Svar: Stoppe natamning - 12 mdr.

8. september 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Signe

Tak for dit brev og alle dine tanker:)

Hmm… jeg synes umiddelbart, at det vil være rigtig godt, hvis du kan bibeholde de to amninger lidt endnu. Jeres dreng er lige startet i vuggestue, I er flyttet, han er igang med at finde ud af at sove i sit nye værelse (nye lyde, nye skygger, nye dufte) og han vil naturligt lige nu sove meget uroligt og vise ekstra behov for nærhed og tryghed.

Men, når det er sagt, så er det dog vigtigt at du ikke får trappet amningen op og dermed vigtigt at du ikke begynder at amme flere gange om natten. Han skal ikke øge antallet af amninger - de to amninger i døgnet er fint og alderssvarende. Og hvis du oplever, at han søger brystet mere og mere, vil die hyppigere, i længere og længere tid, så du ammer en stor del af natten, så er det nødvendigt at du holder igen - også selvom han naturligt så godt kan blive ked af det.

Jeg er dog ikke tilhænger af en kold tyrker, hvor du bare fjerner amningen fra den ene dag til den anden. I stedet vil jeg foreslå, at du forsøger at sætte noget andet i stedet og stille og roligt trapper amningen ned. Og med den alder jeres dreng har nu, vil det være rigtig godt at introducere en puttebamse eller putteklud. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan til sig og hensigten er, at han stille og roligt vil kunne søge trøst og beroligelse med den og at den således kommer til at erstatte dig - så han kan putte sig med den, når han skal sove i vuggestuen og også når og hvis han vågner i løbet af natten, så kan han puttes med bamse og/eller klud og hjælpes til at sove videre med dette i stedet for brystet.

Det vil på samme måde være rigtig godt, hvis I kan indføre lidt godnatlæsning, så han lærer at sove ved at ligge ...

Annonce

... og lytte til dette, holde ham i hånden, synge en godnatsang eller lignende - så han stadig ammes, men falder i søvn uden brystet i munden og uden at være i favn - han puttes i sin seng og forbinder sengen med stedet, hvor han sover. Det vil gøre det lettere for ham, at undvære brystet og komme videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten.

Amningen om aftenen kan evt. deles op i to, så du stadig ammer ham fra begge bryster, men skifter ham imellem du ammer fra den ene og den anden side. På den måde fyldes han ekstra godt op og amningen virker til at tage lidt længere tid og bagefter kan han forhåbentlig så bedre overgive sig til søvnen - og her så med putteklud, bamse, godnathistorie og/eller godnatsang.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og om natten må du lige nu amme ham, men ja - ikke i en time. Prøv om du kan give ham den mængde mælk, han viser behov for, men samtidig få ham lagt tilbage i sengen og hjulpet ham videre i søvnen der, så amningen bliver så kort som muligt. Og forsøg om du ikke på sigt, så vil kunne få ham videre i søvnen med en tår vand eller lignende og sin putteklud osv. Og måske kan far på sigt tage over, da han jo også kan give en tår vand, berolige og betrygge, men ikke amme…

Jeg er helt med på, at du gerne vil stoppe amning og føler dig parat - det er helt reelt og helt okay at du har det sådan:) Din dreng har dog brug for lidt tid, som du beskriver det lige nu. Jeg tænker dog, at det nok vil være realistisk at trappe ud af natamningen i løbet af 1-2 måneder og herefter kan amningen før putningen så også fjernes - hvilket betyder at du måske vil kunne stoppe med amning helt, når han er ca 15 måneder… Vil det være okay? Måske går det hurtigere, hvem ved…

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder