Svar: Amning og anden mælk
3. marts 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Efter 9 måneders alderen må børn godt begynde at få et større indtag af komælk og din datter må således godt tilbydes sødmælk af kop inden sin middagslur. Det vil være rigtig fint, at du ammer hende to gange - inden putning og en gang i løbet af natten, så hun stadig får modermælk. Det anbefales at man giver modermælk eller modermælkserstatning til barnet er et år, men sødmælk kan godt gives af en kop:)
Hun må også gerne få en portion tykmælk, A38 eller lignende som mellemmåltid inden hun skal puttes. Se mit forslag til dagsplan, som jeg har sendt til dig i andet spørgsmål:)
Hvis du giver lidt mælk af kop en overgang, så kan du lune det lidt eller du kan give det koldt - nogle børn nyder lun mælk og har det dejligt med at få dette i stedet for brystet. Andre børn synes langt bedre om kold mælk og så skal hun naturligvis have lov til at få det :)
Hun kan også tilbydes lidt mælk sammen med sin godnatgrød. Det kan være en god måde stille og roligt at få introduceret noget andet end brystet om aftenen også. Men stadig skal hun jo lige nu ammes, så hun må også gerne bare få vand af kop sammen med sin grød - det afhænger helt af, hvad hun godt kan lide og hvad du synes fungerer godt for jer.
Det er vigtigt at hun ikke tilbydes mælk til alle måltider, men tilbydes vand. Vand er den bedste tørstslukker og det er derfor rigtig godt, hvis hun lærer at drikke vand:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske