Svar: Forsvunden mælk?

25. marts 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Helle

Tak for dit brev - det lyder som om at du gør det helt rigtige og det lyder super fint at følge hende og prøve at være der, berolige, guide, betrygge hende, så hun ikke bliver alt for frustreret - det kommer ikke skidt igen :)

Med hensyn til mælk og mælkedannelse eller mælkestop, så kan man faktisk godt opleve, at mælken kan forsvinde fra den ene dag til den anden. Det sker som regel, hvis moderen er udsat for et stort pres og derfor er stresset. Føler du dig stresset, presset i øjeblikket? Det kunne i givet fald være forklaringen. Det er dog ofte sådan, at så længe barnet har lyst til at die - og det lyder det som om at din datter har - så er der stadig mælk. Hvis ikke hun fik noget ud af at ligge der, så ville hun sandsynligvis afvise brystet ... Og jeg tænker derfor, at det er helt okay at du stadig ammer hende sen aften og en gang mere ud over det. De to amninger er meget passende for hendes alder og hvis hun selv søger brystet, så må du tro på, at hun får det hun har brug for. Også selvom du ikke kan høre at hun synker og selvom du ikke føler, at der kan være ret meget mælk tilbage, fordi du ikke længere mærker brystspændinger, kan passe din gamle BH osv.

Hvis din datter begynder at sige fra overfor brystet, så har du sandsynligvis ret i at mælken er forsvundet og du skal her så ...

Annonce

... overveje om det ikke er tiden at stoppe amning. Det er ofte lettest at stoppe, hvis både mor og barn er enige om det - og det er naturligt lettere, hvis det er barnet der siger fra - men det kan være rigtig svært, hvis du slet ikke føler dig parat til at slippe amningen, og du rigtig gerne ville have ammet hende i længere tid.

Du kan godt forsøge at øge din mælkemængde igen ved at lægge hende hyppigere til brystet og amme hende fra begge bryster. Jo hyppigere hun bliver lagt til, jo mere mælk vil du producere... men igen skal du overveje hvad behovet er og hvis behov der er tale om og som sagt - så længe hun gerne vil die hos dig 2 gange i døgnet, så får hun sandsynligvis mælk fra dig og får det hun har behov for - og derudover kan hun jo så spise rigtig mad og også drikke af en kop og derigennem også få dækket sit væskebehov... Det er også sådan, at hvis hun selv begynder at sige fra nu, og du så holder fast i amningen, hvilket du naturligvis godt kan gøre ved at blive ved med at lægge hende til - så skal du være forberedt på, at det sandsynligvis vil være dig, som skal sige fra senere hen, og at hun så der måske vil blive ekstra frustreret, fordi det så er dit valg og ikke hendes, at amningen skal stoppe...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder