Svar: Nedtrappe amning - 9 mdr.
3. juni 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Nu hvor din dreng er 9 måneder gammel, vil det faktisk være rigtig godt at du begynder at skære antallet af amninger ned. De fleste børn vil i denne måde trives rigtig godt med 3 amninger i døgnet og jeg anbefaler at disse amninger ligger inden middagslur, aften og sen aften.
Det er vigtigt at du ikke ammer ham mere end disse tre gange, fordi det giver plads i maven til mere rigtig mad og med den alder han har nu, er det vigtigt at han spiser så varieret som muligt og får næringsstoffer igennem maden. Jo mere forskelligt du kan få ham til at spise nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen. Samtidig skal han drikke vand af kop og det vil sammen med de 3 amninger dække hans behov for væske.
Det er også vigtigt at du skærer antallet af amninger ned, for på den måde at lære ham at sove uden at behøve brystet, så han stille og roligt kommer væk fra denne afhængighed og så det netop bliver naturligt at andre også kan passe ham.
Når din dreng bliver 10 måneder vil det være en god idé at trappe ned til to amninger. Disse to amninger kan ligge aften og sen aften, eller aften og en gang i løbet af natten, eller inden middagslur og aften. Det er forskelligt hvordan de ligger bedst. Hos jer vil det måske være passende at amningerne ligger aften og sen aften eller aften og hvis han så melder sig selv en gang i løbet af natten. Netop fordi han jo skal passes om dagen, hvorfor det vil være godt at han lærer at sove uden brystet i dagtimerne.
I 10-12 måneders alderen vil han altså have behov for to amninger i døgnet og efter 1 års alderen vil det ofte være passende at skrue ned til en amning. Denne ene amning kan du bibeholde så længe både du og han trives med det. Og det vil ofte være amningen inden putning om aftenen som bibeholdes.
Når du skal trappe ud af en amning, så er det altid vigtigt at sætte noget andet i stedet og hos jer betyder det lige nu mellemmåltider og vand af kop. Han skal have mere mad og lære at drikke af en kop - og i første omgang om formiddagen og om eftermiddagen, så formiddagsamningen og eftermiddagsamningen fjernes nu og i stedet tilbydes han rigtig mad.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Tilbydes gerne rester fra aftensmaden, Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Ammes ikke længere om eftermiddagen
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, familiemad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet, vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes kl 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes rigtig godt, og sover herefter videre.
Som du kan se er der i denne plan lagt mellemmåltid ind sammen med vand af kop før han puttes til formiddagslur. Når du efter han har spist vil putte ham, så start med at lade ham sidde op i barnevognen og tril ham en tur. Lad ham sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigt og put ham før, når han tydeligt virker parat. På den måde kan du springe formiddagsamningen over.
Om eftermiddagen må du tilbyde ham vand når han vågner og hvis han virker tørstig og aflede ham med lidt frisk frugt i hånden eller lignende, ligesom han naturligt skal have lidt brød, tykmælk osv. jf planen…
Om aftenen vil det være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Den vil mætte ham lidt ekstra og hjælpe med til at han ikke behøver søge brystet hele natten. Hans puttetidspunkt vil sandsynligvis ændre sig lidt så han sover lidt senere end nu og det er naturligvis helt okay. Når han så vågner og melder sig - sen aften eller en gang i løbet af natten, så ammer du ham her. Du må gerne amme fra begge bryster, så han her fyldes rigtig godt op, men derefter skal han så sove uden yderligere bryst og starte dagen med morgengrød.
Du vil sandsynligvis uden større problemer kunne fjerne formiddagsamningen og også meget gerne arbejde på at fjerne den ene amning om natten lige nu. Så du starter med at fjerne to amninger. Efter nogle dage kan du så fjerne endnu en amning om natten, men må godt bibeholde amningen om eftermiddagen - det at han ammes eftermiddag vil måske give dig ro, fordi du ved at han har fået rigeligt med mælk og derfor ikke behøver det om natten.. Og så skal amningen om eftermiddagen også væk og I når så frem til planen som den er. Du vil sandsynligvis godt kunne arbejde dette ind inden for de næste ca 2 uger. Din egen krop vil også kunne følge med på denne måde.
Så du skal altså begynde nedtrapningen af amning allerede nu og ikke først, når han er et år :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske