Svar: Tilbagegang - amninger om natten

3. december 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære frustrerede forældre

Tak for jeres brev :)

Der er højst sandsynligt en sammenhæng mellem jeres datters øgning af amninger om natten og hendes manglende indtag af mad om dagen - og det er naturligvis rigtig vigtigt, at I forsøger at få hende til at spise mere om dagen… Det er en rigtigt svær cirkel at bryde, for hvis hun ikke spiser om dagen, vil hun naturligt søge brystet ekstra om natten, og når hun så spiser ekstra om natten, ja så har hun ikke appetit til at spise rigtig mad om dagen…

Hun har en alder nu, hvor hendes appetit naturligt er nedsat. Hun vokser ikke længere så meget og vil derfor spise mindre portioner. Derudover så er hendes naturlige lyst til at putte i munden ikke længere så stor - i stedet undersøger hun på nye måder. Hun leger mere med maden og undesøger også, hvad det hun gør, gør ved jer. Og når hun lukker munden for skeen, drejer hovedet, skubber maden væk, så gør det noget ved jer - og I skal naturligvis være opmærksomme på, hvordan I reagerer.

Nogle forældre begynder at lave særlige retter til barnet, andre lokker med belønning, legetøj, søde sager eller andet, atter andre forsøger at presse skeen med mad ind i munden på barnet. Måske diskuterer I hen over bordet, hvad det næste skridt skal være, hvad I skal gøre … Og hun mærker det hele og protesterer endnu mere og her er det rigtig vigtigt, at I forsøger at skabe ro og lader hende spise selv og spise det, hun nu viser mest lyst til.

Hun kan spise med gaffel og med fingrene - men skeen skal hun stadig have hjælp til og det vil være rigtig godt, hvis I kan forøge at finde balancen mellem at lade hende spise selv og hvornår I skal hjælpe hende. Nogle gange kan det faktisk være rigtig godt, hvis hun kan sidde lidt for sig selv ved bordet. I kan ordne tøj, tømme opvaskeren eller lignende imens, så I er i nærheden og holder øje med hende, men så hun måske bedre kan koncentrere sig om at spise, fordi I ikke sidder ved bordet og kikker på hende:) Og så kan I efterfølgende prøve om I kan få lov til at hjælpe hende med lidt på en ske, så hun får mad nok:)

Hun skal have mange små måltider hele dagen igennem, så når hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun måske mere til det næste:)

Og så skal I prøve at holde igen med brystet - det er rigtig vigtigt, at amningen ikke trappes yderligere op. I var trappet ned, men har fået øget amningerne igen… Jeg ved ...

Annonce

... godt, at jeres datter altid har været meget glad for brystet og det er tydeligt, at amningen også betyder rigtig meget for mor. Det er dejligt og trygt og omsorgsfuldt, jeg forstår det godt, men det er vigtigt, at mor også giver slip… I har skrevet flere breve, som alle sammen handler om ammenedtrapning og ammestop og jeg kan fornemme, at amningen betyder rigtig rigtig meget.

Det er dejligt at amme og for mange kvinder er det en stor sorg, når amningen stopper. Det kan være rigtig svært at slippe amningen, fordi det føles som at "slippe sit barn". Det at amme er jo en nærhed, som kun mor og barn har sammen og det giver en særligt bånd mellem mor og barn - og når amningen stopper, så kommer ofte følelsen af at bådet mindskes. Nu kan man ikke gøre det særlige mere, men kan "kun" det, som alle andre kan… Og den følelse skal man naturligt arbejde med. Det er rigtig vigtigt, at mor ved, at du stadig er den allerbedste mor, også selvom du ikke ammer jeres datter, og at det bånd der er mellem dig og jeres datter altid vil være der og altid vil være noget særligt.

Det er hårdt, når man mærker at barnet løsriver sig og den første løsrivelse vil ofte være amningen - og den er naturligt svær at slippe. Senere kommer også det at lade andre passe, andre tage over. Man skal give slip i mange forskellige situationer - når barnet starter i dagpleje, vuggestue, børnehave, skole. Når de bliver så store, at de selv skal cykle i trafikken eller skal i byen og selv tage bussen hjem…

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I er nødt til at holde amningerne på et minimum - hvis hun slet ikke vil acceptere godnatgrød og en kop lun mælk, så må hun ammes, når hun skal sove. Men prøv at undgå brystet resten af natten. Vågner hun grædende og er helt utrøstelig, så må hun ammes en ekstra gang, men prøv om I kan holde det til 2 amninger i døgnet. Og så skal hun tilbydes alternativer til brystet - mad, små snacks, vand at drikke.

Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også sikre jer, at hendes søgning mod brystet ikke skyldes, at hun har ondt - det kan være ondt i ørerne, blærebetændelse eller lignende. Det er årstiden for forkølelse, virus osv. og det kan sagtens være forklaringen på, hvorfor hun pludselig er ekstra brystsøgende. Det kan derfor være en overvejelse værd, om hun skal tjekkes igennem af lægen…

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god jul til jer alle tre!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.