Svar: Pludseligt ammestop - 10 mdr.
17. juni 2014
Alder:
10 mdr.
Kære triste mor
Tak for dit brev :)
Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn fornemmer at det er tiden og når din datter pluselig siger fra, før du egentlig er parat, så er det naturligt hårdt. Det er dog rigtig vigtigt at du ved, at det ikke er dig, din datter siger fra overfor. Det er brystet og du og brystet er jo to forskellige ting. Det ved hun godt, med den alder hun har nu, for hende er I ikke længere "et hele".
Du har ret i at det kan være en god idé at følge hendes signaler og ikke kæmpe for at få hende til at tage brystet igen. Hun vil sandsynligvis godt kunne "overtales" til det, hvis du prøver at lægge hende til igen og igen, sover med hende og giver hende fri adgang til brystet, prøver at trøste med brystet, hvis hun er ekstra ked af det osv. MEN hvis hun en gang har sagt fra og du får hende tilbage til brystet igen, så vil hun ikke sige fra en gang til - det vil betyde at det så er dig, der skal sige stop og når du gør det, så vil din datter sandsynligvis blive rigtigt ked af det. Det vil altså højst sandsynligt blive rigtig svært at stoppe amningen og der vil være en del gråd og frustration, hvor det lige nu går noget lettere… selvom du synes det er lidt trist.
Du behøver ikke give hende flaske med den alder hun har. Hvis hun er god til at drikke af kop, vil hun sandsynligvis godt kunne drikke nok af koppen. Du kan evt. give hende mælk og vand af en tudkop - den gammeldagsslags, hvor væsken løber, når koppen tippes og hvor der er to hanke, så hun selv kan holde sin kop og drikke - og hvor tuden så kan tages af med tiden og hun kan drikke af koppen, som en almindelig kop.
Du kan også give hende vand af en kildevandsflaske - evt. købe en med tut, så hun på den måde har mulighed for at få ekstra væske. Mange børn synes det er sjovt at drikke af en kildevandsflaske og netop nu, hvor det jo er varmere i vejret, så er det vigtigt at få givet hende ekstra vand og også lærer hende at drikke vand.
Hvis du oplever at du ikke kan få væske nok i hende, at hun ikke tisser nok og at hendes urin bliver koncentreret, så kan det være nødvendigt at give hende flaske - men det er fint at du forsøger om ikke den kan undværes. En flaske skal hun jo også væk fra igen og det er rart, hvis I ikke skal kæmpe om at komme ud af flasken om få måneder.
Se det som et sundhedstegn fra din datter, at hun nu er så stor, at hun selv siger fra overfor brystet og at hun er klar til at indtage væske af en kop og spise mere rigtig mad. Og glæd dig over at ammestoppet er gået så nemt trods alt :)
Og husk så - den gode mor sidder ikke i brysterne, men i hjertet!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske