Brev:
Putteritualer og søvn
3. oktober 2014
Alder:
7 mdr.
Putteritualer og søvn
Hej Helen
Så er det blevet tid til endnu et brev til dig. Vi har længe fulgt med på sidelinjen og også skrevet til dig en enkelt gang før vedr vores drengs søvn.
Vores dreng er nu 7 1/2 mdr og vi sidder fast i et rigtig træls og opslidende putteritual som vi har brug for hjælp til at komme ud af. Jeg giver dig først lige information om vores dreng generelt og herefter en beskrivelse af de nuværende problematikker.
Generelt:
Vores dreng er født til tiden, vejede 3820 og 54 cm. Han vejer nu ca 10 kg og vi er i str 80. Han beskrives af vores shp som "ualmindelig kvik, opmærksom og brølstærk". Han har altid været langt forud sin alder ifth udvikling og har generelt meget "travlt". Han havde fx fælles opmærksomhed allerede ved 5 mdr og er generelt meget tydelig ifht hvad han vil/ikke vil. Vi har af samme årsag altid sørget for meget ro omkring ham, skærmet ham og sørget for oplevelser i små portioner. Hvis vi tager ham med nye steder kan han ikke samle sig om at spise, tage bryst og er nærmest umulig at putte. Så vi tager ikke på cafe eller i zoo som resten af mødregruppen.
Han bliver "hyper", vild og ukoncentreret når han bliver træt. Og kæmper meget imod denne træthed. Nusser vi ham på en måde der gør ham træt, fjerner han resolut vores hænder. Han har altid hadet at blivet svøbt og mor har aldrig kunne sove sammen med ham uden en masse uro (han er også en meget varm dreng, så måske kropsvarmen er for meget).
Han kan være meget krævende særligt ved udviklingsspringene, hvor han kan brokke sig konstant. Han vil gerne have masser af kontakt og nærhed men putter sig aldrig ind til nogen af os, han vil ud i verden og undersøge. Han er meget glad, har nemt til smil og grin og har altid haft en meget intens øjenkontakt. Han bevæger sig fint rundt, ruller afsted og hiver sig frem med armene og forsøger at komme op på knæene, står af og til og rokker på alle fire.
Egentlig elsker vi, at han er så viljestærk og egenrådig men synes også han er en mundfuld idet alt kan føles som en kamp. Bare et bleskifte eller et måltid kan gøre en helt træt. Vi har tænkt på begreber som High Need eller signalstærk og særligt det sidste passer bedst på ham. Ikke på alle punkter men en del.
Søvn indtil nu:
De første to mdr var han meget nem og sov rigtig godt. Græd stort set aldrig og var meget rolig. Han har været en del syg. Fra 7-10 uger havde en rota-virus og efterfølgende en virusinfektion i de øvre luftveje men en slem forkølelse i tre uger. Umiddelbart herefter startede den dårlige søvn om dagen, men han var ellers glad og tilpas. Dette stod på i 2 1/2 mdr, hvor vi gjorde alverdens tiltag for at få ham til at sove forbi de 45 min, men intet resultat og en masse frustration. Det viste sig, da han var 4 1/2 mdr, at han havde en masse væske på det ene øre, men det hjalp ikke at få det suget ud, det dårlige mønster fortsatte. Han var aldrig udhvilet og derfor altid træt og med tendens til "hyper".
Efterfølgende har han haft halsbetændelse, mavevirus i tre uger, ubehag pga tænder samt vi har renoveret og er flyttet i hus i juli/august. Så alt i alt en masse uro og dårlige odds ifht bedre søvn. Det har været helt ufatteligt hårdt også fordi han altid har sovet dårligt om natten, max tre sammenhængende timer og kun een gang pr nat. Så særligt mor, som i perioder er alene med ham pga fars arbejde, hænger i laser.
Vi er langt om længe der (de seneste tre uger), hvor han sover 3-4 timer om dagen sammenlagt og som regel sover 1-2 timer ad gangen uden at vågne. Han er blevet nemmere at putte om dagen hvor han altid puttes i sin barnevogn udenfor. Vi kan se, der er sammenhæng mellem at han bliver ordentlig mæt af grød/mos plus amning og den bedre søvn. Måske han altid har været småsulten. Når han er rigtig mæt eller veludhvilet, kan vi godt sidde med ham helt roligt (op til 10 min) og han sidder ofte bare og falder i staver. Det nyder vi da han ellers kan være meget nysgerrig, vild og hektisk.
Vi følger nogenlunde din dagsplan for en barn på hans alder (vi har tre af dine bøger), og det har givet os mere overblik og overskud. Han ammes og nægter fortsat at tage flaske, det er som om han ikke kan lide smagen af mme.
Nuværende problematikker:
Vi har præcis de samme putteritualer hver gang han skal sove, sådan her er det om aftenen: Vi går lidt rundt med ham og får ham til at falde til ro. Han får en ren ble, børstet tænder, han får sin sovebamse og vi ser 2 min Pingu på youtube (har altid været modstander af sådan noget men det virker, han falder helt til ro), han ammes (ikke altid han vil/er sulten til det), vi sidder lidt med ham og forklarer med rolig stemme at det er sovetid. Herefter ligger vi ham i sin seng på sit værelse, hvor hans seng kom ind for tre uger siden. Vi siger godnat, går ud og lader døren stå på klem så han kan høre vi er der. Han kan være skeløjet af træthed men begynder at sparke og sprælle, pille i alt, banke på sengeranden, snakke med bamsen, griner og hviner.
Af og til går vi derop, lægger ham på ryggen igen og putter dynen om ham og siger godnat. Og det starter forfra. Dette kan vare ved op til 30 min uden gråd, vi har ikke ladet ham ligge længere. Når han så græder går vi derop, tager vi ham op og holder ham fast og vugger ham mens vi siger schh. Her er han vild og stritter imod, og skælder ud men falder langsomt til ro. Så begynder han at knurre med lukkede øjne og det er tegn på at søvnen nærmer sig. Dette kan dog vare ved i op til 45 min. Lægger vi ham ned på dette stadie, ligger han måske stille i 30 sekunder eller slet ikke, han vælter om på ryggen (falder altid i søvn på siden) og det hele starter forfra. Andre gange gør han mere modstand, græder mere men falder så også hurtigere til ro og i søvn. De dage hvor han har fået en sen powernap er han sværere at putte. Putningen varer altid mellem 1/2 til 2 timer. Nogle gange giver vi op og tager ham op lidt inden vi prøver igen.
Når han så endelig falder i søvn (mellem 19-21) vågner han et par gange grædende som om han har mareridt. Her hjælper sutten eller et minut i armene. Han ammes mellem 22 og 24 og holder så som regel til mellem 6 og 7 hvor vi står op og får morgenmad. Efter amningen og indtil morgen er der meget uro. Når det er værst går der mindre end en time imellem, måske kun ti min. Han græder meget og skal op i armene og gåes rundt med før han falder til ro. Det hjælper ikke at amme ham eller putte ham hos mor i sengen, tværtimod. Lige nu er han plaget af tænder, men det kan ikke være forklaringen når det har stået på så længe. Hans ører er blevet tjekket flere gange og der er ingenting.
Han får jo godt nok 10-12 timers søvn om natten men det er jo meget afbrudt søvn og vi er både selv meget trætte men også bekymrede for om han får nok ud af sin søvn. Vi ville så gerne lære ham at falde i søvn selv men synes der er meget lang vej.
Vi vil meget gerne have dine tanker, forslag og ideer til hvordan vi kan arbejde på at ændre dette aften/natte roderi så vi allesammen kan få noget mere ro. Som det er nu synes vi det fylder meget på en negativ måde og vi har svært ved at se os ud af det.
Vi ser frem til dit svar, tak.
Med venlig hilsen
de trætte forældre