Brev:
Aften putning
8. september 2014
Alder:
10 mdr.
Aften putning
Hej Helen
Vi har brug for rådgivning til, hvordan vi bedst muligt for vores datter på 10 måneder puttet om aften.
Hendes hverdag ser oftest således ud:
5.30-6.30 står op efter natten
Indtil kl ca 7.00 hun bliver puslet, får tøj på, spiser evt lidt havregrød og leger lidt
Kl 7.00 bliver hun afleveret i dagplejen (har været der ca 1 mdr) - hvor hun får tilbudt havregrød igen, hvor hun ofte spiser mere end derhjemme
Ca kl 8-9 sover hun formiddagslur
Ca 11-11.30 bliver hun tilbudt rugbrød, men spiser ofte en god portion øllebrød
Ca kl 12-14.30 middagslur - længen svinger meget på luren
Efter middagsluren for hun tilbudt grød
Kl 15 ca henter jeg hende fra dagplejen, hvor hun leger derhjemme og hygger os
Kl ca 17.15-17.30 spiser vi aftensmad - hun spiser ofte ikke særlig meget medmindre det er pasta og kødsauce.
Kl 18.20-18.30 tilbyder vi hende havregrød til natten, som starte på vores putteritual
Ca Kl 19 bliver hun puttet
Putteritual:
Havregrød
Puslet og nattøj på
Børste tænder
Læser to bøger
Vi tænder nat skildpadden som spiller musik for hende
Vi siger godnat
Jeg ammer hende
Herefter putter jeg hende over i sengen og siger godnat, nu skal du sov, læg dig ned i din seng.
Herefter starter "kampen".
Efter jeg har puttet hende i sengen, tumler hun rundt i sengen. Jeg putter hende flere gange ned og siger godnat, nu skal du sove, læg dig ned i din seng. Efter måske 10-15 minutter begynder hun at brokke sig, rejser sig op og rækker armene ud efter mig, jeg plejer at sidde ved siden af sengen. Jeg fortsætter med at ligge hende ned og sige godnat mm., men hun fortsætter også med at være ked af det.
Det ender ofte med at jeg ammer hende igen og hun falder i søvn i mine arme.
Hvordan får vi lært hende at falde i søvn i hendes egen seng? Og gerne uden hun bliver ammet. Hun gider ikke tage sutteflaske eller sut. Hun har en puttegiraf, men den smider hun ofte væk, når jeg giver hende den.
Hun virker til at være meget tryghedssøgende, og bliver ofte kede af det, når vi prøver at forlade rummet. Vi har prøvet se-til-metoden, men allerede efter to gange, hvor vi har forladt rummet, bryder hun helt sammen og bliver vildt ulykkeligt. Denne metode er vi ikke særlig tilhænger af, da vi før har oplevet at hun bliver så ulykkeligt, at hun stopper med at trække vejret.
Hun falder fint i søvn hos dagplejen i barnevognen, dog skal det siges, at det ikke virker hjemme i weekenden, her kan vi også kæmpe med hendes formiddag/eftermiddagslur.
Håber du kan hjælpe os, så vi som forældre kan putte hende uden at blive fortvivlet og for hende, uden hun bliver ulykkelig.
Med venlig hilsen
Anne-Mette