Svar: Stop med amning? Hvordan?
2. oktober 2014
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvad I har forsøgt og alle dine tanker omkring det hele:)
Det lyder som om, at I hos jer gerne vil overgå til flaske - din dreng er glad for flasken og spiser fint af den, og du bliver langt mere rolig, når du ved præcist, hvor meget han har spist og derfor ved, at han naturligt vil begynde at tage på igen. Og det er naturligvis rigtig fint, at I vælger at gå over til flaske.
Når man går over til flaske, vil det ofte være bedst med en gradvis udtrapning. Det vil sige at I takt med at antallet af flasker skrues op, så sættes antallet af amninger ned. Hvis du f.eks. ammer 6 gange dagligt, så vil det være rigtig fint at du begynder at amme 5 gange dagligt og giver en flaske i døgnet, herefter ammer du 4 gange dagligt og giver 2 flasker, ammer 3 gange dagligt og giver 3 flasker osv. Så flasken stille og roligt overtager en amning af gangen. Når du på den måde erstatter en amning af gangen, så vil din krop begynde at nedsætte mælkemængden. Det at der begynder at gå længere og længere tid mellem hver amning, vil også nedsætte mælkemængden.
Hvis du har meget mælk og stor brystspænding, så vil det være nødvendigt at du malker ud, men du skal forsøge at strække tiden mellem udmalkning så meget som muligt. Netop for at du ikke får stimuleret til ekstra mælk. Det vil også være rigtig godt, at du forsøger ikke at stimulere brystet ved at røre for meget ved det, massere det osv. Derudover kan det være en god idé, at du bruger en tætsiddende BH uden bøjle, så brystet bliver støttet, men uden at det bliver "presset".
Antallet af gange, hvor du malker ud så brystet tømmes helt, skal således nedsættes og tiden mellem disse gange skal forlænges. Hvis du ikke oplever brug for at malke ud, så behøver du ikke gøre det, men begynder du at få ondt, så bør du tømme brystet. Er der kun tale om en ganske let spænding, så kan det nogle gange hjælpe at du bruger bruseren på brystet, når du er i bad og prøver at massere lidt med dine hænder. Varmen kan få mælken til at løbe og derved fjernes den værste spænding, men igen - det skal du ikke gøre hele tiden, da du så naturligt også vil kunne stimulere til ekstra mælk. Det handler rigtig meget om, at du skal mærke efter, hvordan dit bryst føles og hvordan du har det.
Hvis du gerne vil fortsætte amning så længe som muligt, så du kombinerer de to ting, så vil det være rigtig godt, at du ammer og tilbyder flaske som supplement bagefter. På den måde viser du din krop, at der stadig skal produceres mælk. Hvis du ønsker at stoppe amning hurtigt, så bør du erstatte amning med flaske og altså erstatte en amning af gangen.
Jeres dreng har behov for 1/6 af sin vægt i døgnet. Det betyder at hvis han nu vejer 5600 gram, så vil hans døgnbehov være ca 950 ml. Hvis han spiser 6-8 gange i døgnet, så vil han skulle spise mellem 120-160 ml til hvert måltid. Og det lyder derfor meget passende med den mænge du ofte oplever at han spiser, når I tilbyder ham flaske.
Hvorfor han ikke tager på, når du ammer ham er svært at sige. Det kan være at du har tendens til at overproducere, så han har svært ved at "tømme" brystet helt. Det kan også være at han dier forkert, når han dier ved brystet, så han ikke stimulerer og tømmer med den helt rigtige teknik… Det at han nogle gange afviser brystet kan også stresse dig, så du ikke producerer den mælk han har brug for netop fordi du bliver stresset. Amning kræver ofte en del ro.
Din dreng er den bedste til at tømme dine bryster og det kan nogle gange hjælpe, hvis du kan lægge dig med ham og amme ham liggende i din seng. Frisk luft i soveværelset, nedrullede gardiner, så rummet er mørkt og så ligge tæt med ham med fri adgang til mælkebaren. Med den alder han har, vil det ofte gøre, at han bedre kan koble fra overfor verden og accepterer brystet og får spist godt fra dig og så trykket derfor lettes.
Får du influeza symptomer, ondt i kroppen, feber, kulderystelser osv. så skal du henvende dig til lægen med det samme og behandles for brystbetændelse.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske