Svar: Hvor meget skal jeg malke ud?

7. marts 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt okay at dine forældre passer jeres lille datter et par timer, imens du laver noget andet. De vil dog være rigtig godt at du ikke tager længere væk end du kan komme hjem, hvis det viser sig at lillepigen bliver ked af det, fordi mor og mælken ikke er der - for selvom du vil malke ud, så er der jo ingen garanti for at hun vil tage imod en sutteflaske... det må komme an på en prøve :)

Det kan derfor være en god idé at du ammer hende, putter hende og så tager af sted og forsøger at være hjemme igen, før hun atter får brug for brystet...

Op til 4 måneders alderen har børn brug for ca 1/6 af deres vægt i døgnet. Det betyder at hvis din datter f.eks. vejer 6000 gram, så er hendes døgnbehov 1000 ml mælk. Hvis du normalt ammer hende 6-8 gange i døgnet, så vil hun altså normalt indtage mellem 125-170 ml hver gang. Når det er sagt, så kan hendes indtag dog variere alt efter tidspunkt på døgnet og om hun er sulten eller tørstig, men du skal nok regne med at hun vil have brug for ca 150 ml, måske mere - børn vil ofte have tendens til at spise mere af en flaske end af et bryst, fordi mælken flyder lettere ud til barnet...

Når du malker ud, bør du følge disse retningslinjer:

1) Vask dine hænder

2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en skefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.

3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket. Dem du har købt lyder fine :)

4) Køl den udmalkede mælk ned under koldt vand og skriv dato på.

5) Frys mælken ned med det samme eller

6) Mælk som er ...

Annonce

... udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Hvis du ønsker at malke ud af flere omgange og hælde mælken sammen til en større portion, så er det vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden det hældes sammen.

Når dine forældre skal give din datter mælken, så skal de først tø den op. Det kan de gøre ved at tage plastikflasken og stille den i en skål/kande med varmt vand og give den med det samme. De kan også tø mælken op i køleskabet (du kan medbringe mælken og stille den i køleskabet, så den er klar, når de skal bruge den). Den kan også tøs op i mikrobølgeovn - og skal her gives med det samme.

Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til din datter. Det er rigtigt, at det er en god idé at dryppe mælk ud på indersiden af dit håndled. Her er huden tynd og det er let at mærke om mælken er for varm eller kold.

Opvarmet mælk kan ikke gemmes. Hvis dine forældre har varmet din mælk op og din datter så ikke vil have den, så er de nødt til at smide den ud.

I kan godt undre jer over mælkens udseende. Den kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, når den har været frosset - men hvis du har fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og din datter kan roligt spise den.

Den udmalkede mælk kan holde sig 3 døgn i køleskab ved max 5 grader.
Den udmalkede mælk kan holde sig 3 måneder i fryser ved min. minus 18 grader.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mælk der ikke er optøet ved hjælp af varme, det vil sige mælk, som du har optøet i køleskabet kan holde sig et døgn.

Mælk, der er optøet ved hjælp af varme, skal bruges med det samme.

Optøet mælk må ikke fryses igen.

Rester af opvarmet mælk skal altid kasseres.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge