Brev:
Opdragelse - 1 år.
5. maj 2014
Alder:
12 mdr.
Opdragelse - 1 år.
Hej Helen,
Jeg har to drenge som lige et fyldt 1 år og er lidt i tvivl om man allerede nu kan "opdrage" på dem eller om man mere bare skal "hjælpe" dem til at være gode ved hinanden?
De vil så gerne hinanden men kommer meget nemt til at være voldsomme og så er der en der græder.. Prøver at sige ae ae og ikke slå men deres bevægelser er bare så voldsomme, også overfor os.
Desuden vil den ene, Marius, altid lege med det den anden, Viggo, leger med. I starten mente jeg at de selv måtte finde ud af det men nu er de blevet så bevidste om at deres (primært viggos) legetøj bliver taget fra dem så de bliver kede af det. Jeg prøver at give legetøjet tilbage til den der legede med det først og så fjerne den anden (distrahere ham) men han søger straks tilbage.
Et andet lille problem er at de griner, som i kluk ler, når vi "skælder ud" eller gør andet for at vise at de ikke må. Fx hvis de "slår" mig så siger jeg stop/av nogle gange, og når de bliver ved så holder jeg fast i deres hånd (uden at det gør ondt) mens jeg siger nej og forklarer. Men de griner bare mere og mere.. hvad kan jeg gøre? Det er det samme når faren gør det..
Håber du kan finde lidt rundt i de mange rodede spørgsmål.