Svar: Afbrudt søvn og hyppig amning

7. august 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til to dejlige piger

Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med jeres lillesøster:)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker kan passe hos jer...

Når jeg læser dit brev, så er min umiddelbare tanke det, som I og jeres sundhedsplejerske også lidt fornemmer, nemlig at jeres datter får den mængde mælk hun har behov for, men at hun spise så hyppigt, at hendes mave arbejder hele tiden - derfor sover hun uroligt, vågner, græder, virrer med hovedet og virker så søgende igen…

Og så lyder det som om at din datter måske får lidt for meget af den tynde mælk… Enten fordi hun spiser meget hyppigt og tager mange små tørstslukkere, måske fordi hun søger at sætte produktionen op og derfor ikke tager helt så mange hovedmåltider. Eller forklaringen kan være, at du måske overproducerer…

Du skriver at hun tager fint på og følger sin kurve fint - det er godt!. Du fortæller at du har prøvet at supplere med en flaske med modermælkserstatning og også med udmalket modermælk - har du malket meget ud? Jeg spørger, fordi ekstra udmalkning jo vil øge din produktion og hvis problemet er at du overproducerer, så skal du helst ikke malke ud ved siden af amning… Fornemmer du, at du har meget mælk?

Du fortæller ogå at du er meget opmærksom på at hun ammer i bund, før du skifter til anden side og det er rigtig godt og vigtigt. Hun burde dog, med den alder hun har nu, godt kunne holde sig mæt i længere tid, hvis hun spiser effektivt og længe. Naturligvis kan hun være ekstra tørstig på grund af varmen og skal have lov til at slukke sin tørst, og på den måde skal du amme hende efter det behov hun viser, men samtidig skal du forsøge at sikre, at hun spiser nok og længe nok til derefter at kunne tage en længere lur. Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, hvis du ammer hver anden time hele natten igennem og nogle gange hyppigere om dagen…

Din plan med at amme ca. hver 3 time og tilbyde en tørstslukker ved behov derimellem er umiddelbart en god plan - hvis det kan fungerer for jer. Det du skal være opmærksom på er, om hun har brug for at blive ammet fra begge bryster mellem hver lur eller om hun skal tilbydes mælk fra samme bryst to gange mellem hver lur - for at sikre at hun får mere af den fede mælk og for samtidig måske at kunne trække tiden mellem, at hun lægges til ved samme bryst. Hvis problemet er at du overproducerer, så kan det være nødvendigt at du ammer hende fra samme bryst og kører efter det, som hedder blokamning. Det betyder, at du skal forlænge tiden mellem amningerne fra henholdsvis venstre og højre bryst.

Et tænkt eksempel kunne være at du f.eks. ammer hende kl 10 fra venstre bryst, her er hun lige vågner fra en lur. Herefter leger du med hende, pludrer lidt osv, skifter hende og tilbyder hende venstre bryst igen kl 11.30-12, hvorefter hun så bliver lagt til at sove og måske sover et par timer. Når hun så vågner, så tilbyder du hende fra højre bryst, aktiverer hende osv. og inden hun så skal sove igen, så ammer du hende igen fra højre bryst. Når hun vågner efter denne lur, så lægges hun til på venstre bryst igen - på den måde kommer der til at gå længere tid mellem at hun lægges til henholdsvis venstre og højre side. Det vil nedsætte din mælkeproduktion og på den måde vil din datter bedre kunne nå ind til den fede mælk. Det kan være en god idé at forsøge dette, hvis jeres problem er overproduktion.

Hvis problemet er modsat, at hun dier meget hyppigt, for at stimulere til ekstra mælk - hyppigheden øger mælkeproduktionen - så kan det være en god idé at du ammer hende fra begge bryster mellem hver lur. Det vil sige, at du f.eks. hjælper hende med at spise godt og effektivt fra et bryst, så hun får et hovedmåltid, når hun vågner af en lur og naturligt er sulten og tager godt fra - og herefter leger du med hende, pludrer osv. og så skifter du hende og derefter tilbyder du hende så toppen fra modsatte bryst, så hun her får en tørstsslukker der fylder hende godt op, inden hun skal sove. Når du så ammer hende igen, så lægger du hende til der, hvor du ammede sidst og lader hende spise godt i bund der, hvorefter du så igen leger med hende osv. skifter hende og ammer fra modsatte bryst, før hun så puttes igen. Nogle gange vil der godt kunne gå flere timer imellem at hun dier på henholdsvis venstre og højre bryst ved denne metode også - det afhænger naturligt af, hvor lange lure hun tager…

Der kan i princippet ...

Annonce

... sagtens gå 6 timer imellem at hun dier på venstre og højre side - men ofte vil denne metode ikke køre helt så fast, ikke helt så stringent. Når du ammer skal du mærke på dit bryst, fornemme, hvor du trænger til at blive tømt og lægge hende til der. Ved nogle amninger, vil hun die fra begge sider, ved andre kun fra en side og så falde i søvn, så når hun vågner lægger du naturligt til ved modsatte side osv. Og på den måde bliver det helt naturligt at hun får, hvad hun viser behov for.

Jeg håber at disse forklaringer giver lidt idé om, hvad du kan forsøge.

Du kan naturligvis også amme hende så godt som muligt og så supplere hende med en flaske efterfølgende, - udmalket modermælk eller mme. Ved at amme først, så viser du din krop, at hun har behov for mælken og ved at supplere, så kan du måske sikre hende en længere søvn, så når hun så vågner op, så vil hun være bedre i stand til at tage godt fra, når du atter lægger hende til. Dette vil nogle gange have god effekt - du får en længere pause, hvor hun sover og hun spiser mere effektivt, når hun så igen bliver lagt til.

Så kan du overveje om det er et reelt behov for mælk der gør at hun søger brystet. Du skriver jo som sagt, at hun følger sin kurve og hun virker altid glad, har fine elastikker, spiser egentlig ret godt og har godt gang i maven.. Så måske er det slet ikke mælk hun efterspørger, men derimod et stort suttebehov. Hun har måske brug for at blive ammet, skiftet og ammet og derefter brug for at få en sut. Det at sutte virker beroligende og det sætter samtidig gang i tarmperistaltikken og det kan dermed give ro i maven og bedre søvn, at få lov til at falde i søvn med en sut. Hendes nulren med næsen ned i madrassen osv. kan måske også forklares med, at hun savner noget at sutte på. Det er også et forsøg værd.

At hun spjætter meget med armene, virrer med hovedet osv. kan godt skyldes behov for at føle sig svøbt. I din mave har hun naturligt bevæge sig, brugt sin krop og hver gang er hun stødt ind i din mave, hun har mærket modstand, har følt sig omsluttet og holdt. Derfor kan hun naturligt have brug for at blive svøbt nu, hvor hun er ude af din mave - fordi det vil hjælpe hende til fysisk ro - men på grund af sommeren og varmen kan du ikke svøbe hende… I stedet søger hun så din nærhed, nyder at hun kan mærke dig, mærke din hånd på kroppen, være i din favn, dufte din mælk…

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Kan far putte med hende? Han kan jo give samme nærhed og tætte fysiske kontakt. Hun kan høre hans vejrtrækning, fornemme hans verjrtrækningsrytme osv. og vil kunne falde til ro ved dette evt sammen med en sut - men han kan ikke amme og han dufter ikke af mælk. Når hun ligger hos dig, kan hun dufte mælken og vil naturligt søge den, hos far vil hun måske bedre kunne finde ro… Og det vil også give dig mulighed for at være lidt mere for storesøster, hvis far kan have lillesøster på brystkassen:)

De fleste børn i 2 måneders alderen har endnu ikke nogen helt fast rytme og det er lidt for tidligt til at du kan arbejde på faste lure om dagen og fast nattesøvn… Men mange børn vil i denne alder sove 3-4 kortere lure eller to længere lure i løbet af dagen. Ofte varer dagssøvnen ca. 6 timer samlet og nattesøvnen ca 10 timer, så hun i alt sover ca 16 timer i døgnet.

Du må meget gerne med den alder hun har nu begynde at indføre nogle faste rutiner omkring putning, altså måden hun puttes på. Et bleskift og mælk vil næsten altid indgå i putteritualet og så vil det være rigtig godt at du putter hende med samme kærtegn, sut, beroligende ord osv. Du må godt vænne hende til en rytme, hvor du f.eks. putter hende i barnevognen en gang dagligt, så hun lærer at sove i sin barnevogn og hvis det lige nu kan holde hende sovende, at du f.eks. triller hende en tur dagligt, så må du gerne gøre det.

Varmeknopper, hormonknopper, arp, tør hud, ondt i nakken osv. Det kan alt sammen godt irritere, når hun skal sove og især nu, hvor det er rigtig varmt. Prøv at give hende kortvarige bade, spar evt. på badeolien og prøv med lidt hudvenlig flydende sæbe i stedet, hvis det overhovedet er nødvendigt med noget. Sørg for at hendes påklædning passer til vejret, lad hende sove med en dynebetræk i stedet for babydynen, som måske er lidt for varm…. måske en tynd sommersovepose, som ikke er for varm og som samtidig gør, at hun ikke kan sprælle helt så meget og dermed let får vækket sig selv:)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder