Småtspisende baby - tager ikke nok på?

9. marts 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Småtspisende baby - tager ikke nok på?

Hej Helen

I november 2013 fik vi en lille dreng, hvilket vil sige, at han er næsten fire måneder nu.

Jeg ammer ham fuldt ud. Han har altid været småtspisende og ligger ifølge min sundhedsplejerske lavt i vægt, men inden for hvad der er acceptabelt, siger hun.
Han ammer generel ikke længere end 5-10 minutter ad gangen - dog tager han nogle længere måltider om aftenen og natten. Jeg ammer ham cirka hver 2-4 time både dag og nat.

Jeg har en meget hurtig og voldsom nedløbsrefleks, og han bliver ofte sur over at mælken kommer så hurtigt. Nogle gange klynker han og er ved at kløjes i mælken og andre gange slipper han, og jeg lader det første mælk sprøjte ud i en klud. Han ammer kun ved et bryst ad gangen. Jeg forsøger nogle gange at tilbyde ham til det andet bryst, når han har sluppet det første bryst og ikke vil tage det mere, men han tager aldrig imod det andet bryst - heller ikke selvom jeg lægger en ...

Annonce

... pause ind (bleskifte, bad eller lignende). Jeg ammer både siddende og liggende.

Jeg har for noget tid siden haft brystbetændelse, simpelthen fordi han ikke får tømt brysterne godt nok, tror jeg. Jeg synes heller ikke min mælkeproduktion virker ret stort længere, men han efterspørger ikke mere?

Han virker glad og veltilpas, når han slipper, og han ligger ofte og puldre med mælk om munden, når han slipper.

Han har fine tissebleer og afføring flere gange om dagen. Nogle dage gylper han mere end andre.

Jeg ved ikke om og hvad jeg skal gøre ved hans manglende appetit. Skal jeg starte med skemad? Jeg har hørt at skemad skulle nedsætte lysten til amning, og det vil jo ikke være så godt eller?
Eller skal jeg prøve at køre ham over på flaske med MME? Eller hvad tænker du?

Han er ellers generelt en glad og nem lille dreng, som elsker at smile, pludre, rulle på legetæppet osv.

Med venlig hilsen
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder