Søskendekærlighed/krig

19. februar 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Søskendekærlighed/krig

Hej.

Jeg skriver til dig, da jeg føler jeg drukner.
Jeg har 2 døtre, E på 3,5 år og S på 11 mdr.

De to tøser kan være hinandens bedsteven og værste fjende.
De kan lege så godt sammen og E kan være så god til at hjælpe S. Men når hun ikke er i det humør, går hun hele tiden og skubber, slår eller prikker til sin lillesøster, eller hvad hun nu kan finde på, for at gøre hende ked af det. Og når det så lykkes, giver hun sig også bare til at skrige højt.
Og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal håndtere det.

Alt efter mit overskud, prøver jeg at tage det stille og roligt, men det ender altid med "lad nu din søster være", "Jeg vil ikke havde at du slår, sparker eller skubber din søster". Og en masse trusler om at hun kommer i seng, hvis hun ikke holder op.

Jeg ved ikke hvordan jeg ...

Annonce

... skal fjerne den negative fokus på hende. Jeg ved godt at jeg lige nu, gør den hel del forkert angående E. Hun får meget skæld ud og bliver også skubbet til side meget. Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg bliver bare så stresset, når S hele tiden græder.

Jeg sørge for at rose hende, når hun f.eks. leger godt med S. Eller gør andre gode ting.

Jeg har ikke det store problemer med hende, når det kommer til at spise, puttetid, badtid og at komme ud af døren. Og der er slet ingenting med hende, når hendes søster ikke er hjemme eller får sin middagslur.

Prøver at give hende kvalitets tid, uden sin søster. Og så hygger vi os meget og der er meget få konflikter.

Håber du har nogle gode råd til hvordan jeg skal håndtere hende, så det ikke er så negativt.

Med venlig hilsen
Mor til to piger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet