Svar: Amning og afføring

19. februar 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er normalt, at børn der ammes fuldt kan have 7-10 dage mellem deres afføringer, nogle har faktisk 14 dage, uden at være generet af dette. Der er ikke ret mange affaldsstoffer i modermælken, og barnet kan derfor optage det hele. MEN, det er naturligvis en forudsætning for afføring, at der også kommer mælk nok indenbords - hvis der ikke kommer nok ind, så kan der jo heller ikke komme noget ud...

Da din dreng ikke har taget på, så kan man derfor godt mistænke at han ikke får mælk nok og derfor heller ikke har afføring... en anden forklaring kan være, at han er forstoppet. Hvis han har forstoppelse (det kan ammebørn godt få), så vil hans appetit blive nedsat, han vil ofte græde, virke til at have ondt i maven og han vil måske die, men ikke die særligt længe, før han så trækker sig sammen og har ondt i maven igen. Du fortæller, at jeres dreng ikke virker forpint, og at han ikke vrider sig og det er godt - det tyder ikke på at han så er forstoppet, men det er naturligvis svært at vurdere ud fra en brevkasse:)

Jeg synes du skal prøve at lægge ham ekstra hyppigt til brystet, hjælpe ham med at spise længere tid af gangen - f.eks. amme ham i den traditionelle stilling, skifte ham og lægge ham til samme bryst igen i tvillingestillingen, så du på den måde sikrer dig at han spiser længe ved et bryst ...

Annonce

... af gangen eller du kan amme ham fra et bryst, forsøge at få ham til at spise effektivt der, skifte ham og tilbyde ham toppen fra modsatte side, så han igen fyldes ekstra op. Han skal lige nu ikke sove igennem om natten, men holdes igang, så han får mælk sen aften og tidlig morgen og ikke sover mere end ca 5 timer i træk...

Og hvis dette ikke hjælper på din mælkemængde og din fornemmelse for at han får mælk nok, så synes jeg du skal prøve at supplere med en flaske og se hvad der sker, hvordan han reagerer på dette.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når han skal kontrolvejes næste gang, så tal også med lægen om at lytte på hans mave/tarm og vurdere om han kan være forstoppet, så det i givet fald kan behandles. Du kan også prøve at give ham lidt laktulose, - han må få 1 ml pr kg han vejer og det kan være en god idé at dele dosis i to, så han får morgen og aften. Det vil sige at hvis han f.eks. vejer 7 kg, så kan han få 3.5 ml morgen og 3.5 ml aften.

Jeg tænker at det hos jer, sagtens kan handle om at han er begyndt at sove igennem om natten og har nået en alder, hvor det med amning er mindre interessant og at du sandsynligvis med det gode ammeforløb du har bag dig, sagtens kan få "rettet op", netop ved at amme hyppigere i en periode. Og at der så naturligt sandsynligvis vil komme lidt gang i maven igen...

Jeg håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin