Brev:
Putning i egen seng og skære ned på utal af natamninger
3. marts 2014
Alder:
7 mdr.
Putning i egen seng og skære ned på utal af natamninger
Kære Helen,
Vi har tidligere haft stor glæde og gavn af dine råd omkring vores søn, og har også købt nogle af dine bøger og læst med stor interesse. Der er dog dukket nogle spørgsmål op igen, som vi håber du kan hjælpe os med.
Vores søn er 7 mdr nu og er en glad dreng, der trives godt og er aktiv om dagen er begyndt at ville ligge meget mere på maven om dagen og lege eller vil også gerne stå og hoppe eller sidde oppe og følge med i alt. Om dagen sover han tre lure en kort formiddagslur en lidt længere som regel middagslur og en kort eftermiddagslur og er blevet meget bedre til at falde til ro og i søvn om aftenen. Han får eller bliver tilbudt 3 gange skemad om dagen morgen, middag og aften men det er ikke altid han er lige sulten. Jeg ammer stadig og prøver at supplere med flaske/kop med mælk også for at fylde ham op særligt om aftenen og for at vænne ham til at drikke mælk af kop, hvilket han er blevet ret god til. Han tager let 100 ml af en kop, og er ikke så glad for sutteflaske mere som han ellers har været, han bliver sur når man prøver at tilbyde ham flasken selvom jeg har forsøgt med mere flow og andet mærke.
Vores spørgsmål handler om hans putning og natamning. Putningen foregår i vores seng, da han vågner eller halv vågner ret mange gange i løbet af aftenen og natten for at blive ammet til at sove videre. Derfor sover han ved siden af mig, så jeg nemt og hurtigt kan amme ham liggende. Vil dog gerne have ham til at sove i sin egen seng, som er en tremmeseng, der står tæt op af vores seng, men når jeg putter ham der, vil han ikke falde til ro og sove der men bliver ked af det, da jeg tror han har vænnet sig til at ligge tæt op af mig og have den tryghed. Man ligger dog ikke særlig godt så tæt og jeg vågner mange gange i løbet af natten udover amningerne, da han ligger urolig.
Vores dage ser typisk således ud:
Kl. 6 ammes liggende imens han halvsover
Kl. 6.30-7 vågner
Kl. 7.30 tilbydes mild havregrød plus vand af kop, han spiser sjældent ret meget om morgenen kun nogle få skefulde.
Kl. 9 ammes og puttes til formiddagslur, falder i søvn med brystet i munden, sover ml en halv til en hel time.
Kl. 10 ammes
Kl. 11.30 tilbydes grød enten hirse, majs, rismel ol med evt lidt frisk frugtmos på samt vand af kop plus lidt mælk i kop også, her spiser han mest en halv til en hel portion svarende til en halv til en hel dl
Kl. 12-12.30 ammes og puttes til middagslur i barnevognen, hvor han falder i søvn når man triller med vognen. Han sover en længere lur ca et par timer.
Kl. 14-15 vågner og ammes
Kl. 17 ca. Ammes og tager en lille lur på ca en halv times tid
Kl. 18 aftensmad grøntsagsmos eller grøntsagsuppe samt vand af kop spiser alt fra blot få skefulde til en halv portion. Tilbydes også mælk i kop og drikker få slurk.
Kl. 19.30 pusles og gøres klar til at sove. Tilbydes en flaske med mælk eller en kop med mælk at sove på, nogle gange tager han 100 ml og andre gange næsten ikke noget.
Kl. 20-20.30 ammes liggende i vores seng. Der er fast putte ritual med sang, musikbamse og han vil helst falde i søvn med brystet i munden, men lirker den ud af munden på ham, inden han helt sover men når jeg kan mærke han ikke dier så meget mere.
Fra han sover til han vågner om morgenen vågner han dog et utal af gange og vil ammes. Nogle gange næsten hver time og har været oppe på 9 gange men er ellers stoppet med at tælle alle de gange han melder sig.
Om dagen går det ret godt og nemt og synes han både spiser og drikker godt og forsøger at fylde ham op i løbet af dagen, så han ikke skal vågne og ammes så meget om natten. Men det synes ikke at hjælpe for nu har det stået på sådan i et par mdr med at han vågner og ammes ml 5-8 gange fra han blir puttet til han vågner om morgenen. Synes det er meget og hårdt ikke at kunne sove mere sammenhængende, og tænker han også må blive forstyrret i sin søvn. Jeg kan ihvert fald mærke at det tærer på mig i længden og er som regel ret træt og smadret om morgenen.
Har læst at efter 6 mdr har børn ikke fysisk behov for mælk om natten, så måske er det mere tryghed han søger i brystet, for han ammes kun kortvarigt hvorefter han falder i søvn igen. Når han vågner eller søger bryst starter han med at blive urolig og vende og dreje sig, åbne munden og søge efter bryst og har prøvet blot at nusse ham blidt på brystet eller lægge en hånd på hans bryst men det hjælper ikke. Hvis man ikke hurtigt giver ham brystet så begynder han at græde for tilsidst at vågne helt op. Det skal lige siges at han ikke bruger sut, den vil han slet ikke tage ligesom sutteflasken, selvom han har ville tage begge førhen men ikke mere.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at han vil sove noget mere om natten og ikke skal ammes så meget? Måske hjælper det når han kommer over i sin egen seng, men hvordan får jeg ham bedst til at acceptere at han skal sove der nu og ikke er siden af mig? Hvad så når han vågner om natten? Frygter lidt at han vågner helt op når jeg hele tiden skal løfte/flytte ham fra hans seng til vores for at amme ham og at han ikke vil falde i søvn igen og sove videre. Har prøvet at give ham en flaske når han vågner om natten, men han kan godt mærke forskel på den og brystet og nægter at tage noget mælk derfra. Har også hørt at man kan tilbyde vand men han drikker jo helst af kop så det betyder jeg skal have ham op at sidde, og så vågner han da helt sikkert helt op.
Troede førhen at det var fordi han ikke fik nok mælk om dagen, men synes han blir tilbudt det både ammes og også nogle gange af kop og især om aftenen, for tænker at hvis han er fyldt godt op om aftenen, vil han sove bedre og længere.
Håber meget du kan hjælpe og komme med nogle råd og forslag til hvad jeg kan gøre for at få ham til at sove bedre og længere uden alle de nat amninger. Har ikke noget imod at amme men nogle nætter er det næsten hver time eller hver halvanden til anden time, og det er vel ikke normalt og også alt for hårdt og trættende.
Ser frem til at høre fra dig.
Bedste hilsner
Den ammende mor
Ps Glemte lige at spørge om det ikke er meningen at man skal vænne dem til a falde i søvn selv og uden brystet i munden, og hvordan gør man det og fra hvornår?
Vi skal også have ham passet af hans farmor en aften om nogle uger, så der ville det være rart hvis han kunne falde i søvn ihvert fald uden at skulle ammes, så det er hvad vi forsøger at arbejde hen imod.