Svar: Ammes næsten hele tiden

8. august 2014

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Eva

Tak for dit brev og velkommen til - hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu med lillebror i favnen, har fået lyst til at skrive til mig - stort tillykke med den lille dreng :)

Eller lidt store dreng - for han lyder til at være stor og sulten. Du fortæller, at de på sygehuset har suppleret din amning med lidt mme i starten. Du fortæller også at du har haft brystbetændelse og sår på brystvorterne og det kan godt tænkes, at han har brug for lidt ekstra mælk indtil amningen kommer helt igang.

Det tager ofte 3 uger at etablere en amning. I starten vil du naturligt producerer lidt ekstra mælk, dine bryster vil være spændte og der vil være ekstra væske i brystvævet, som også giver en vis spændning i brystet. Du har lagt ham til og han lyder til at have spist godt, men problemerne med sår og brystbetændelse vil naturligt kunne nedsætte din mælkemængde lidt og gøre at der skal gå lidt længere tid, før mælken helt tilpasser sig hans behov.

Det er rigtig godt, at han er så glad for at die hos dig, for han er den bedste til at stimulere dig og vise din krop, hvad han har behov for. Det er derfor vigtigt at du lægger ham til, når han viser tegn på at ville die. Jo hyppigere han dier, jo mere mælk producerer du og her i starten er det vigtigt at du lægger ham til begge bryster, så begge sider stimuleres ligeligt.

Du skal være meget opmærksom på at han skal have rigtig fat på brystet, når han dier hos dig. Hvis han ikke har rigtigt fat, så kan han ikke stimulere brystet tilstrækkeligt og kan heller ikke arbejde med brystet rigtigt og får derfor ikke mælken godt nok ud. Du skriver at du har haft sår på brystvorterne - har du stadig det?

Du skal tænke over, at når du lægger ham til, så er det ham, som skal til brystet og ikke brystet der skal til ham. Han skal altså løftes op og holdes tæt til dig. Og så skal du lægge mærke til, hvor dine sår sidder:

Hvis såret sidder på spidsen af brystvorten, så har din dreng for yderligt fat og har ikke bryst nok inde i munden. Det kan også være at han får godt fat i starten, men så glider han stille og roligt mere og mere ud på spidsen af brystet, når han har diet lidt hos dig og det må han ikke gøre.

Hvis dine sår sidder på oversiden af brystvorten, så vil det skyldes at han hænger for meget i brystet. Hvis dit bryst er stort og blødt, så fold evt. en stofble ind under brystet for at løfte det lidt op. Igen - han skal til brystet, det er ikke brystet, som skal til ham.

Hvis du har sår på siden af brystvorten, så ligger din dreng skævt for, når han dier og du skal sørge for at lægge ham mere lige til brystet. Du skal flytte ham i retning af såret, således at hvis såret er på venstre side af brystvorten, så skal han flyttes længere til venstre ved næste amning.

Hvis du har sår i kanten af brystvorten, der hvor brystvorten ligesom hæfter fast på det brune område, så vil det ofte skyldes at du har brugt en brystpumpe eller en suttebrik, som ikke passer i størrelsen din brystvorte. En brik eller en pumpe, som er for lille. Her er man så nødt til at undersøge mulighederne for at få en model, som er større og ikke presser på og slider unødigt på brystvorten.

Når der er hul på brystet, så kan der trænge bakterier ind og dermed øges risikoen for at du får en infektion og dermed brystbetændelse. Derfor skal du være meget opmærksom på symptomer på "influenza". Ondt over det hele, feber og generelt utilpashed er første tegn på brystbetændelse og så kommer der smerter, rødme og varme af brystet.

Bruger du ...

Annonce

... forskellige ammestillinger? Det vil være en rigtig god idé. Det er vigtigt at du lægger din dreng til i forskellige stillinger, fordi han stimulerer brystet forskelligt, alt efter hvordan han lægges til. Prøv derfor at variere mellem at ligge ned og amme ham, og at sidde med ham i favnen, både i den traditionelle stilling, hvor han ligger i dine arme og i tvillingestillingen, hvor han ligger med kroppen ud under din ene arm.

Når du skifter mellem ammestillingerne, så får du også aflastet din brystvorter, der hvor du har sår og huden er særligt følsom. Hans tunge er ru som sandpapir og det slider på brystvorten. Når han lægges til forskelligt, så slider tungen forskellige steder og dermed får du lidt aflastning.

Det er sådan at din mælk består af flere dele. Den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Hvis du malker ud, så vil det ligne skummetmælk i konsistensen. Derefter kommer den egentlige mad, som ligner lidt letmælk, og tilsidst kommer så fløden, som er en lidt federe mælk. I begyndelsen, når amningen skal etableres, så er det vigtigt at lægge til begge bryster og lade ham die lige lang tid på både venstre og højre side. Men i takt med at mælken løber til og skal tilpasse sig hans behov, så skal du begynde at amme fra et bryst af gangen. Det er vigtigt fordi han så får mere af den rigtig mad og fløden med ud - det mætter ham, giver ro i maven, elastikker på armene og bedre søvn.

Da du synes han er sulten hele tiden kan du derfor prøve at amme ham i den traditionelle stilling først, lade ham tage godt fra her, sikre dig at han har nok bryst i munden, dier effektivt og rigtig og forsøge at holde ham lidt igang. Herefter kan han så blive bøvset af, få en lille pause, du kan evt. skifte ham, så han vågner op til dåd igen og så kan du prøve at lægge ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen, for at se om han så vil die lidt længere tid på det samme bryst og dermed bedre kan tømme det. Herefter burde han være træt og parat til at sove.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan også nogle gange være sådan, at du lægger ham til et bryst, lader ham spise godt der, så bliver han måske lidt irriteret, slipper, viser behov for en lille pause. Du tager ham op, han bøvser og så lægger du ham til samme bryst igen men igen i tvillingestillingen og han spiser færdig der. Herefter leger I lidt, pludrer, du skifter ham og så lægger du ham til modsatte bryst, hvor han så tager toppen og derefter er parat til at sove. Når han så vågner og skal spise næste gang, så lægger du ham til ved det bryst, hvor han har taget toppen. Hjælper ham med at spise godt og effektivt der og skifter ham osv. og tilbyder så modsatte bryst, før han så skal sove igen. På den måde kan du fylde ham lidt ekstra op og hjælpe ham med at sove en lidt længere lur, før han føler behov for mælk igen.

Hvis du ikke synes han bliver mæt af at blive ammet på denne måde, så må du godt supplere ham med lidt modermælkserstatning - du kan evt. give ham det med en lille engangssprøjte, hvor du drypper det i munden eller prøve med et lille medicinbæger eller lignende. Så det ikke forstyrrer hans amning og han ikke vænnes til flaske, da amning jo lige skal have lov til at komme rigtigt igang.

Og ja - så kan det også være fint at forsøge med en sut. Det er dog vigtigt at du ikke holder ham hen med sutten, men først giver den, når du er sikker på at han har fået masser af mælk og blot har brug for at sutte lidt, før han skal sove.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Glæder mig til at følge jeres lille familie.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire