Min datter vågner konstant om natten, 4,5 mdr.

10. marts 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Min datter vågner konstant om natten, 4,5 mdr.

Kære Helen.

Min datter, Thea, på 4,5 mdr. sover virkelig dårlig om natten i tiden. Hun har aldrig været den bedste til at sove lange lure om natten, men her på det sidste er det blevet meget værre end tidligere.

Thea startede ud med kolik, hvilket selvfølgelig gjorde, at når det var muligt at trøste hende ved brystet om natten, var det løsningen for at vi kunne hænge sammen.

Vi har dog været ovre kolikken de to måneders tid.

Hun blev egentlig først lagt i seng omkring kl. 21-2130, men da vi oplevede at hun meget skulle "græde" sig i søvn, begyndte vi allerede efter 3,5 måned at lægge hende mellem 19-20. Dette hjalp meget på putningen. Hun kunne godt nogle dage to timer i træk, og nogle sjælne (men dejlige) tre timer.

Nu vågner hun de første to gange efter 45 min. søvn og herefter en gang hver 1,5 time ca. - nogle gange kan hun godt tage 2 timer.

I starten græd hun rigtig meget, men jeg havde besluttet at der min. skulle gå tre timer mellem hver amning, så jeg endte ofte med at gå med hende i armene i en halv time før hun sov videre...
Men jeg havde det rigtig skidt med at hun skulle græde sådan, samtidig med at jeg jo ikke til hun er 14 år kan gå med hende i armene.

Jeg er derfor begyndt (de sidste ti dage) at lægge hende til når hun vågner, men forsigtigt lirke brystet ud, så snart jeg føler hun blir træt. Men jeg føler ikke den store virkning. Det skal ...

Annonce

... også siges, at jeg nogle gange har svært ved at vurdere, hvordan præcis jeg skal gøre det - nogle gange er jeg for tidlig på den, andre gange for sen.

Vi har inført et putteritual, hvor vi geare helt ned før hun skal puttes. Jeg ammer hende i et semi-mørkt soveværelse, hvorefter jeg nynner lidt, mens jeg vugger hende og hun får nussekluden for så at lægge hende over i sengen (nogle gange sover hun dog nærmest her) - så siger jeg en fast sætning, slukker lyset og kysser hende på panden.

Om natten kan jeg få gange have held med at nusse hende på panden og nynne lidt til hun falder til ro, men ofte falder hun helt til ro, for så nærmest at komme i tanke om, at hun jo skal have brystet - og så starter seancen så igen.

Hun sover rigtig fint om dagen - men hun er en to-lurs pige. To lange lurer tager hun sig (hun kan godt "vågne" lidt, men jeg kan nemt vusse hende i søvn) - hun sover alle lure ude i barnevogn (ca. 5 timer), og her har vi også et lille nynne-ligge på arm ritual. Langt de fleste gange kan jeg blot lægge hende, så drejer hun hovedet mod nussekluden og putter.

Hun tager ikke sut (hvilket jeg ville ønske, men men..).

Kan du give et godt råd til, hvor jeg kommer videre?

Jeg ønsker ikke, at hun sover hele natten (urealistisk), men bare at hun tager sig nogle længere stræk, som både hun og vi har godt af?

Mange kærlige hilsner,
en træt og lidt ked mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder