Svar: Amning - Skadeligt
2. juli 2014
Alder:
7 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev :) Det er godt du skriver :)
Den artikel du henviser til er fra 2009 og nogle gange sker det, at gamle artikler får nyt liv og dermed bidrager til ny bekymring.
Når man er gravid eller ammer sit barn, så vil det for kvinder være vigtigt at gøre det allerbedste - og her kommer tankerne omkring kemi, overførsel af skadelige stoffer, naturligt på banen. Det er også rigtig vigtigt at medtænke, at gravide og ammende kvinder kan overføre kemikalier til barnet. Derfor anbefales det at man:
Bruger svane- og blomstermærkede produkter, helst helt uden parfume.
Gør rent mindst en gang om ugen og lufter grundigt ud to gange dagligt.
Forsøger at undgå maling, sprayprodukter og hårfarve.
Spiser så varieret som muligt i hverdagen.
Kun indtager medicin og kosttilskud i samråd med sin læge.
Og ja - det anbefales at amme. Du har ret i, at der kan overføres kemikalier til barnet via modermælken, men amningens helbredsmæssige effekter for både mor og barn skønnes at være så store, at de er langt at foretrække. Det giver altså dit barn så meget godt at du ammer, at amningen bør prioriteres, når du nu kan amme og når du faktisk nyder at amme:)
For din dreng kan amningen f.eks. betyde at risikoen for infektionssygdomme og forskellige tarmsygdomme kan nedsættes, at riskoen for at udvikle allergi kan nedsættes, at dit barn får en bedre synsfunktion under ammeperioden, at dit barn får en bedre kognitiv udvikling - også efter ammeperioden, at risikoen for fedme måske nedsættes…
For dit vedkommende vil amningen f.eks. kunne betyde at din risiko for at få brystkræft og kræft i æggestokkene nedsættes…
Når det er sagt, så vil modermælk have et højere indhold af de fleste miljøgifte end modermælkserstatning blandt andet på grund af opkoncentreringen igennem fødekæden. Man interesserer sig især for klorholdige pesticider, polyklorerede biphenyler (PCB), dioxiner, ftalater og bromerede flammehæmmere. For nogle af stofferne ved man at den eksponering barnet får, er større under graviditeten end den påvirkning barnet får gennem modermælken. For andre af stofferne gælder at man vil have en højere koncentration i kroppen, jo længere de er blevet ammet - hvilket du jo også spørger til "er det en idé at stoppe amning tidligere?".
Sundhedsstyrelsen skriver i "Amning - en håndbog for sundhedspersonale 2008:
"Selvom spædbørn udsættes for visse mængder af miljøgifte gennem moder- mælken, ses dog overvejende positive effekter af amningen... Det er dog svært at udelukke, at der kan være beskedne negative effekter. Amningens positive effekter er givetvis størst ved lav belastning med miljøgifte... Anbefalinger om amning sker ud fra et helhedssyn, hvor amningens mange positive effekter tages i betragtning. Der er på det foreliggende ikke grund til at begrænse amningen."
Jeg tænker at antallet af amninger naturligt nu vil skulle skæres ned i takt med at din dreng bliver ældre, mængden af modermælk nedsættes stille og roligt. Det anbefales at du ammer til din dreng er 12 måneder, eller så længe både du og han trives med det.
Nu hvor han er 7 måneder gammel, vil det være rigtig godt hvis du kan amme ham fire gange i døgnet. Når han bliver 8-9 måneder vil det være fint at du ammer tre gange i døgnet og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger i døgnet ofte være passende. Derudover bør han tilbydes en varieret og sund kost og mere og mere rigtig mad, familiemad og hans væskebehov bør dækkes af vand.
Du må meget gerne bruge NAN 2 i hans grød og mos, så han får sin mad energiberiget med modermælkserstatning og ekstra fedtstof - det er praktisk i hverdagen og vil være super fint. Hvis det kan berolige dig at han på den måde "kun" får modermælk via de nødvendige amninger og du derudover bruger modermælkserstatning i skemaden, så er det helt fint. Det er der ikke noget forkert ved:) Modermælkserstatning kan dog også indeholde uønskede stoffer, herom mangler der stadig viden i følge SST.
Så hvad gør du nu? Mit råd til dig vil være, at du ammer din dreng det antal gange, som han har brug for. Antallet af amninger nedsættes automatisk de næste 5 måneder og I nyder begge amningen og det er godt. Derudover kan du bruge modermælkserstatning i hans grød og mos og så skal du naturligvis medtænke, hvordan du nu og fremadrettet kan reducere niveauet af miljøgifte i jeres hverdag.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, og at det har givet lidt ro med på vejen:)
Knus og fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske