Svar: Amning og afføring
19. februar 2014
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er normalt, at børn der ammes fuldt kan have 7-10 dage mellem deres afføringer, nogle har faktisk 14 dage, uden at være generet af dette. Der er ikke ret mange affaldsstoffer i modermælken, og barnet kan derfor optage det hele. MEN, det er naturligvis en forudsætning for afføring, at der også kommer mælk nok indenbords - hvis der ikke kommer nok ind, så kan der jo heller ikke komme noget ud...
Da din dreng ikke har taget på, så kan man derfor godt mistænke at han ikke får mælk nok og derfor heller ikke har afføring... en anden forklaring kan være, at han er forstoppet. Hvis han har forstoppelse (det kan ammebørn godt få), så vil hans appetit blive nedsat, han vil ofte græde, virke til at have ondt i maven og han vil måske die, men ikke die særligt længe, før han så trækker sig sammen og har ondt i maven igen. Du fortæller, at jeres dreng ikke virker forpint, og at han ikke vrider sig og det er godt - det tyder ikke på at han så er forstoppet, men det er naturligvis svært at vurdere ud fra en brevkasse:)
Jeg synes du skal prøve at lægge ham ekstra hyppigt til brystet, hjælpe ham med at spise længere tid af gangen - f.eks. amme ham i den traditionelle stilling, skifte ham og lægge ham til samme bryst igen i tvillingestillingen, så du på den måde sikrer dig at han spiser længe ved et bryst af gangen eller du kan amme ham fra et bryst, forsøge at få ham til at spise effektivt der, skifte ham og tilbyde ham toppen fra modsatte side, så han igen fyldes ekstra op. Han skal lige nu ikke sove igennem om natten, men holdes igang, så han får mælk sen aften og tidlig morgen og ikke sover mere end ca 5 timer i træk...
Og hvis dette ikke hjælper på din mælkemængde og din fornemmelse for at han får mælk nok, så synes jeg du skal prøve at supplere med en flaske og se hvad der sker, hvordan han reagerer på dette.
Når han skal kontrolvejes næste gang, så tal også med lægen om at lytte på hans mave/tarm og vurdere om han kan være forstoppet, så det i givet fald kan behandles. Du kan også prøve at give ham lidt laktulose, - han må få 1 ml pr kg han vejer og det kan være en god idé at dele dosis i to, så han får morgen og aften. Det vil sige at hvis han f.eks. vejer 7 kg, så kan han få 3.5 ml morgen og 3.5 ml aften.
Jeg tænker at det hos jer, sagtens kan handle om at han er begyndt at sove igennem om natten og har nået en alder, hvor det med amning er mindre interessant og at du sandsynligvis med det gode ammeforløb du har bag dig, sagtens kan få "rettet op", netop ved at amme hyppigere i en periode. Og at der så naturligt sandsynligvis vil komme lidt gang i maven igen...
Jeg håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske