Brev:
2 år og vil ikke falde i søvn!
17. juni 2014
Alder:
2 år
2 år og vil ikke falde i søvn!
Hej Helen!
Så skriver jeg igen... Vi har en lækker dreng på næsten 2 år (09/07) Han er glad, harmonisk og i mere en fuld udvikling.
Han er begyndt at snakke som et vandfald og er rigtig god til at sætte flere ord sammen og benævne alt han ser :) Han trives i dagplejen, hvor der pt kun er to andre drenge på 2,5 år.
Han er et rigtig udebarn, som elsker at bruge kroppen og lege - gerne vildt og noget der giver sus i håret ;) Han er motorisk rigtig dygtig og udfordre hele tiden hans balance evner...! Han er også rigtig glad for at slappe af med en bog, tegne, se børne tv - hvilket han er blevet godt til at leve sig ind i, samt hygge med iPaden.
Han har bare fået den skøre idé, at han ikke vil sove, når vi når aften...!
Den del har altid kørt sådan lidt op og ned, og har før haft stor succes med at bruge dit råd, lige nettop her :)
Du få lige et hurtigt billede af en hverdag hos os.
Alt efter hvornår jeg møder, stå vi op fra 5:50 - 7:00 Vi går ned og hygger til Dora the explorer, mens han bliver vasket og får tøj på. Så sidder vi og putter lidt inden der er morgenmad. Morgenmaden er ofte havergrød med lidt kanel eller havergryn med mælk - nogen gange øllebrød med pæremos - mælk i glas. Når vi har hygget med det, går turen over til dagplejen. Her er de ude det meste da dagen og går i skoven eller på tur i området. Han spiser fint og sover også ok til middag. Han bliver hentet mellem 15 og 15:30
Når vi kommer hjem, får han noget vand, en grassini, knækbrød el.l Vi leger i haven eller inde - alt efter hans humør og ønsker. Aftensmaden bliver indtager ca. 17:30 derefter kommer han for det meste i bad - hvor han giver den max gas. i nattøj og derefter får han yoghurt med havergryn og lidt mælk. Han har så ca. 10 min til at tuller rundt i - finder ofte en bog og hygge med inden den står på tandbørstning og i seng…
Putte ritualet er det samme, som det har været længe - så der er ikke noget, som har ændret sig.
Han har nogen opgaver i form af, at skal tænde natlampen i vores soveværelse (det kan han skimte fra hans værelse) han finder natbogen mm. Han kommer op i tremmesengen og får sin egen bog (relativt ny ritual) Jeg læser den samme bog, og han snakker med - han kan den efterhånden udenad :) efter bogen snakker vi om dagen, slukker lyset og jeg sætter mig ved siden af hans seng og synger en godnatsang, sætter en sang til at spille svagt på repeat - det virker som om det giver mening for ham...?
kysser ham godnat og siger jeg elsker dig - hvilket han svarer tilbage på :)
Sådan har det fungeret fantastisk i rigtig lang tid, med den sidste mdr er han blevet bund ulykkelig, vil holde i hånd eller i hans bare tær..? og vi må ikke gå og han græder (ikke sådan en "jeg lader bare som om" gråd, men rigtig ked af det.
Det skal lige siges, at han er et meget tænksomt væsen og utrolig sensitiv. Så vi har ikke lyst til at gå fra ham, hvis han vitterlig er urtyg og pludselig ikke vil være alene... Der er ikke sket noget, hvad vi ved af, der burde ændre hans adfærd, men det tager mellem en time til halvanden, før vi kan liste neden under igen. Vi har talt om, om det er tid til en junior seng. Vi kan godt have oplevelsen af, at han ikke kan lide at "være spæret inde"... Er der noget vi gør forkert eller er der noget vi kan gøre i stedet/mere af...?
Venlig hilsen, fra nogen meget trætte forældre..!