Svar: Kan brystmælk være for vandet?
9. oktober 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god beslutning, at du nu supplerer amningen med flaske og dermed får jeres dreng til at tage lidt mere på igen:) Det lyder som om, at det giver jer lidt mere ro i det lille hjem, mindre gråd og mere søvn - og det er guld værd!
Det er sådan, at brystmælken består af flere dele, og den første del af mælken indeholder mere vand og virker som tørstslukker. Det betyder, at børn der ammes nogle ganger vil die kortvarigt - ikke fordi de "hygge-sutter", men fordi de er tørstige og har brug for en lille tår. Og når de lægges til og dier kortvarigt, så får de netop den lidt mere vandholdige og tørstslukkende mælk.
Børn der får flaske vil ikke på samme måde kunne vælge mellem "tørstslukkere" og "federe mælk", her vil mælken have samme konsistens hele tiden. Og man kan derfor godt forestille sig, at din dreng måske nogle gange søger brystet og dier kortvarigt hos dig, for at få lidt at drikke. Så den mælk han lige nu får hos dig måske nogle gange netop er lidt mere "vandet" - men det kan altså godt være positivt.
Der kan også være tale om, at du lige nu overproducerer, fordi din krop endnu ikke helt har indstillet sig på, at du også giver flaske. Hvis du producerer for meget mælk, så kan man nogle gange risikere, at din dreng vil få for meget af den vandholdige tørstslukkende mælk og ikke vil nå ind til den lidt federe mælk, som giver ro i maven og som han skal tage på af. Hvis man overproducerer, kan det nogle gange hjælpe at køre efter det, som kaldes "blok-amning" og nogle gange kan det også være nødvendigt at supplere med flaske, indtil moderens produktion har tilpasset sig barnets behov.
Og så kan udseendet af din drengs gylp også variere efter hvor lang tid efter amning han gylper. Gylpen vil naturligt kunne se forskelligt ud, alt efter om han gylper lige efter en amning eller gylper f.eks. 20 minutter efter en amning. Jo længere tid mælken har været i maven, jo mere opløst vil den være, fordi kroppen jo med det samme begynder at nedbryde og optage næringen.
Jeg synes, det vil være en god idé at du forsat både ammer og giver flaske, så længe det fungerer for jer. Det er dejligt, at din dreng stadig kan få din mælk og samtidig er det vigtigt, at du ikke stopper amning fra den ene dag til den anden, da du så kan risikere at få en brystbetændelse. Hvis du gerne vil stoppe helt, vil det være godt at trappe stille og roligt ud, så du ammer mindre og mindre og giver mere og mere flaske. Så hvis du kan amme lidt endnu og synes det fungere - og det lyder sådan -, vil det være fint at fortsætte - det er praktisk, at du f.eks. om natten kan lægge ham til og det samme om dagen, hvis I er ude og han bliver ked af det, så er det rart, at du kan sætte dig og give ham en trøste-tår:)
Med hensyn til Nutramigen og allergi, så er det helt rigtigt, at du bør give dette de første 4 måneder. Sundhedsstyrelsen skriver:
"Flere undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for allergiudvikling kan nedsætte, men ikke fjerne, risikoen for udvikling af fødevareallergi, hvis børnene ernæres udelukkende med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i de første 4 levemåneder… ...Der er ikke dokumentation for, at diæt til gravide og ammende mødre har allergiforebyggende effekt. Der er heller ikke dokumentation for effekt af diæt til barnet efter 4-måneders-alderen."
Du kan finde den fulde tekst i "Anbefalinger for spædbarnets ernæring - vejledning til sundhedspersonale" SST. 2006.
Det er helt normalt, at afføringen kan blive mere grøn, når du giver erstatning. Derudover spiller alderen også ind. De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer, og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.
Når afføringen bliver grøn, så skyldes det først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan være grøn som pesto, den kan også være helt mørkegrøn og i sjældne tilfælde så mørk grøn, at den næsten virker sort.
Børn der ernæres med modermælk vil have hyppigere og ofte også tyndere afføringer end børn der ernæres med modermælkserstatning. Derfor vil du naturligt også se og fornemme forskel alt efter om du ammer eller giver flaske, og netop når du gør begge dele vil forskellen være meget tydelig :)
Det anbefales, at børn der ernæres udelukkende med modermælkserstatning har afføring en gang i døgnet. Da du både ammer og giver modermælkserstatning lyder det rigtig fint, at han har afføring ca hver anden dag. Og det er helt okay, at du lige nu oplever afføring lidt mere grødet og at lugten har ændret sig - det er normalt, når man giver modermælkserstatning. MEN han må ikke få hård mave, og han må ikke virke til at have svært ved at komme af med sin afføring, så kan det være nødvendigt at tilbyde ham f.eks. laktulose, som er afføringsmiddel.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske