Stop med amning? Hvordan?

2. oktober 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Stop med amning? Hvordan?

Kære Helen,

For en uge siden vejede jeg min søn på sådan en babyvægt. Jeg var bekymret for om han tog nok på og min fornemmelse viste sig at holde stik. Da han var 2 måneder vejede han 5,2kg og nu ved 3 måneder vejede han 5,6kg. Altså kun en vægtstigning på 400g på én måned.

For nogle uger siden følte jeg, at jeg manglede mælk, så jeg tog et døgn hvor jeg ammede ham hver anden time fra begge bryster. Synes der kom lidt ekstra mælk ud af det. Jeg har dog måtte amme ham hver 2 til 3 time døgnet rundt, hvilket ikke var nødvendigt i starten. Da vi har været i tvivl om, om han bliver rigtig mæt af at spise hos mig, prøvede vi forleden aften at give ham en flaske. Han er kun blevet tilbudt flaske en lille håndfuld gange før, hvor han stort set intet har spist. Tror ikke han har kunne finde ud af teknikken. Forleden prøvede vi med et andet sutteflaskehovedet og det gik meget bedre. Han spiste 110ml og sov 4 timer i streg!

Næste formiddag prøvede jeg efter en amning at tilbyde ham flaske, for at se om han var mere sulten. Han kiggede underligt på mig, og vi droppede det. Men da jeg ammede ham om eftermiddagen tog han kun lige fat i brystet, vrikkede lidt frem og tilbage og gav slip igen. Dette gentog sig flere gange og hver gang han gav slip blev han mere og mere hidsig. Tænkte at enten var han ikke sulten eller også var han sulten, men at jeg ikke havde noget mad (følte også at brystet var slapt). Efter flere mislykkedes forsøg prøvede jeg med en flaske og han spise 140ml! Sen aften gav vi ham igen en flaske, hvor han spiste 100ml. Allerede 2 timer efter vågnede han og spiste hos mig. Følte ikke han blev ordentlig mæt, men tilbyd ham ikke flaske. Efter 1 ½ time vågnede han igen og vi valgte derfor at give ham flaske igen. ...

Annonce

... Igen spiste han 100ml.

Her til morgen startede han med at spise hos mig. Allerede efter en time virkede han sulten. Han fik igen en flaske og spiste 140ml.

Min konklusion på baggrund af ovenstående sammen med en langvarig intuition om, at han får for lidt mad gør, at vi tænker, at min mælk ikke er tilstrækkelig for ham. (Skal siges at han altid har haft 6-8 tissebleer i døgnet, så tror egentlig at han mængde mæssigt har fået ok?? Men min mælk er måske bare ikke fed nok??) Nå, men vi tænker nu, at vi må overgå til flaske, så han kan tage godt på igen. Men hvordan stopper jeg med at amme bare sådan nærmest fra den ene til den anden dag?

Jeg har i dag to gange tilbudt ham bryst, hvor han ikke har ville tage imod det. Kan han allerede være blevet for forvent til flaske, så han ikke gider arbejde for det? Eller tror du, det er fordi han ved, at han ikke bliver mæt af min mælk og ved at han får noget andet, hvis han nægter at spise hos mig?? Imellem flaskerne har jeg også budt ham på bryst (for at lindre mine voksende mælkebryster, der jo ikke er blevet tømt som normalt). Her har han gerne ville spise nogle minutter, men har gylpet det hele op igen 5 min efter. Så det har måske bare været for hyggens skyld?

2 spørgsmål:

- Hvad er din mening, hvad er bedst for vores dreng? At vi kombinerer bryst og flaske eller at han kun får flaske?

- Hvis jeg stopper med at amme, hvordan gør jeg så det? Hvis ikke min søn vil hjælpe med at tage toppen af trykket, må jeg jo malke ud. Men det er jo efterspørgsel/udbud princippet, så hvis jeg malker ud, kommer der jo bare mere. Men hvis jeg ikke malker ud får jeg måske brystbetændelse. What to do??

Glæder mig til dit svar.

Hilsen moderen
der måske allerede er færdig med at amme

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor