Svar: Nedtrappe amning - 9 mdr.

3. juni 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Nu hvor din dreng er 9 måneder gammel, vil det faktisk være rigtig godt at du begynder at skære antallet af amninger ned. De fleste børn vil i denne måde trives rigtig godt med 3 amninger i døgnet og jeg anbefaler at disse amninger ligger inden middagslur, aften og sen aften.

Det er vigtigt at du ikke ammer ham mere end disse tre gange, fordi det giver plads i maven til mere rigtig mad og med den alder han har nu, er det vigtigt at han spiser så varieret som muligt og får næringsstoffer igennem maden. Jo mere forskelligt du kan få ham til at spise nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen. Samtidig skal han drikke vand af kop og det vil sammen med de 3 amninger dække hans behov for væske.

Det er også vigtigt at du skærer antallet af amninger ned, for på den måde at lære ham at sove uden at behøve brystet, så han stille og roligt kommer væk fra denne afhængighed og så det netop bliver naturligt at andre også kan passe ham.

Når din dreng bliver 10 måneder vil det være en god idé at trappe ned til to amninger. Disse to amninger kan ligge aften og sen aften, eller aften og en gang i løbet af natten, eller inden middagslur og aften. Det er forskelligt hvordan de ligger bedst. Hos jer vil det måske være passende at amningerne ligger aften og sen aften eller aften og hvis han så melder sig selv en gang i løbet af natten. Netop fordi han jo skal passes om dagen, hvorfor det vil være godt at han lærer at sove uden brystet i dagtimerne.

I 10-12 måneders alderen vil han altså have behov for to amninger i døgnet og efter 1 års alderen vil det ofte være passende at skrue ned til en amning. Denne ene amning kan du bibeholde så længe både du og han trives med det. Og det vil ofte være amningen inden putning om aftenen som bibeholdes.

Når du skal trappe ud af en amning, så er det altid vigtigt at sætte noget andet i stedet og hos jer betyder det lige nu mellemmåltider og vand af kop. Han skal have mere mad og lære at drikke af en kop - og i første omgang om formiddagen og om eftermiddagen, så formiddagsamningen og eftermiddagsamningen fjernes nu og i stedet tilbydes han rigtig mad.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Tilbydes gerne rester fra aftensmaden, ...

Annonce

... Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur 13.30-14

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.

Ammes ikke længere om eftermiddagen

Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, familiemad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet, vand af kop. Får børstet tænder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ammes og puttes kl 19.30-20

Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes rigtig godt, og sover herefter videre.

Som du kan se er der i denne plan lagt mellemmåltid ind sammen med vand af kop før han puttes til formiddagslur. Når du efter han har spist vil putte ham, så start med at lade ham sidde op i barnevognen og tril ham en tur. Lad ham sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigt og put ham før, når han tydeligt virker parat. På den måde kan du springe formiddagsamningen over.

Om eftermiddagen må du tilbyde ham vand når han vågner og hvis han virker tørstig og aflede ham med lidt frisk frugt i hånden eller lignende, ligesom han naturligt skal have lidt brød, tykmælk osv. jf planen…

Om aftenen vil det være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Den vil mætte ham lidt ekstra og hjælpe med til at han ikke behøver søge brystet hele natten. Hans puttetidspunkt vil sandsynligvis ændre sig lidt så han sover lidt senere end nu og det er naturligvis helt okay. Når han så vågner og melder sig - sen aften eller en gang i løbet af natten, så ammer du ham her. Du må gerne amme fra begge bryster, så han her fyldes rigtig godt op, men derefter skal han så sove uden yderligere bryst og starte dagen med morgengrød.

Du vil sandsynligvis uden større problemer kunne fjerne formiddagsamningen og også meget gerne arbejde på at fjerne den ene amning om natten lige nu. Så du starter med at fjerne to amninger. Efter nogle dage kan du så fjerne endnu en amning om natten, men må godt bibeholde amningen om eftermiddagen - det at han ammes eftermiddag vil måske give dig ro, fordi du ved at han har fået rigeligt med mælk og derfor ikke behøver det om natten.. Og så skal amningen om eftermiddagen også væk og I når så frem til planen som den er. Du vil sandsynligvis godt kunne arbejde dette ind inden for de næste ca 2 uger. Din egen krop vil også kunne følge med på denne måde.

Så du skal altså begynde nedtrapningen af amning allerede nu og ikke først, når han er et år :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte