Ammestop og nye ritualer

16. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år

Ammestop og nye ritualer

Kære Helen.

Vores dejlige datter er netop blevet to år, og tiden til ammestop er kommet. Ikke fordi hverken hun eller jeg er klar til det – hun elsker mors bryster og hviner af fryd, når de kommer frem, og jeg har svært ved at nægte min datter noget, som hun så åbenlyst elsker, og som vel er den ultimative form for tryghed, som hun kender. Men vi vil i gang med projekt lillesøster/lillebror, og det kræver lægelig hjælp og medicin, som er uforenelig med amning. Så der er ingen vej uden om, i løbet af en måned eller to må jeg tage en hård beslutning på vegne af os begge.

Jeg vil gerne have dine gode råd til, hvordan vi helt lavpraktisk kommer fra A til B. Kan vi f.eks. arbejde hen imod et ændret putteritual, inden det endelige stop? Og hvad er den rigtige timing af et ammestop?

Lige nu ammer jeg om eftermiddagen – enten til godnat ved middagslur i weekenden, eller når jeg kommer hjem fra arbejde, og min datter slet ikke kan vente med, at jeg får tøjet af og kommer med ind på hendes værelse, hvor vi altid ammer.
Så ammer jeg hende om aftenen, hvor hun falder i søvn i min favn bagefter, og jeg så løfter hende over i tremmesengen.

Endelig ammer vi kortvarigt 2-4 gange i løbet af natten, hvor jeg nu altid tilbyder hende vand først. Hun vågner typisk efter 3-4 timer og vil op i sengen til mig og ammes. Så er der en urolig periode midt på natten med nogle amninger, og endelig en god lang søvn indtil ved 7-tiden. Nogle gange er det som om, at det bare er selve det at ligge med hovedet mod mit bryst og hånden på min varme mave, som hun har brug for. Og et par enkelte gange har det været nok.

Vores datter går i vuggestue og trives på alle måder, spiser varieret og rigeligt, og hun er langt fremme sprogligt. Hun laver sætninger med 3-4-5 ord og kan f.eks. sagtens sætte ord på, at det ene bryst er tomt og skal sove, så det kan lave mælk igen.

Min tanke er, at vi bliver nødt til at stoppe helt fra den ene dag til den anden, og at jeg vil fortælle hende, at lægen (som hun har stor respekt for) har sagt, at brysterne ikke må give mælk mere – eller noget i den stil. Hun vil blive meget ked af det og frustreret, og jeg må jo bare sørge for at være i overskud, når beslutningen føres ud i livet.

Lige nu er vores putteritual om aftenen, at hun kommer i bad ca. en time efter aftensmaden, hvor hun ofte spiser en rigtig stor portion. Vi snakker dagen igennem, mens hun er i ...

Annonce

... bad. Hun får creme på og børster tænder, og vi går ind på værelset, hvor hun får ble og nattøj på. Far kommer og kysser godnat og fortæller måske en af sine små selvkompenerede historier. Han går, og vi ruller gardinerne for og siger godnat til månen. Finder dynen og bamsen og ammer. På det seneste er der af sig selv sket en udvikling fra, at det næsten ikke kunne gå hurtigt nok med at komme i gang med amning, til at vores datter nu gerne vil synge en sang eller læse en lille hisotrie med mig først. Det har jeg naturligvis grebet, så det gør vi nu, og derefter amning. Hun siger selv stop for sang/historie og beder om brystet i stedet for.

Hvad kan jeg gøre for at arbejde med putteritualet frem til ammestop? Jeg ved, at du ofte anbefaler natgrød. Det kommer ikke til at virke hos os, da vores datter spiser virkelig godt til aftensmaden og ikke har meget til overs for skemad i det hele taget. Jeg tror også, at det vil forvirre hende alt for meget i forhold til, at vi er på vej i seng, hvis vi nu lige pludselig skal ud i køkkenet for at spise efter badet. Så jeg tænker mere på ændringer i det, vi allerede gør, så overgangen til ingen amning bliver knap så drastisk?

Hvornår på ugen vil du anbefale at iværksætte ammestop? I weekenden, så hun har mig hele tiden, eller i hverdagen hvor hun er i vuggestue og på den ene side skal undvære sin mor i nogle svære dage, men omvendt ikke hele tiden bliver mindet om mors bryster? I vuggestuen bliver hun jo puttet til lur uden bryster, så her kunne hun måske få en god middagslur, selv om nætterne nok bliver hårde og uden for megen søvn?

Og hvornår på dagen vil du anbefale at stoppe? Om eftermiddagen eller om aftenen? (Jeg tænker, at det vil være en dårlig ide at iværksætte ammestop midt om natten som det første). Og vil det være en god ide at trække sengetiden lidt, så hun helt sikkert er træt, eller vil det være endnu sværere for et overtræt barn at acceptere ammestop?

Og hvor mange dage eller uger skal jeg være indstillet på, at det vil tage, før min datter accepterer ammestoppet og finder nye sovevaner og tryghedsritualer? Jeg tænker, at en bevidst pige på to år nok er længere om det end et mindre barn, men det ville være rart at have en idé om, hvad jeg går ind til, når det går løs?

På forhånd mange tak – og undskyld de mange spørgsmål, men jeg synes virkelig, at det er en kæmpe beslutning.

Med venlig hilsen
Ammemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.