Storebror og lillebror :-(

8. august 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Storebror og lillebror :-(

Kære Helen,

Tusinde tak for dine tidligere svar- det har været til stor hjælp.

Denne gang har jeg brug for nogle gode råd omkring storebror. Storebror på 3,7 år har aldrig været specielt glad for lillebror. I starten ignorerede han mest lillebror, men som månederne er gået og lillebror jo er blevet mere og mere mobil, så skal jeg love for at jalousien i allerhøjeste grad er på sit maksimum nu. Det er virkelig, virkelig hårdt og drænende at være vidne til og vi er så kede af, at storebror er så frustreret over lillebror som han er.

Storebror vil ikke have at lillebror kravler ind på hans værelse, hver gang han ser lillebror nærme sig sit værelse så går han helt i baglås. Han græder og råber ”nej nej nej lillebror må ikke komme ind på mit værelse”. Han bliver oprigtigt ked af det og frustreret. Det svære er, at lillebror efterhånden udmærket godt ved, at der er rigtigt skægt at være inde på storebrors værelse, så han prøver konstant at komme derind. Men det eneste som møder lillebror er at storebror smækker døren i. Lillebror bliver rigtig ked af det og græder og banker på døren.

Vi har svært ved at håndtere denne situation. I starten gjorde vi som han sagde for at undgå yderligere jalousi, det vil sige at vi gik ind og tog lillebror ud. Her på det seneste er vi gået over til at sige at lillebror må altså godt være herinde, ligesom at du storebror også får lov til at lege inde på lillebrors værelse. Men skal vi bare gå tilbage til at respektere at lillebror bare ikke må komme ind på hans værelse eller hvad? For han siger også at lillebror skal gå ud hvis jeg sidder og leger med storebror inde på hans værelse, og så må jeg jo sige til ham, at lillebror kan ikke være alene i stuen mens jeg leger med dig herinde. Hvis han insisterer på at lillebror skal gå ud, så rejser jeg mig op og går ud med lillebror, hvorefter han så bliver rigtig arrig og smækker med døren og banker på væggen og får et flip. Det er virkelig frustrerende efterhånden og rigtig svært. Det gør mig også meget ondt når jeg ser lillebrors glæde i øjnene hvergang han ser storebror hvorimod storebror bare virker til at ønske ham langt væk.

Det skal lige siges at der har indimellem er øjeblikke hvor storebror kan virke til at kunne lide sin lillebror- især om morgenen. Her vågner storebror normalt først og kommer ind til os i sengen og ligeså snart han hører lillebror er vågnet så løber han ind til ham og hopper op i hans tremmeseng og der kan de godt sidde og lege sammen og vi kan høre dem grine sammen. Dette ville vi bare ønske kunne fortsætte i løbet af dagen.

Vi er meget opmærksomme på og vi har været gode til at lave ting med storebror alene uden den anden forælder og ...

Annonce

... lillebror. Dette har vi kunne mærke har en kæmpe effekt på ham for han er et helt andet barn i balance og helt rolig og dejlig behagelig at være sammen med. Men dette vender så snart vi kommer hjem til de andre.

Rigtig mange gange om dagen hører vi ham sige ”men lillebror skal ikke med”, ”men ikke lillebror”. Altså når snakker med storebror så inddrager han hele tiden lillebror i en negativ vending. Det har også eskaleret på det punkt at han aldrig tidligere har slået lillebror, men nu kan han sagtens finde på at slå, skubbe og her forleden blev lillebror bidt for første gang. Der var ikke noget tandmærke i låret heldigvis men det var nok til at lillebror blev rigtig ked af det og græd naturligvis. Hvordan reagerer vi her? Han skal jo vide at det ikke er acceptabelt at gøre lillebror ondt. Storebror har ellers aldrig slået hverken os eller andre børn før.

Når den store har legetøj i stuen går han også helt amok hvis lillebror nærmer sig. Vi har sagt mange gange at de ting som er i stuen må alle lege med, ellers må han lege med det inde på sit værelse. Er det okay at sige sådan?

Noget andet som også gør mig rigtig ked af det er, at storebror er begyndt at grine i fryd når lillebror slår sig eller bliver ked af det. Han kommer helt hen til mig og griner så han er sikker på at jeg har set ham. Han ved jo at jeg bliver rigtig ked af det og sur. Hvordan skal jeg dog håndtere alt det her på den rigtige måde? Jeg synes virkelig at det er en svær balancegang. Jeg vil ikke gøre storebror mere jaloux, men han skal også vide at vi ikke vil have at han gør visse ting.

Er der noget vi kan gøre for at få storebror til at falde lidt ned og være mindre jaloux??? Vi siger til ham mange i løbet af dagen at vi elsker ham, nusser ham og krammer netop for at give ham kærlighed. Desværre kommer vi nok også til at skælde lidt for meget ud, særligt når han slår. Vi er ellers opmærksomme på at vi ikke kører i en ond ring med at være efter storebror hele tiden. Vi prøver altid at ”starte forfra” hvis han har gjort noget som vi ikke vil have.

Han sover også dårligt om natten og kommer meget ofte ind til os flere gange. Derudover er han begyndt at proppe alt i munden. Jeg er jo klar over at børn kan gå tilbage i udviklingen pga den yngre søskende, men han siger ikke babylyde eller gør noget andet ”baby’et” samtidig. Men det er både fingre, bluse, sengetøj, legetøj osv som han gumler på. Skal vi bare ignorere det og evt tag det ud af munden på ham og aflede ham uden at snakke om det?

Jeg vil så gerne se storebror i balance igen! Det udmatter jo også ham psykisk at han har det så svært.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig hilsen

Moren med et ” ben i hver lejr”

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger