende. Hu har haft brystet til at dække sit behov for mælk, tryghed, nærhed, hygge, trøst osv. i 2 år og det vil naturligt være dybt frustrerende for hende og måske næsten en sorg, når I slutter det. Derfor er det også vigtigt, at I stille og roligt sætter noget andet i stedet og her er I godt igang.
At hun ikke får brystet mere betyder jo ikke, at hun ikke stadig kan få sin mor og være fysisk tæt med dig. I kan stadig have det super hyggeligt, lægge jer sammen, læse godnathistorie osv. så alt er som det plejer at være, det eneste er at brystet ikke er der. Og i stedet kan hun derfor godt tilbydes lidt lun mælk af en kop (helst før hun får børstet tænder) sammen med en banan. Det vil være med til at give lidt ro i maven og kan erstatte amningen.
Så mit råd er altså at bibeholde ritualet, som I allerede er igang med at indføre med godnathistorie, bamse osv. Hun får et bad, gøres klar til natten, får ble og nattøj på, får en kop lun mælk og en banan, får børstet tænder. I går på værelset og du sætter dig hos hende, hun ligger tæt med dig, har dynen puttet omkring sig, har sin puttebamse, du læser, synger for hende, holde i hånden og hvad hun nu har brug for - men brystet får hun ikke mere. Og når hun så beder om brystet, så må du holde fast i at "det er slut, der er ikke mere mælk". Og du må trøste, berolige, rumme hendes frustration, men samtidig også lade hende mærke, at du jo stadig er der, du passer på hende og elsker hende. Mor er ikke væk, det er brystet som er væk.
Om det skal være lørdag, søndag eller i hverdagen.. hvad I synes er bedst. Umiddelbart tænker jeg, at det vil være godt at starte i weekenden og så arbejde videre på de nye rutiner i hverdagen. Når det er weekend kan I forældre bedre støtte hinanden, far kan lettere aflede og tage over og når det så bliver hverdag, så vil hun naturligt glemme det lidt og I kommer derfor hurtigere videre.
Som sagt tænker jeg også at I er nødt til at stoppe helt - og at nedtrapning kan være svært. Det kan være nødvendigt at du malker ud… Hvis du vil forsøge med nedtrapning, så synes jeg at du kan bibeholde amningen før putning om aftenen, men de øvrige amninger skal du forsøge at forklare hende er slut. Om dagen kan du evt. forklare hende at brystet får hun, når hun skal sove og så tilbyde hende et alternativ - "se du kan få lidt at drikke og her er lidt frugt". Og om natten må du så sove med en t-shirt på, som gør at hun ikke selv kan søge brystet. Det er dig der styrer hvornår hun kan få og om natten er mælkebaren lukket:)
Det er meget forskelligt hvor hurtigt børn glemmer brystet. Nogle mødre oplever at deres børn allerede efter 3 dage, virker ligeglade og man kan undre sig over, hvordan noget der har fyldt så meget, pludselig fylder så lidt. Andre mødre oplever at deres børn spørger efter det flere uger efter ammestoppet og lige skal forhøre sig om det nu er helt slut og hvorfor det er slut…
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med det projekt:)
Og rigtig meget held og lykke med jeres næste projekt med en lillebror eller lillesøster, det lyder som en god prioritering, selvom det er svært:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske