Svar: Amning og anden mælk

3. marts 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Efter 9 måneders alderen må børn godt begynde at få et større indtag af komælk og din datter må således godt tilbydes sødmælk af kop inden sin middagslur. Det vil være rigtig fint, at du ammer hende to gange - inden putning og en gang i løbet af natten, så hun stadig får modermælk. Det anbefales at man giver modermælk eller modermælkserstatning til barnet er et år, men sødmælk kan godt gives af en kop:)

Hun må også gerne få en portion tykmælk, A38 eller lignende som mellemmåltid inden hun skal puttes. Se mit forslag til dagsplan, som jeg har sendt til dig i andet spørgsmål:)

Hvis du giver lidt mælk af kop en overgang, så kan du lune det lidt eller du kan give det koldt - nogle børn nyder ...

Annonce

... lun mælk og har det dejligt med at få dette i stedet for brystet. Andre børn synes langt bedre om kold mælk og så skal hun naturligvis have lov til at få det :)

Hun kan også tilbydes lidt mælk sammen med sin godnatgrød. Det kan være en god måde stille og roligt at få introduceret noget andet end brystet om aftenen også. Men stadig skal hun jo lige nu ammes, så hun må også gerne bare få vand af kop sammen med sin grød - det afhænger helt af, hvad hun godt kan lide og hvad du synes fungerer godt for jer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at hun ikke tilbydes mælk til alle måltider, men tilbydes vand. Vand er den bedste tørstslukker og det er derfor rigtig godt, hvis hun lærer at drikke vand:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder