Brev:
Søskendekærlighed/krig
19. februar 2014
Alder:
3 år, 5 mdr.
Søskendekærlighed/krig
Hej.
Jeg skriver til dig, da jeg føler jeg drukner.
Jeg har 2 døtre, E på 3,5 år og S på 11 mdr.
De to tøser kan være hinandens bedsteven og værste fjende.
De kan lege så godt sammen og E kan være så god til at hjælpe S. Men når hun ikke er i det humør, går hun hele tiden og skubber, slår eller prikker til sin lillesøster, eller hvad hun nu kan finde på, for at gøre hende ked af det. Og når det så lykkes, giver hun sig også bare til at skrige højt.
Og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal håndtere det.
Alt efter mit overskud, prøver jeg at tage det stille og roligt, men det ender altid med "lad nu din søster være", "Jeg vil ikke havde at du slår, sparker eller skubber din søster". Og en masse trusler om at hun kommer i seng, hvis hun ikke holder op.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal fjerne den negative fokus på hende. Jeg ved godt at jeg lige nu, gør den hel del forkert angående E. Hun får meget skæld ud og bliver også skubbet til side meget. Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg bliver bare så stresset, når S hele tiden græder.
Jeg sørge for at rose hende, når hun f.eks. leger godt med S. Eller gør andre gode ting.
Jeg har ikke det store problemer med hende, når det kommer til at spise, puttetid, badtid og at komme ud af døren. Og der er slet ingenting med hende, når hendes søster ikke er hjemme eller får sin middagslur.
Prøver at give hende kvalitets tid, uden sin søster. Og så hygger vi os meget og der er meget få konflikter.
Håber du har nogle gode råd til hvordan jeg skal håndtere hende, så det ikke er så negativt.
Med venlig hilsen
Mor til to piger