Svar: Pludseligt ammestop - 10 mdr.

17. juni 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære triste mor

Tak for dit brev :)

Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn fornemmer at det er tiden og når din datter pluselig siger fra, før du egentlig er parat, så er det naturligt hårdt. Det er dog rigtig vigtigt at du ved, at det ikke er dig, din datter siger fra overfor. Det er brystet og du og brystet er jo to forskellige ting. Det ved hun godt, med den alder hun har nu, for hende er I ikke længere "et hele".

Du har ret i at det kan være en god idé at følge hendes signaler og ikke kæmpe for at få hende til at tage brystet igen. Hun vil sandsynligvis godt kunne "overtales" til det, hvis du prøver at lægge hende til igen og igen, sover med hende og giver hende fri adgang til brystet, prøver at trøste med brystet, hvis hun er ekstra ked af det osv. MEN hvis hun en gang har sagt fra og du får hende tilbage til brystet igen, så vil hun ikke sige fra en gang til - det vil betyde at det så er dig, der skal sige stop og når du gør det, så vil din datter sandsynligvis blive rigtigt ked af det. Det vil altså højst sandsynligt blive rigtig svært at stoppe amningen og der vil være en del gråd og frustration, hvor det lige nu går noget lettere… selvom du synes det er lidt trist.

Du behøver ikke give hende flaske med den alder hun har. Hvis hun er god til at ...

Annonce

... drikke af kop, vil hun sandsynligvis godt kunne drikke nok af koppen. Du kan evt. give hende mælk og vand af en tudkop - den gammeldagsslags, hvor væsken løber, når koppen tippes og hvor der er to hanke, så hun selv kan holde sin kop og drikke - og hvor tuden så kan tages af med tiden og hun kan drikke af koppen, som en almindelig kop.

Du kan også give hende vand af en kildevandsflaske - evt. købe en med tut, så hun på den måde har mulighed for at få ekstra væske. Mange børn synes det er sjovt at drikke af en kildevandsflaske og netop nu, hvor det jo er varmere i vejret, så er det vigtigt at få givet hende ekstra vand og også lærer hende at drikke vand.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du oplever at du ikke kan få væske nok i hende, at hun ikke tisser nok og at hendes urin bliver koncentreret, så kan det være nødvendigt at give hende flaske - men det er fint at du forsøger om ikke den kan undværes. En flaske skal hun jo også væk fra igen og det er rart, hvis I ikke skal kæmpe om at komme ud af flasken om få måneder.

Se det som et sundhedstegn fra din datter, at hun nu er så stor, at hun selv siger fra overfor brystet og at hun er klar til at indtage væske af en kop og spise mere rigtig mad. Og glæd dig over at ammestoppet er gået så nemt trods alt :)

Og husk så - den gode mor sidder ikke i brysterne, men i hjertet!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2