Svar: Ammer og vil ikke tage narresut

3. september 2014

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Eva

Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre at det går så godt og at amningen fungerer så godt for jer begge to, skønt!

Der er en grund til at det kaldes en "narresut" og på engelsk en "pacifier" - og en sut er ikke noget børn skal have - det er et tilbud, som nogle børn (og forældre) har glæde af, men der er masser af børn, som ikke bruger sut.

Det er vigtigt at en sut gives, når amningen er veletableret og fungerer godt og med den alder din dreng har, kan du godt forsøge at tilbyde ham en sut. Sutten gives som afslutning af et måltid, det vil sige, at du kan lade ham amme, så han får den mængde mælk han har brug for og herefter forsøge at erstatte brystet med sutten og putte ham med den.

Du kan forsøge med forskellige typer af sutter - prøv med latex/naturgummi eller silikone. Prøv også med forskellige faconer. Nogle sutter er lange og smalle, andre korte og brede, nogle er runde, andre flade. Og det er forskelligt hvilken type sut barnet bliver glad for - børn er forskellige, også i deres mundhule, så nogle børn har en høj gane, bred tunge, lang tunge osv. og det spiller alt sammen ind på, hvilken sut de bedst kan lide. Du er derfor nødt til ...

Annonce

... at prøve dig lidt frem:)

Det kan være en fordel at vælge en sut med en suttering, hvorigennem du kan trække en stofble eller anden form for sutteklud. Det kan virke beroligende på ham at have kluden ved ansigtet og samtidig er det med til at holde sutten lidt på plads i munden, når han sover. Det vil også være helt naturligt at du i starten skal hjælpe ham med at holde sutten i munden med dine hænder, indtil han finder ud af at sutte på den og selv holde den i munden. Det at sutte på en sut i forhold til at sutte på et bryst er forskelligt, det er ikke samme sutteteknik og det kan derfor sagtens tage tid for ham at lære at bruge en sut.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og ja - så er det nogle børn som bare ikke vil acceptere en sut, men som foretrækker den ægte vare:)

Jeg tænker, at du har ret i at det bliver lidt lettere med tiden. Det bliver lettere at berolige ham, f.eks. ved at du tager ham op og går lidt med ham i din favn. Han bliver også på et tidspunkt så stor, at han vil kunne sidde lidt mere op i sin barnevogn, når I er ude at gå og på den måde blive underholdt og aktiveret lidt, så I kan nå hjem, før han behøver mælk.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder