Svar: Kommer den gode mælk først efter et kvarter?

12. december 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Nej, det er ikke rigtigt :)

Det er sådan at mælken består af 3 dele. Den første del af mælken er vandholdig. Hvis man malker ud, så ligner den lidt skummetmælk i konsistensen. Denne mælk slukker tørsten. Derefter kommer en lidt mere hvid mælk, der ligner letmælk. Det er barnets egentlige mad og den udgør størstedelen af måltidet og til sidst kommer så fløden. Hvis man malker ud, så ligger fløden sig i toppen af flasken og på indersiden af glasset. Fløden giver ekstra mæthed og giver barnet "elastikker" og "dobbelthager".

I begyndelsen når man skal etablere en amning, så er det vigtigt at man lægger barnet til begge bryster, for at stimulere til lige meget mælk på begge sider. Men når mælken først er løbet til, så er det vigtigt at man ammer fra et bryst af gangen. Netop for at "tømme" brystet, så barnet får alle dele af mælken med ud. I princippet kan man ikke "tømme" et bryst, det er forkert at sige, for når barnet dier, så vil der naturligt blive produceret mælk og brystet tømmes aldrig helt. Men man skal kunne mærke at brystet bliver lettere, blødere, mere eftergiveligt, når barnet har spist af det i forhold til den side, hvor barnet endnu ikke har spist.

Man kan desværre ikke sætte tid på en amning. Hvor lang tid det tager at "tømme" brystet afhænger helt af barnets sutteteknik, mors nedløbsrefleks, tidspunktet på døgnet osv. Nogle børn kan derfor "tømme" et bryst på 8-10 minutter, andre børn ...

Annonce

... bruger 30 minutter eller mere ...

Mælkens sammensætning er vældig smart - for det at der er vandholdig og dermed tørstslukkende mælk betyder, at barnet nogle gange vil melde sig og drikke kortvarigt ved brystet. Det betyder, at barnet måske kun vil die et par minutter, så slipper barnet og vil ikke have mere - og det er ikke hygge og de "korte amninger ikke spildt". Tværtimod. Her melder barnet sig og dier, fordi det er tørstigt og det er netop vigtigt at lade barnet have denne fleksibilitet ved brystet. Så nogle gange vil barnet altså die fordi det er tørstigt og dier således ikke særlig længe, og andre gange vil barnet ligge i længere tid ved brystet, fordi det så spiser et egentligt hovedmåltid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis man har et barn, der ofte dier ca 15 minutter, så vil barnet, når det lægges til brystet, ofte starte med at få lidt vandholdig mælk og efter få minutter (måske 1-3 minutter), så vil barnet få sit egentlige mælkemåltid. I begyndelsen når barnet lægges til, så dier barnet ofte hurtigt, men stille og roligt begynder barnet at die mere rytmisk - sutte, sutte, sutte, pause, vente på mælken, synke den mælk der kommer, sutte, sutte, pause, vente på mælken, synke den mælk der kommer ... og tilsidst inden barnet stopper helt med at die, når barnet tydeligt er fyldt op med mælk og har mælk i mundvigene og ligger afslappet, så har barnet også fået den lidt federe mælk ud.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne