Svar: Opbevaring af mælk til skemad
31. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dine korte præcise spørgsmål :)
Der må gerne være mælk fra begge bryster i samme flaske. Og du kan faktisk spare tid og også stimulere til ekstra mælk ved at "dobbeltudmalke". Det vil sige malke ud fra begge bryster samtidig - det kan du gøre med en brystpumpe med et dobbeltaggregat eller en dobbelt brystpumpe. Det kan lejes.
Du skal dog være opmærksom på at passe udmalkningen ind med hvornår din datter også skal spise, så der stadig er mælk for hende at få, når hun vågner og har brug for det. Det kan her faktisk også være en idé at malke ud på den ene side imens hun spiser på den anden.. bare til orientering :)
Med hensyn til at gemme mælken, så bør den i følge retningslinjerne afkøles før den kommer i køleskab. Flasken med udmalket mælk kan sættes i en skål med koldt vand og derefter sættes i køleskab.
Generelt gælder at mad bør afkøles før det kommer i køleskab.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske