Svar: Nat amning - 10 mdr.
9. september 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Anne-Mette
Tak for dit brev :)
Din datter vil med den alder hun har ofte trives med to amninger i døgnet og disse amninger ligger ofte rigtig godt placeret, hvis de ligger aften og sen aften. Det vil sige, at du fortsat bør amme din datter før hun puttes til natten og så gerne sen aften, før du selv går i seng (f.eks. kl 23) eller alternativt, hvis hun vågner af sig selv først på natten f.eks. kl 01/02, så kan du amme hende der. Derudover bør hun ikke få brystet og bør i princippet heller ikke blive tilbudt vand, men skal kunne klare sig uden at få noget i munden eller få noget at drikke om natten.
Det er her naturligvis en forudsætning, at hun får både mad og væske nok hele dagen igennem. Ligesom godnatgrøden, som I allerede har indført til natten er en god idé - gerne serveret sammen med lidt lun mælk af en kop. Så lærer hun også at drikke mælk på denne måde og det kan på sigt overtage din amning, netop at give lidt lun mælk af en kop, før hun skal puttes.
Jeg har fuld forståelse for at du gerne vil have at hun kan sove længere og bedre om natten, når nu du skal starte arbejde, men det er lige nu en rigtig svær periode for jeres datter og det bliver naturligt ikke lettere af at du starter arbejde, hun skal være længere tid i dagpleje, hverdagen bliver mere stresset osv. Og det er her rigtig vigtigt, at du er opmærksom på, at du ikke får skruet amningerne op og øger hendes afhængighed af brystet, men netop nøjes med at amme de to gange i døgnet.
Du må gerne amme af to omgange, så du ammer, skifter hende og ammer hende igen. Det kan være en god måde at sikre hende lidt ekstra, så du med sikkerhed ved, at hun ikke behøver vågne, fordi hun har brug for mere mælk. Det må du gerne gøre både aften og sen aften. Når du sen aften putter hende tilbage i egen seng, så skal du igen stå ved hende, berolige med dine hænder og lulle hende ind i søvnen - og derefter lade hende sove videre i sin seng. Når og hvis hun så vågner igen, så må du i første omgang forsøge om du kan få hende videre i søvnen - igen ved at hjælpe hende med stillingskift, beroligende hænder på kroppen og helst i sengen, hvor hun ligger få hende til at sove videre. Ikke tage hende op, ikke give vand osv. men blot hjælpe videre i søvnen.
Far kan forsøge, fordi han ikke forbindes med amning og måske derfor kan have større held med at lulle hende til ro - men måske fungerer det ikke. Og så kan I forsøge at tage hende op, berolige hende, og når der så er ro på hende, så putter I hende i seng igen. På den måde så kan man nogle gange være heldig, at hun lærer at sove uden at skulle have bryst, hun får roen, kommer op i favn, mærker, at hun ikke er alene, samtidig med at hun, når hun er rolig, puttes tilbage, hvor hun forventes at sove og hvor hun i første omgang er faldet i søvn. Det kan I godt risikere at skulle gøre flere gange - op-ned-op-ned - og tilsidst accepterer hun at skulle sove videre i sin seng. Samtidig giver det bedre plads til morgengrøden i maven og mætheden skabes hele dagen igennem, så hun næste aften, måske ikke vil søge brystet helt så meget, fordi hun netop er fyldt godt op fra morgenstunden…
Og er det lige nu kun brystet, som dur og som giver hende den tryghed hun tydeligt søger, ja så må du trøste og berolige med brystet, men prøv så at afkorte amningen mere og mere, så hun ikke fyldes op med mælk, men "kun" beroliges. Det vil sige at når hun slapper af, så prøver du at lirke brystet ud af munden på hende og putte hende til ro igen. Det skal du måske gøre flere gange, men det vigtige er at du hele tiden forsøger at afkorte amningen, så hun ikke fyldes med mælk og lærer at hun kan sove om natten, uden at behøve dette.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og sammen med mit andet svar, har fået lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan I kan hjælpe jeres datter bedst muligt:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske