Svar: Småtspisende baby - tager ikke nok på?
9. marts 2014
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :) Og tillykke med lillebror - og hvor dejligt at høre fra dig igen, velkommen tilbage!
Det lyder som om at du har fint med mælk. Ofte kommer mælken hurtigt til din dreng og han kan næsten ikke følge med, når mælken sprøjter. Han slipper og du lader toppen komme ud og forsøger så at lægge ham til igen - det lyder helt fint. Du fortæller også at han har fine tissebleer og afføring flere gange dagligt - igen tegn på at der kommer godt med mælk indenbords - du fortæller at han ofte har mælk i mundvigene, når han slipper brystet og i det hele taget virker han glad og tilfreds.
Det at han spiser hyppigt og kortvarigt kan sagtens være helt okay. Det vil være naturligt at amningen ikke varer så længe, når mælken flyder let til ham. Det at han nogle gange gylper kan jo også være tegn på at han får "i overflod" og det overskydende mælk således kommer retur...
Men spørgsmålet er naturligvis, hvorfor han så ikke tager mere på... Og måske er det bare sådan han er - ikke fysisk stor, følger sin egen kurve og tager i følge sundhedsplejersken acceptabelt på.
Man kan naturligvis overveje om han har for kort tungebånd, som kan gøre at han har svært ved at svøbe tilstrækkeligt ved brystet.. han har dog kunne stimulere din mælkeproduktion godt, så det lyder ikke til at være problemet. Og med den alder han har, så er det også begrænset, hvad du kan gøre ved det...
Det lyder som om at du allerede gør alt det rigtige - og det er her super fint, hvis du kan få ham til en gang imellem at spise af samme bryst to gange, eller lade ham spise fra modsatte bryst efter skitning, et bad eller lignende. Men ofte virker det ikke - han vil helst bare have fra en side, og så må det være sådan.
Du spørger om du skal starte med lidt skemad ... Det afhænger helt af, om han virker parat og virker mere sulten. Det er vigtigt ikke at starte for tidligt, ligesom man heller ikke skal passere hans lyst til at få noget andet - du skal forsøge at ramme det rigtige tidspunkt.
Han skal være både fysiologisk parat og mentalt parat. Fysiologisk parat betyder f.eks. at hans mave skal være i stand til at nedbryde fastere føde. Han må gerne have en mave der fungerer godt, blød afføring, godt med prutter osv. Og han må også gerne savle og danne mundvand, det kan være tegn på at der er flere enzymer, som kan nedbryde føden. Han skal også kunne holde sit hoved selv og dreje hovedet efter skeen, ligesom han skal kunne åbne munden bevidst, når du nærmer dig hans mund med en ske - f.eks. når han får sine d-dråber. Han skal altså vise tegn til at kunne åbne munden og svøbe om skeen.
Du skal også have en fornemmelse af at mælken ikke længere mætter ham tilstrækkeligt. Det er i første omgang ofte nok at øge hans mælkeindtag og hvis dette ikke er nok, hvis han f.eks. begynder at vågne hyppigt, søger brystet hyppigt (mere end han plejer), så kan det være et tegn på at han skal have noget lidt mere mættende.
Mentalt parat betyder at han skal vise interesse. Når du sidder med ham på skødet, så skal han følge dig og det du spiser med øjnene. Han skal virke interesseret i mad og drikke, der står på bordet. Han skal smaske og med sit kropssprog vise interesse for mad.
Når man starter med skemad så er det vigtigt at starte med små smagsprøver og jeg anbefaler at du starter om dagen f.eks. til frokost. Smagsprøver vil komme ud over det vanlige indtag af mælk, du skal således amme som du plejer. På den måde vil skemaden være lidt ekstra.
Du spørger om du skal prøve at køre ham over på en flaske med mme og det afhænger helt af, hvad du gerne vil fremover. Hvis du har et ønske om at han skal passes af andre indenfor de næste måneder, hvis du starter arbejde, gerne vil at far skal kunne putte ham om aftenen, hvis du ved, at du ikke har lyst til at amme ham tilt han bliver et år .. så kan det være en overvejelse værd at tilbyde ham flaske nu. For jo ældre han bliver, jo større sandsynlighed vil der være for, at han ikke vil acceptere en flaske, men vil foretrække brystet.
Da du har masser af mælk kan du naturligvis overveje at malke ud og give ham noget af din mælk på flaske. Man kan godt nogle gange opleve, at børn vil sove lidt længere på en flaske udmalket modermælk, fordi de drikker lidt mere af flasken. Mælken flyder lettere til dem og de spiser en større mængde før de bliver trætte. Du kan også vælge at give ham modermælkserstatning, som ofte vil mætte lidt mere end modermælk på grund af sammensætningen.
Skemad vil ofte ikke nedsætte lysten til brystet, hvis man sørger for at holde mængden af grød eller mos nede. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis man forsøger at skabe en rytme, hvor barnet får lidt skemad, når det vågner til en lur f.eks. vågner af sin formiddagslur og man så giver mælk inden barnet skal sove igen. På den måde skaber man plads i maven til begge dele.
Flaske kan godt påvirke amningen, fordi nogle børn vil foretrække flasken fremfor brystet. Det afhænger og meget af hvor meget flaske man giver - jo mere flaske, altså jo hyppigere man giver flaske, jo større sandsynlighed er der for at flasken tager mere og mere over og amningen trappes ud. Det handler også om, at jo mere flaske man giver, jo mindre vil han naturligt die ved brystet og jo mere vil mælkemængden nedsættes og jo mindre interessant bliver brystet.
Lige nu lyder det som sagt som om at din dreng trives med amning, også selvom han ikke tager voldsomt på, så følger han sin egen kurve og han er en glad lille dreng. Derfor skal du lige nu overveje, hvad du gerne vil fremover i forhold til flaske - hvis du på sigt gerne vil igang med en flaske, så er det helt fint at starte op nu:) Og du skal naturligvis overveje, om det er nu eller måske først om 3-4 uger, at han skal igang med skemaden - det afhænger helt af, hvilke signaler han sender :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske