Svar: Stop amning

7. oktober 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære ammende mor

Tak for dit brev :)

Det er en forudsætning for at kunne stoppe amning om natten, at jeres datter får både mad nok og væske nok hele dagen igennem. Det er derfor vigtigt, at I kører en helt fast dagsplan og tilbyder hende mad og vand til faste tider, så hun får sit behov tilstrækkeligt dækket.

Det er derudover også vigtigt, at hun lærer at sove uden at have brystet i munden. Det vil sige at når du ammer hende til aften, før hun skal puttes, så skal hun ikke falde i søvn med brystet, men slippe brystet før hun sover helt. Hun skal altså lige nu at registere, at hun sover for sig selv og uden brystet. Nogle gange må du lægge dig og amme hende i din seng og lade hende falde i søvn der. Amme hende, hun slipper, smiler til dig, triller om på siden og sover. Andre gange kan du amme hende og putte hende i egen seng, sidde hos hende, holde dine hænder på hende og lulle hende til ro der - du må forsøge dig frem.

Jeg ved at jeg i mine tidligere svar til jer har talt om søvnassociationer og vigtigheden i at lære at sove uden brystet. Jeg har også drøftet dagsplaner og behov for mad og rytme, og så har vi også talt om, at få far mere på banen. Du har tidligere spurgt til muligheden for at du tog på weekend og far blev hjemme hos jeres datter…

Hvis du har forsøgt at trappe ud af amningen uden held og du har rigtig svært ved at sige nej til jeres datter og tilbyde et alternativ til amning, når du mærker, at hun tydeligt har brug for brystet - så kan det godt være en løsning at far tager sig af lillepigen og du tager væk. Simpelthen fordi far måske bedre vil kunne tage over, når du ikke er der og fordi han jo af gode grund ikke kan amme og ikke lugter af mælk osv. så hvis mor ikke er der, så er amning udelukket og jeres datter vil så måske have lettere ved at acceptere det alternativ, som hun tilbydes.

Med den alder hun har nu, så bør hun faktisk ikke ammes mere end to gange i døgnet. De to amninger kan være inden middagslur og inden putning til natten. De kan også ligge inden putning til natten og før du selv går i seng, altså sen aften. Hun skal altså kunne blive puttet til formiddagslur uden at få bryst og hun skal også kunne sove om natten uden at få bryst…

Jeres datter er så vidt jeg ved i dagpleje - så om dagen er hun faktisk i stand til at sove både formiddag og til middag uden at få brystet, og det er de ritualer I skal overføre til aften og nat. Du skriver, at lige nu kan hun kun "sove eller falde til ro, hvis hun bliver lagt til" og det er netop dette, du er nødt til at arbejde på at få ændret. Hun må som sagt meget gerne blive ammet, før hun puttes til natten, men du skal passe på ikke at give hende trøstetåre osv. når hun bliver ...

Annonce

... ked af det og har brug for ro. Tilbuddet om brystet skal skrues ned, for at hun kan lære at sove igennem.

Du skriver, at du har et ønske om, at hun skal kunne blive puttet uden at blive ammet inden, og hvis du er rigtig træt af amningen, så må det jo være sådan. Lettest er det at stoppe, hvis mor og barn er enige om tidspunktet, men det er ikke altid tilfældet, og hvis amningen volder jer problemer og ikke længere er særlig hyggelig og mere bliver et irritationsmoment, så er det jo også fair nok at stoppe nu. Hun er næsten et år og har fået masser af modermælk og alt det gode, der følger med det og det er helt okay, hvis du derfor nu vælger at stoppe:)

I stedet kan hun så tilbydes sødmælk af en kop. Jeg vil anbefale, at I giver hende mælken i køkkenet sammen med en godnatgrød og herefter kan I så sætte jer med hende på værelset og begynde at læse lidt i en bog, lulle hende til ro og herefter putte hende, sidde hos hende, holde hænderne på hende, og hjælpe hende med at overgive sig til søvnen i sengen ved at I er der og giver hende masser af nærhed, men ingen bryst. Hun må gerne blive puttet med en sut, hvis hun bruger det. Hun må også meget gerne få en putteklud, puttebamse eller lignende.

Det kan også være, at det er for stort et spring for hende både at skulle undvære brystet og samtidig skulle puttes i egen seng, og måske vil hun derfor have glæde af at far lægger sig med hende i dobbeltsengen. Igen meget gerne ligger og kikker i bog, læser lidt højt, holder hænderne på hende, synger en godnatsang og med hænder, kærtegn, dyb stemme og ro hjælper hende til at overgive sig til søvnen. Og mor holder sig så væk, så du ikke forstyrrer med bryst og duft af mælk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Uden protester bliver det højst sandsynligt ikke, men så er det nødt til at være sådan, hvis andet ikke kan lykkes for jer. Og I må så her huske på, at hun jo har sin far, at far er der, far er primær omsorgsperson, og han kan give masser af nærhed, fysisk kontakt og ro. Hun kan være helt tryg, men brystet får hun naturligt ikke.

Man siger normalt at det tager ca 3 nætter, når far tager over. Ikke at hun herefter slet ikke vil søge brystet mere, men I vil sandsynligvis kunne fornemme at hun lettere vil kunne finde ro netop med kærtegn, beroligende ord, putteklud osv. og hendes søgning efter brystet vil være mindre. Og så må du holde trøjen lukke og aflede hende, når du fornemmer, at hun er brystsøgende. Tilbyde hende et alternativ, det kan være lidt frugt at sutte på eller lidt vand at drikke, hvis hun virker tørstig.

Så måske er det nu, at I skal vælge jeres far-datter-weekend, som I tidligere har overvejet at benytte jer af...

Håber I kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.