Svar: Fordeling af orlov mellem forældre under hensyn til amning

16. januar 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære stolte og glade mor til to

Stort tillykke med at I har fået en lillebror - hvor lyder det dejligt, og det lyder som om at I trives som en lille ny familie på fire, skønt:)

Det er rigtig dejligt at I forældre gerne vil dele orloven, så far og lillebror også får mulighed for at få tid sammen. Det er guld værd. Det er også rigtig dejligt, at I vil medtænke behovet for amning i den forbindelse - for det er naturligvis vigtigt at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Så længe jeres dreng er helt lille og udelukkende lever af mælk, vil det være rigtig svært for andre at passe ham - med mindre han får flaske. Og da I gerne vil bibeholde amningen så længe som muligt, så vil behovet for mor, mors bryster og dermed mors tilstedeværelse naturligt være der i længere tid.

I takt med at han begynder at få skemad og kan drikke vand af en kop, så bliver det lettere for andre at tilbyde ham mad og væske, men det første lange stykke tid skal han også ammes om dagen, ud over det han kan spise af en ske og drikke af en ...

Annonce

... kop.

I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet - jeg anbefaler normalt at disse tre amninger ligger inden middagslur, aften og sen aften. Men man kan faktisk godt i denne alder tilbyde lidt mælk af en kop inden middagsluren og så kan de tre amninger ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Nogle vælge også at amme eftermiddag, aften og sen aften (eller først på natten) - fordi eftermiddagsamningen bliver en god måde for mor og barn at mødes på, når de har været adskilt i løbet af dagen.

Ved 10 måneders alderen trappes ofte ned til 2 amninger og det betyder, at du her kan amme f.eks. aften og sen aften. I løbet af dagen kan jeres dreng altså få mad, vand osv. som han nu har behov for og behøver ikke længere brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så hvis man gerne vil kombinere at far har orlov og mor stadig ammer, så vil mit bud være at far holder orlov fra 8-9 måneders alderen og frem. F.eks. mellem 9-12 måneder…

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Glæder mig til at følge jer fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder