Svar: Vedr afføring og mavekneb
25. september 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Det lyder bestemt som om at jeres datter generelt døjer med maveuro og mavesmerter, og det er rigtig godt, at du hjælper hende med mavemassage, cykler med hendes ben, bukker og strækker hendes ben osv.
Du skal dog være opmærksom på, at børn faktisk godt kan få forstoppelse, selvom de bliver ammet, og det kan være en god idé at du får jeres læge til at lytte hende på maven og evt. tager en afføringsble med, for at lægen kan se, hvordan afføringen ser ud… Måske vil hun have glæde af at få lidt laktulose, som vil blødgøre afføringen. Det kan være at lægen konstaterer, at hun har en knold af afføring siddende i tarmen og at det er derfor hun har så tynde afføringer og måske forklaringen på at der nu kommer små knolde ud. Måske vil lægen anbefale jer at hun tilbydes et klysma. Det er vigtigt at I drøfter dette med jeres læge. Jeg synes, det vil være en god idé at få lægen til at undersøge hende og drøfte med lægen, hvad I kan gøre fremadrettet før I begynder med zoneterapi eller andet igen.
For vandtynde afføringer er normale for ammebørn. De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.
Når afføringen i 2 måneders alderen bliver grøn, så kan den grønne farve variere og forskellige grønne nuancer. Den kan være helt lys grøn, den kan også ligne pesto og det er alt sammen normalt. Den grønne farve skyldes først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve.
Børn der får modermælk vil som sagt ofte have tyndere afføringer og de vil ofte også have hyppigere afføringer end børn der ernæres med modermælkserstatning. Det kan altså være helt normalt at jeres datters afføring ofte virker mere vandtynd end grødet.
D-vitamin kan hun ikke få tilstrækkeligt af gennem modermælken, heller ikke selvom du selv sørger for at spise nok D-vitamin. Det anbefales at hun tilbydes d-vitamin-dråber dagligt.
Det er rigtig fint at I giver hende Semperdråber. De indeholder Lactobacillus Reuteri, som findes naturligt i tarmen og i modermælken.
Ammestillinger og måden hun dier på kan påvirke hende. Hvis hun har tendens til at spise kortvarigt på hvert bryst, så vil hun få en forholdsvis stor mængde af den vandholdige mælk og dermed kunne få ekstra uro i maven. Det er derfor vigtigt, at du søger for at amme hende fra et bryst af gangen og lader hende spise effektivt og længe fra et bryst, før du tilbyder hende modsatte bryst.
Det kan også være at hun har tendens til at sluge meget luft i forbindelse med amning. Her kan det nogle gange hjælpe at amme med forskellige ammestillinger, fordi hun stimulere brystet og arbejder forskelligt med brystet alt efter, hvordan hun har fat. Du kan f.eks. starte med at lægge hende til i den traditionelle stilling, hvor hun ligger med sin mave mod din mave i dine arme, herefter lade hende bøvse og så lægge hende til samme bryst, men i tvillingestillingen, hvor hun er lidt mere oprejst-siddene og ligger med kroppen ud under din arm.
Nogle børn spiser også meget uroligt ved brystet. De spiser lidt, slipper, tager fat, dier igen, slipper og tager atter fat. Når de har svært ved at holde vacuum længerevarende og slipper hyppigt, så sluger de ofte også mere luft og det kan igen give mavekneb.
Der kan således også godt være en sammenhæng mellem varigheden af amning og også måden din datter spiser på - og så det faktum at barnet får mere ondt i maven.
Og ja - så kan det også være, at hun blot har et lidt umodent tarmsystem, som skal have tid til at modnes og det er okay. Det plejer at blive bedre omkring 12-14 ugers alderen, hvis det kan være en trøst. Så på den måde bliver det lidt bedre med tiden:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske