Brev:
Opdragelse 2 år
8. april 2014
Alder:
2 år
Opdragelse 2 år
Kære Helen
Så har jeg endnu engang brug for et godt råd fra dig.
Vores dreng er nu blevet 2 år, og det går godt med ham. Han snakker (MEGET) :-) det er ikke alt vi forstår, men han kan godt sætte to ord sammen, kan ikke helt sige hele sætninger endnu.
Vi kan også mærke at han meget gerne vil prøve grænser af. Når vi skal spise sammen, var det før en hyggelig stund, men nu synes jeg det hele går op i skæld ud. Han spiser (for det meste) sin mad, men han "kører" rundt på sin stol, hamrer sin ske/gaffel ned i bordet, og virker til at være fuldstændig ligeglad med, når vi siger han skal holde op. Nogle gange ender han med at blive sendt væk fra bordet ind på sit værelse, fordi han bliver ved.
Han er også slem til at slå os (far og mor). Jeg synes ikke der er noget mønster i hvornår han gør det. Nogle gange står jeg f.eks. i køkkenet og laver aftensmad, og så går han hen og slår mig, eller vi sidder på gulvet og leger, og han er i godt humør, og så pludselig slår han med et stykke legetøj. Han kan også finde på at gøre det, hvis han bliver sur.
Vi siger ret hårdt til ham, at må ikke må slå, eller går væk fra ham, eller sender ham ind på værelset, da vi ikke vil acceptere han slår. I øjeblikket er han også slem til at finde på at skrige. (ikke et "ked af det" skrig, men bare skrige højlydt). Det kommer ofte også tit "ud af den blå luft", men ellers tit når han skal skiftes.
Jeg synes det er lidt trættende at en stor del af den tid vi har sammen, skal gå med at skælde ud. Ellers er han en sød, sjov og kærlig dreng, men vi vil også gerne have at han opfører sig ordentligt.
Har du nogle gode råd?
Indtil videre er han enebarn, så han får jo naturligvis alt vores opmærksomhed. Mine forældre kommer af og til med kommentarer til hans opførsel, at det skyldes han er enebarn. Det får en ret negativ klang, og det er jeg træt af. Det er ikke med vores gode vilje han stadig er enebarn, men det går ikke så nemt med at få nummer 2, som det gjorde med ham.
Kærlig hilsen
Rikke