Svar: Ammer og vil ikke tage narresut
3. september 2014
Alder:
1 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre at det går så godt og at amningen fungerer så godt for jer begge to, skønt!
Der er en grund til at det kaldes en "narresut" og på engelsk en "pacifier" - og en sut er ikke noget børn skal have - det er et tilbud, som nogle børn (og forældre) har glæde af, men der er masser af børn, som ikke bruger sut.
Det er vigtigt at en sut gives, når amningen er veletableret og fungerer godt og med den alder din dreng har, kan du godt forsøge at tilbyde ham en sut. Sutten gives som afslutning af et måltid, det vil sige, at du kan lade ham amme, så han får den mængde mælk han har brug for og herefter forsøge at erstatte brystet med sutten og putte ham med den.
Du kan forsøge med forskellige typer af sutter - prøv med latex/naturgummi eller silikone. Prøv også med forskellige faconer. Nogle sutter er lange og smalle, andre korte og brede, nogle er runde, andre flade. Og det er forskelligt hvilken type sut barnet bliver glad for - børn er forskellige, også i deres mundhule, så nogle børn har en høj gane, bred tunge, lang tunge osv. og det spiller alt sammen ind på, hvilken sut de bedst kan lide. Du er derfor nødt til at prøve dig lidt frem:)
Det kan være en fordel at vælge en sut med en suttering, hvorigennem du kan trække en stofble eller anden form for sutteklud. Det kan virke beroligende på ham at have kluden ved ansigtet og samtidig er det med til at holde sutten lidt på plads i munden, når han sover. Det vil også være helt naturligt at du i starten skal hjælpe ham med at holde sutten i munden med dine hænder, indtil han finder ud af at sutte på den og selv holde den i munden. Det at sutte på en sut i forhold til at sutte på et bryst er forskelligt, det er ikke samme sutteteknik og det kan derfor sagtens tage tid for ham at lære at bruge en sut.
Og ja - så er det nogle børn som bare ikke vil acceptere en sut, men som foretrækker den ægte vare:)
Jeg tænker, at du har ret i at det bliver lidt lettere med tiden. Det bliver lettere at berolige ham, f.eks. ved at du tager ham op og går lidt med ham i din favn. Han bliver også på et tidspunkt så stor, at han vil kunne sidde lidt mere op i sin barnevogn, når I er ude at gå og på den måde blive underholdt og aktiveret lidt, så I kan nå hjem, før han behøver mælk.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske