Svar: Nat amning - 11 mdr.
6. juni 2014
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er sådan, at man producerer mere af det mælkestimulerende hormon Prolaktin om natten, og derfor kan det hjælpe til opretholdelse og stimulering af mælkedannelse at amme om natten (eller sen aften og tidlig morgen).
Kvinder der begynder på arbejde vil ofte have børn, der er så gamle, at de ikke længere behøver brystet midt nat og hvor barnet kan indtage anden føde og væske ved siden af amning. Det vil således ofte være nok at man ammer f.eks. sen aften eller tidlig morgen og der sker ikke noget ved at man springer natamningen over - det vil for de fleste mødre være rigtig dejligt at kunne få nogle gode sammenhængende nattetimer. Hvilket det forøvrigt også vil være for barnet - børn skal naturligt også lære at sove uden at de behøver spise om natten :)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne begynde at springe natamningen over og vil kunne sove 5-6 timer uden mælk.
Håber dette besvarer dit spørgsmål :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske