Svar: Vedr afføring og mavekneb

25. september 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Tak for dit brev :)

Det lyder bestemt som om at jeres datter generelt døjer med maveuro og mavesmerter, og det er rigtig godt, at du hjælper hende med mavemassage, cykler med hendes ben, bukker og strækker hendes ben osv.

Du skal dog være opmærksom på, at børn faktisk godt kan få forstoppelse, selvom de bliver ammet, og det kan være en god idé at du får jeres læge til at lytte hende på maven og evt. tager en afføringsble med, for at lægen kan se, hvordan afføringen ser ud… Måske vil hun have glæde af at få lidt laktulose, som vil blødgøre afføringen. Det kan være at lægen konstaterer, at hun har en knold af afføring siddende i tarmen og at det er derfor hun har så tynde afføringer og måske forklaringen på at der nu kommer små knolde ud. Måske vil lægen anbefale jer at hun tilbydes et klysma. Det er vigtigt at I drøfter dette med jeres læge. Jeg synes, det vil være en god idé at få lægen til at undersøge hende og drøfte med lægen, hvad I kan gøre fremadrettet før I begynder med zoneterapi eller andet igen.

For vandtynde afføringer er normale for ammebørn. De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.

Når afføringen i 2 måneders alderen bliver grøn, så kan den grønne farve variere og forskellige grønne nuancer. Den kan være helt lys grøn, den kan også ligne pesto og det er alt sammen normalt. Den grønne farve skyldes først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve.

Børn der får modermælk vil som sagt ofte have tyndere afføringer og de vil ofte også have hyppigere afføringer end børn der ernæres med modermælkserstatning. Det kan altså være helt normalt at jeres datters afføring ofte virker mere vandtynd ...

Annonce

... end grødet.

D-vitamin kan hun ikke få tilstrækkeligt af gennem modermælken, heller ikke selvom du selv sørger for at spise nok D-vitamin. Det anbefales at hun tilbydes d-vitamin-dråber dagligt.

Det er rigtig fint at I giver hende Semperdråber. De indeholder Lactobacillus Reuteri, som findes naturligt i tarmen og i modermælken.

Ammestillinger og måden hun dier på kan påvirke hende. Hvis hun har tendens til at spise kortvarigt på hvert bryst, så vil hun få en forholdsvis stor mængde af den vandholdige mælk og dermed kunne få ekstra uro i maven. Det er derfor vigtigt, at du søger for at amme hende fra et bryst af gangen og lader hende spise effektivt og længe fra et bryst, før du tilbyder hende modsatte bryst.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være at hun har tendens til at sluge meget luft i forbindelse med amning. Her kan det nogle gange hjælpe at amme med forskellige ammestillinger, fordi hun stimulere brystet og arbejder forskelligt med brystet alt efter, hvordan hun har fat. Du kan f.eks. starte med at lægge hende til i den traditionelle stilling, hvor hun ligger med sin mave mod din mave i dine arme, herefter lade hende bøvse og så lægge hende til samme bryst, men i tvillingestillingen, hvor hun er lidt mere oprejst-siddene og ligger med kroppen ud under din arm.

Nogle børn spiser også meget uroligt ved brystet. De spiser lidt, slipper, tager fat, dier igen, slipper og tager atter fat. Når de har svært ved at holde vacuum længerevarende og slipper hyppigt, så sluger de ofte også mere luft og det kan igen give mavekneb.

Der kan således også godt være en sammenhæng mellem varigheden af amning og også måden din datter spiser på - og så det faktum at barnet får mere ondt i maven.

Og ja - så kan det også være, at hun blot har et lidt umodent tarmsystem, som skal have tid til at modnes og det er okay. Det plejer at blive bedre omkring 12-14 ugers alderen, hvis det kan være en trøst. Så på den måde bliver det lidt bedre med tiden:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"