Svar: Stimulering af modermælk
5. maj 2014
Alder:
1 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng:) Og velkommen til!
Jeg kan læse, at du har gjort dig rigtig mange gode overvejelser omkring amning, og det kan sagtens tænkes at din dreng er igang med et appetitspring, og derfor lige nu søger at få mælkeproduktionen sat lidt op. Det lyder også rigtig fint alt det du gør, men rigtig mange ting spiller ind på øgning af mælk og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg kan godt forstå at du bliver bekymret for om din produktion er ved at gå helt i stå, især når du forsøger at malke ud og der ikke rigtig kommer noget. Du kan dog godt psykisk blokere for brystpumpen og på den måde lukke af for mælken… Og jeg tænker, at du lige nu skal prøve at sige til dig selv, at du ikke mangler mælk. Du har mælk til din dreng, han dier gerne hos dig, du kan høre at han synker, han spiser effektivt, du kan se mælk i hans mund. Han tisser fint, har godt tunge tissebleer, tager fint på osv.
Det er rigtig vigtigt at du lige nu prøver at slappe af - jeg ved godt at det er lettere sagt end gjort, men hvis du stresser over det, går og bekymrer dig for meget, så kan den stress faktisk være med til at nedsætte din mælkemængde. Det er derfor vigtigt at du lige nu husker på, at du har mælk, han får mad hos dig, men han skal måske blot have lidt mere.
Det er helt naturligt at du ikke længere har brystspændinger, som du havde i starten. Dit brystvæv er ikke længere så irriteret og hævet og din mælkemængde har tilpasset sig hans behov lidt mere. Du får ikke brystspændinger på samme måde, men vil naturligt som du beskriver, godt kunne mærke at dine bryster er godt fyldt, når der er gået 4 timer…
Det er også helt normalt at du har mere mælk først på dagen end sidst på dagen. Du vil derfor opleve at han spiser længere og synker mere, når du ammer i løbet af morgenen, formiddagen osv. og i takt med at dagen skrider frem, så vil din mælk blive mere koncentereret. Det betyder at han ofte vil spise mere hyppigt sidst på dagen, men der vil stadig være mælk at komme efter.
Nogle gange kan det hjælpe, at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og lader ham få fri adgang til brystet. Det at have ham mave mod mave, hud mod hud vil være rigtig godt i forhold til at øge din mælkemængde. Generelt er kropskontakt vigtig - også når du ikke ammer :) For nogle hjælper det at tage et døgn i sengen. Lad far varte dig op og bliv liggende i sengen med jeres dreng. Lad ham die så ofte han vil, put, am, spis, sov, am, put så meget som overhovedet muligt og lad ham slikke, smage, sutte, die alt det han har lyst til :)
Du skal være opmærksom på hans sutteteknik - har den ændret sig? Nogle gange så kører amningen så godt i starten, at man kommer ind i en vane, hvor barnet faktisk ikke får helt rigtig fat. Han ligger måske for yderligt ved brystet og arbejder ikke helt rigtigt med brystet, når han dier. Nogle gange kan det være en god idé at skifte mellem forskellige ammestillinger, fordi han så stimulerer brystet bedre.
Det er f.eks. en rigtig god idé at du ammer af to omgange - du kan gøre det du gør nu, at du ammer fra et bryst, skifter ham og ammer fra modsatte bryst og derefter putter ham. Du kan også gøre det, at du ammer ham i den traditionelle stilling fra et bryst, skifter ham og lægger ham til samme bryst men i tvillingestillingen. På den måde kan du nogle gange få ham til at die lidt længere og få den lidt federe mælk med ud, som også mætter ham lidt mere.
Når det er sagt, så er det dog hyppigheden af amning, som øger din mælkemængde og det er godt at stimulere begge bryster ligeligt. Det giver mere mælk at amme hver 2 time end at amme hver 4 time - og derfor kan man også nogle gange med fordel begynde at malke ud eller stimulere med brystpumpe, præcist som du også har forsøgt, netop for at få mælkeproduktionen sat op.
En mulighed er også at du stimulerer/malker ud fra det ene bryst imens din dreng spiser fra det andet. Det at stimulere begge bryster samtidig kan faktisk også være med til at øge mælkemængden yderligere :)
Det er også vigtigt at du får hvile og at hun når at spise i løbet af dagen. Man kan sige at der "skal være noget at lave mælk af". Det er derfor vigtigt at du også prioriterer dig selv i løbet af dagen. En dag kan hurtigt gå med amning, pusling, pludren osv. og så er klokken pludselig 13 og du mærker at du ikke rigtig har fået noget at spise. Det går ikke. Det er vigtigt at du huske morgenmad, finder tid til et mellemmåltid, husker at få noget at drikke. Ligesom det er vigtigt at du forsøger at slappe af og skabe tid til ro og hvile i løbet af dagen.
Du skal også være opmærksom på om du er begyndt at gå rundt med bare fødder? Husk stadig strømper og indesko. Hvis du fryser om fødderne eller hænderne, kan kulden få blodkarrene til at trække sig sammen og mælken flyder ikke ligeså let. Hvis du er særligt følsom, kan det måske endda give dig en brystbetændelse… Undgå træk hen over gulvet, undgå at sidde på terrassen og få kulde og træk - husk fodtøj og husk et tæppe omkring dig…
Varme på brystet kan også nogle gange hjælpe. Du kan sætte dig med en varmpude eller lignende før du skal amme eller vil malke ud. Du kan også massere dit bryst med små bløde bevægelser, for på den måde at få stimuleret nedløbsrefleksen, så mælken flyder lidt lettere, når din dreng dier eller når du sætter brystpumpen til.
Vær opmærksom på hvordan du holder ham, når du ammer. Har du hans hoved i din hånd eller ligger hans hoved på din arm? Det er vigtigt at du ikke bruger din hånd på hans hoved, fordi han meget let vil kunne føle dette som et pres mod brystet. Hvis han føler sig presset, så vil han kunne blive som en "flitsbue" og presse sig væk fra brystet - derfor er det godt at lade hans hoved være på din arm eller på en ammepude.
Vær også opmærksom på at han jo godt kan have et suttebehov… Som udgangspunkt skal dette stilles ved brystet og det er meget vigtigt ikke at give ham en sut, men lade ham die ved brystet, netop for at få stimuleret til tilstrækkelig mælkemængde. MEN hvis han har spist 15 minutter på et bryst, er blevet skiftet, har spist på modsatte bryst og du har hørt ham synke, har set mælk i munden osv. på ham, så behøver han måske ikke mere mælk, men kan have glæde af en sut, som så kan gøre ham rolig og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen.
Hvis han reelt har brug for brystet og brug for at få mælkemængden sat op, så skal han ikke have sut - men hvis han har behov for at få sit suttebehov dækket ud over sit behov for mælk, så kan en sut være en rigtig god idé. Det er her dog meget vigtigt at sutten først gives, når han med sikkerhed er fyldt godt op med mælk. Han skal ikke holdes hen med en sut, altså ikke ligge og få sut på puslebordet og derefter skulle ammes. Sutten er først, når han er ammet godt :)
At der nu går længere tid imellem hans afføringer er helt normalt. Det behøver ikke være tegn på at han mangler mælk, men kan derimod være tegn på at han optager næringen fra din mælk så godt, at der ikke er affaldsstoffer tilbage:)
Du kan købe ammete i Matas og i forskellige helsekost forretninger - nogle oplever at det hjælper, hos andre har det ingen effekt og hos atter andre kan det give lidt mavekneb hos barnet - men nu ved du at det findes.
Håber at du kan bruge disse tanker lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske