Brev:
Kan brystmælk være for vandet?
9. oktober 2014
Alder:
3 mdr.
Kan brystmælk være for vandet?
Kære Helen,
EFter flere overvejelser og tidligere svar fra dig, får vores søn på 3 måneder nu både modermælk og MME. Årsagen til dette er, at han ikke tog nok på i vægt. Vil egentlig gerne fortsætte sådan med at amme ham et par gange eller tre i døgnet og så supplere med en 3-4 flasker.
Jeg har dog på fornemmelsen at min mælk er blevet langt mere vandet efter, at jeg er begyndt kun at amme ham så få gange i døgnet. Jeg tænkte jo ellers, at når han kun fik hos mig nogle få gange, så var det "god mælk" og så kunne han få MME for resten for at sikre, at han får nok og derfor tager ordentlig på.
Årsagen til min fornemmelse er, at han de sidste gange efter han har spist hos mig har haft en del vandet gylp. Han gylpede også, da han kun fik bryst, men der var det ikke nær så vandet. Der var der ofte tykke klumper af mælk/"fløde" i. Kan min mælk være blevet dårligere af, at jeg ammer mindre?? For så bør jeg måske helt overgå til flaske?
En anden ting: han får Nutrimigen, da jeg som barn muligvis havde mælkeallergi (formodet, da jeg aldrig blev testet for det). Derfor anbefalede SP at bruge Nutrimigen. Men har fået at vide, at det kun er nødvendigt de 4 første måneder. Er det virkelig rigtigt, at det er ligegyldigt, hvad jeg giver ham af erstatning efter 4 måneder?
Synes hans afføring er blevet lidt grønlig efter at han er begyndt at få så meget MME. Skal jeg bekymre mig om dette? Han har ikke afføring hver dag. Måske hveranden. Det er blevet fastere og med lidt små klumper i og lugter også helt anderledes end da han kun fik bryst. Er dette normalt?
Lidt mange spørgsmål, men jeg tænker hellere spørge en gang for meget, end en gang for lidt :-)
Hilsen
mor til søn på 3 måneder