Svar: Forsvunden mælk?
25. marts 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev - det lyder som om at du gør det helt rigtige og det lyder super fint at følge hende og prøve at være der, berolige, guide, betrygge hende, så hun ikke bliver alt for frustreret - det kommer ikke skidt igen :)
Med hensyn til mælk og mælkedannelse eller mælkestop, så kan man faktisk godt opleve, at mælken kan forsvinde fra den ene dag til den anden. Det sker som regel, hvis moderen er udsat for et stort pres og derfor er stresset. Føler du dig stresset, presset i øjeblikket? Det kunne i givet fald være forklaringen. Det er dog ofte sådan, at så længe barnet har lyst til at die - og det lyder det som om at din datter har - så er der stadig mælk. Hvis ikke hun fik noget ud af at ligge der, så ville hun sandsynligvis afvise brystet ... Og jeg tænker derfor, at det er helt okay at du stadig ammer hende sen aften og en gang mere ud over det. De to amninger er meget passende for hendes alder og hvis hun selv søger brystet, så må du tro på, at hun får det hun har brug for. Også selvom du ikke kan høre at hun synker og selvom du ikke føler, at der kan være ret meget mælk tilbage, fordi du ikke længere mærker brystspændinger, kan passe din gamle BH osv.
Hvis din datter begynder at sige fra overfor brystet, så har du sandsynligvis ret i at mælken er forsvundet og du skal her så overveje om det ikke er tiden at stoppe amning. Det er ofte lettest at stoppe, hvis både mor og barn er enige om det - og det er naturligt lettere, hvis det er barnet der siger fra - men det kan være rigtig svært, hvis du slet ikke føler dig parat til at slippe amningen, og du rigtig gerne ville have ammet hende i længere tid.
Du kan godt forsøge at øge din mælkemængde igen ved at lægge hende hyppigere til brystet og amme hende fra begge bryster. Jo hyppigere hun bliver lagt til, jo mere mælk vil du producere... men igen skal du overveje hvad behovet er og hvis behov der er tale om og som sagt - så længe hun gerne vil die hos dig 2 gange i døgnet, så får hun sandsynligvis mælk fra dig og får det hun har behov for - og derudover kan hun jo så spise rigtig mad og også drikke af en kop og derigennem også få dækket sit væskebehov... Det er også sådan, at hvis hun selv begynder at sige fra nu, og du så holder fast i amningen, hvilket du naturligvis godt kan gøre ved at blive ved med at lægge hende til - så skal du være forberedt på, at det sandsynligvis vil være dig, som skal sige fra senere hen, og at hun så der måske vil blive ekstra frustreret, fordi det så er dit valg og ikke hendes, at amningen skal stoppe...
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske