Svar: Ammestop, 17 mdr. Hvordan?

8. april 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Julias far og mor

Tak for jeres brev :) Og tak for jeres meget fine beskrivelse af Julia og hendes spiseforløb - jeg tror rigtig mange forældre vil have glæde af at læse netop denne historie. Det er rigtig dejligt, at I har fået hjælp og at I nu kan mærke at Julia spiser mere og mere varieret og alderssvarende :)

Et lille tip i forhold til at få introduceret nye fødevarer, ny smag og konsistens, kan være at tage udgangspunkt i farver. Nogle børn føler stor tryghed ved farver i maden og foretrækker f.eks. hvid eller lys mad - de vil helst spise kartofler, havregrød, pasta, ris osv. Andre børn foretrækker f.eks. brun mad og de spiser helst rugbrød, øllebrød, frikadeller, leverpostej...

Hvis I fornemmer at Julia kan have nogle præferencer for bestemte fødevarer, så kan I prøve at tage udgangspunkt i andre fødevarer af samme farve. Det vil sige, at hvis hun f.eks. godt kan lide lys mad, så kan man prøve at udvide ved at tilbyde, kylling, kalkun, indmaden af en fiskefrikadelle, rødspætte, torsk osv. fordi det er lyst og dermed mere trygt at spise.... Bare en idé :)

Og så til det med amning og ammestop eller måske ammenedtrapning, for jeg vil i første omgang foreslå dig at du trapper ned, så hun lige nu stopper med amningen tidlig morgen. Hun vil naturligt stadig vågne, søge brystet, men du skal her prøve at lade far tage over, evt. gå ud af soveværelset, så du ikke er der og I stedet kan far tage hende ind og putte sig med hende, give hende masser af fysisk kontakt og nærhed. Og se om I på den måde stadig kan strække tiden lidt, før I står op. Det ka godt være at I er nødt til at stå lidt tidligere op et par dage, men prøv så her, at tilbyde hende vand af kop og forsøg så vidt muligt ikke at give morgengrød, før hun normalt tilbydes dette. Det er vigtigt for at hun ikke begynder at vågne og efterspørge grød kl 05...

Jeg vil anbefale at du bibeholder amning aften og sen aften lige nu. Både fordi du får hende fyldt lidt ekstra op sen aften, så hun bedre kan undvære brystet tidlig morgen, men også fordi din krop skal kunne følge med. Du skal ikke risikere at få en brystbetændelse.

Amningen sen aften skal dog også trappes ud, men her vil jeg anbefale at du gør det ved at afkorte amningen mere og mere, så hun får mindre og mindre mælk og stille og roligt vænnes til at hun ikke behøver drikke så meget sen aften. Det vil sige at du skal lægge hende til, som du plejer, lade hende die og når der så er ro på hende, så prøver du at trække brystet til dig. Lad hende ligge ved siden af dig og forsøg at lirke brystet ud af munden på hende. Det skal du sandsynligvis gøre mange gange og hun vil søge det igen, det får hun, dier lidt og du forsøger igen at trække brystet til dig.

Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes.

Og erstatning for mor og bryst er i denne alder også en putteklud, en sovebamse, en slaskedukke eller lignende - og den er vigtig at introducere. Den skal følge hende hele dagen, når hun sover, når hun er ked af det, når hun er i bilen, er i barnevognen, når hun bliver passet osv. Fordelen ved en bamse osv. er at det er hende der styrer behovet, hun kan nusse med den, sutte på den, berolige sig selv med den - uanset om I er der eller ej. Det bliver en substitut for hende, som følger og giver tryghed, når mor og/eller far ikke er i nærheden. Og den skal introduceres nu - hvis ikke hun allerede har en :) De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de bevidst begynder at tage en sådan putte-substitut til sig.

Amning er en stor del af hendes putteritual. Det er rigtig godt, at hun ikke falder i søvn med brystet, men amning hjælper hende med at ...

Annonce

... finde ud af at det snart er sovetid, den er en vigtig del af hendes forberedelse for natten og den gør hende tryg. Og det er aldrig et spørgsmål om at fjerne det trygge og dejlige, men derimod om at sætte noget nyt og mindst ligeså trygt i stedet - og her er det at puttebamse, putteklud osv. kommer ind.

Første skridt er derfor at I introducere en sådan, hvis ikke hun allerede har det, meget gerne sammen med en godnathistorie, godnatsang, bestemte kærtegn osv. Og stille og roligt vil dette nye trygge ritual så tage mere og mere over. Lige nu altså sammen med amning, men når sidste amning fjernes - den inden putning, så har hun stadig sin klud, sin bamse, synges for osv. som hun plejer.

Tidsintervallet lyder fint - I kan godt trappe ud af 3 amninger inden for 10-14 dage. I første omgang altså væk fra den tidlige morgenamning, derefter trappe ud af den sene aftenamning ved at amme mere og mere kortvarigt her. Stadig være der, berolige, betrygge osv. men stille og roligt lære hende, at hun ikke behøver brystet i munden, men fint kan sove med nærheden og den fysiske kontakt. Hun puttes med putteklud, bamse, godnathistorie, godnatsang osv. Og tilsidst fjernes så amningen inden natten, hvor hun så puttes præcist som hun plejer, men ikke længere ammes. Og jeg vil anbefale at I fjerner denne sidste amning netop i forbindelse med at mor ikke er hjemme.

I stedet kan far tilbyde lillepigen lidt lun mælk af en kop og hun må gerne (også gerne allerede nu) blive tilbudt en godnatgrød eller en banan som en fast del af sit putteritual. På den måde sikrer I jer at hun ikke er sulten eller tørstig, når hun bliver puttet i seng.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Et godt aftenritual kan være at I spiser aftensmad kl 18, herefter kommer hun i bad. Et bad kan have god effekt på søvnen, hvis det ligger godt en time før putning. Så tilbydes hun et godnatmåltid og en kop lun mælk i køkkenet kl 19.30-19.45, bliver ammet af mor, herefter får hun børstet tænder og far putter hende med bamse, klud, godnathistorie osv. Og når mor så ikke er hjemme, så springes amningen helt over, og far kører rutinerne som de plejer at være - eneste forskel er at amningen er væk og det vil virke helt naturligt, fordi mor jo ikke er der, så muligheden er der ikke.

Man siger normalt at det tager 3 nætter at lære at undvære brystet - ikke at barnet vil kunne sove igennem efter 3 nætter, men far vil lettere kunne putte hende, få hende videre i søvnen, hendes opvågninger vil være kortere og hendes gråd og protester mindre. Med den alder jeres datter har, så er hun dog meget bevidst og jeg tror ikke at hun glemmer det på 3 dage! Det vil naturligvis have betydning at det er jer, som beslutter at stoppe amning - det er ikke noget hun umiddelbart ønsker og derfor vil hun blive rigtigt ked af det og kan virke meget frustreret og søgende. Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om at det er tid. Med den alder hun har, vil I dog ikke kunne regne med at hun selv siger fra og det er derfor en beslutning I tager - og det lyder helt fint netop at udnytte at mor ikke er hjemme et par dage.

Hun kan godt være brystsøgende, når du kommer hjem igen. Smågræde, pylre, vise tegn til at ville ammes, hive op i blusen osv. og det er her naturligt vigtigt at du ikke giver efter. Det kan være en god idé at udnytte hendes alder og bevidsthed og f.eks. forklare at det er slut. Gestikulere "slut" med hænderne, ligesom når tallerken er tom og der ikke er mere mad, eller når historien slutter og bogen klappes sammen. Så hun forstår ordet slut - og så naturligvis tilbyde hende noget at drikke. "Er du tørstig skat?", tage hende med ud, give hende mulighed for at få lidt at drikke og måske også lidt at spise.

Det vil også ofte virke godt at aflede hende. Rejse sig, skifte stilling, pege på noget, finde puslespillet frem og begynde at tale om andre ting, så hun glemmer brystet. Man kan komme langt med afledning i denne alder :)

Jeg håber at I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg