Brev:
Min datter vågner konstant om natten, 4,5 mdr.
10. marts 2014
Alder:
4 mdr.
Min datter vågner konstant om natten, 4,5 mdr.
Kære Helen.
Min datter, Thea, på 4,5 mdr. sover virkelig dårlig om natten i tiden. Hun har aldrig været den bedste til at sove lange lure om natten, men her på det sidste er det blevet meget værre end tidligere.
Thea startede ud med kolik, hvilket selvfølgelig gjorde, at når det var muligt at trøste hende ved brystet om natten, var det løsningen for at vi kunne hænge sammen.
Vi har dog været ovre kolikken de to måneders tid.
Hun blev egentlig først lagt i seng omkring kl. 21-2130, men da vi oplevede at hun meget skulle "græde" sig i søvn, begyndte vi allerede efter 3,5 måned at lægge hende mellem 19-20. Dette hjalp meget på putningen. Hun kunne godt nogle dage to timer i træk, og nogle sjælne (men dejlige) tre timer.
Nu vågner hun de første to gange efter 45 min. søvn og herefter en gang hver 1,5 time ca. - nogle gange kan hun godt tage 2 timer.
I starten græd hun rigtig meget, men jeg havde besluttet at der min. skulle gå tre timer mellem hver amning, så jeg endte ofte med at gå med hende i armene i en halv time før hun sov videre...
Men jeg havde det rigtig skidt med at hun skulle græde sådan, samtidig med at jeg jo ikke til hun er 14 år kan gå med hende i armene.
Jeg er derfor begyndt (de sidste ti dage) at lægge hende til når hun vågner, men forsigtigt lirke brystet ud, så snart jeg føler hun blir træt. Men jeg føler ikke den store virkning. Det skal også siges, at jeg nogle gange har svært ved at vurdere, hvordan præcis jeg skal gøre det - nogle gange er jeg for tidlig på den, andre gange for sen.
Vi har inført et putteritual, hvor vi geare helt ned før hun skal puttes. Jeg ammer hende i et semi-mørkt soveværelse, hvorefter jeg nynner lidt, mens jeg vugger hende og hun får nussekluden for så at lægge hende over i sengen (nogle gange sover hun dog nærmest her) - så siger jeg en fast sætning, slukker lyset og kysser hende på panden.
Om natten kan jeg få gange have held med at nusse hende på panden og nynne lidt til hun falder til ro, men ofte falder hun helt til ro, for så nærmest at komme i tanke om, at hun jo skal have brystet - og så starter seancen så igen.
Hun sover rigtig fint om dagen - men hun er en to-lurs pige. To lange lurer tager hun sig (hun kan godt "vågne" lidt, men jeg kan nemt vusse hende i søvn) - hun sover alle lure ude i barnevogn (ca. 5 timer), og her har vi også et lille nynne-ligge på arm ritual. Langt de fleste gange kan jeg blot lægge hende, så drejer hun hovedet mod nussekluden og putter.
Hun tager ikke sut (hvilket jeg ville ønske, men men..).
Kan du give et godt råd til, hvor jeg kommer videre?
Jeg ønsker ikke, at hun sover hele natten (urealistisk), men bare at hun tager sig nogle længere stræk, som både hun og vi har godt af?
Mange kærlige hilsner,
en træt og lidt ked mor :)