Kan brystmælk være for vandet?

9. oktober 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kan brystmælk være for vandet?

Kære Helen,

EFter flere overvejelser og tidligere svar fra dig, får vores søn på 3 måneder nu både modermælk og MME. Årsagen til dette er, at han ikke tog nok på i vægt. Vil egentlig gerne fortsætte sådan med at amme ham et par gange eller tre i døgnet og så supplere med en 3-4 flasker.

Jeg har dog på fornemmelsen at min mælk er blevet langt mere vandet efter, at jeg er begyndt kun at amme ham så få gange i døgnet. Jeg tænkte jo ellers, at når han kun fik hos mig nogle få gange, så var det "god mælk" og så kunne han få MME for resten for at sikre, at han får nok og derfor tager ordentlig på.

Årsagen til min fornemmelse er, at han de sidste gange efter han har spist hos mig har haft en del vandet gylp. Han gylpede også, da han kun fik bryst, men der var det ikke nær så vandet. Der var der ofte tykke klumper af mælk/"fløde" i. Kan min ...

Annonce

... mælk være blevet dårligere af, at jeg ammer mindre?? For så bør jeg måske helt overgå til flaske?

En anden ting: han får Nutrimigen, da jeg som barn muligvis havde mælkeallergi (formodet, da jeg aldrig blev testet for det). Derfor anbefalede SP at bruge Nutrimigen. Men har fået at vide, at det kun er nødvendigt de 4 første måneder. Er det virkelig rigtigt, at det er ligegyldigt, hvad jeg giver ham af erstatning efter 4 måneder?

Synes hans afføring er blevet lidt grønlig efter at han er begyndt at få så meget MME. Skal jeg bekymre mig om dette? Han har ikke afføring hver dag. Måske hveranden. Det er blevet fastere og med lidt små klumper i og lugter også helt anderledes end da han kun fik bryst. Er dette normalt?

Lidt mange spørgsmål, men jeg tænker hellere spørge en gang for meget, end en gang for lidt :-)

Hilsen
mor til søn på 3 måneder

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

19. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Portionsstørrelser baby

Hej Helen Jeg har lige et spørgsmål omkring babys mad og portionsstørrelser....

15. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Modermælkserstatning i babymad

Hej Helen. Min dreng er nu 4.5 måned gammel, en stor og sulten dreng. Han...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder