Brev:
Småtspisende baby - tager ikke nok på?
9. marts 2014
Alder:
4 mdr.
Småtspisende baby - tager ikke nok på?
Hej Helen
I november 2013 fik vi en lille dreng, hvilket vil sige, at han er næsten fire måneder nu.
Jeg ammer ham fuldt ud. Han har altid været småtspisende og ligger ifølge min sundhedsplejerske lavt i vægt, men inden for hvad der er acceptabelt, siger hun.
Han ammer generel ikke længere end 5-10 minutter ad gangen - dog tager han nogle længere måltider om aftenen og natten. Jeg ammer ham cirka hver 2-4 time både dag og nat.
Jeg har en meget hurtig og voldsom nedløbsrefleks, og han bliver ofte sur over at mælken kommer så hurtigt. Nogle gange klynker han og er ved at kløjes i mælken og andre gange slipper han, og jeg lader det første mælk sprøjte ud i en klud. Han ammer kun ved et bryst ad gangen. Jeg forsøger nogle gange at tilbyde ham til det andet bryst, når han har sluppet det første bryst og ikke vil tage det mere, men han tager aldrig imod det andet bryst - heller ikke selvom jeg lægger en pause ind (bleskifte, bad eller lignende). Jeg ammer både siddende og liggende.
Jeg har for noget tid siden haft brystbetændelse, simpelthen fordi han ikke får tømt brysterne godt nok, tror jeg. Jeg synes heller ikke min mælkeproduktion virker ret stort længere, men han efterspørger ikke mere?
Han virker glad og veltilpas, når han slipper, og han ligger ofte og puldre med mælk om munden, når han slipper.
Han har fine tissebleer og afføring flere gange om dagen. Nogle dage gylper han mere end andre.
Jeg ved ikke om og hvad jeg skal gøre ved hans manglende appetit. Skal jeg starte med skemad? Jeg har hørt at skemad skulle nedsætte lysten til amning, og det vil jo ikke være så godt eller?
Eller skal jeg prøve at køre ham over på flaske med MME? Eller hvad tænker du?
Han er ellers generelt en glad og nem lille dreng, som elsker at smile, pludre, rulle på legetæppet osv.
Med venlig hilsen
en mor