Unormalt irritabel og lidt vågentid

14. december 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Unormalt irritabel og lidt vågentid

Kære Helen.

Tak for en fin internetside! Det virker til du har hjulpet rigtig mange mennesker, og jeg håber du kan hjælpe os :)

Vores lille dreng er nu 6 uger. Han blev født 2 uger før termin, og var meget lille, grundet problemer med moderkagen. Han vejede 2 kg ved fødsel, men har taget fint på, og vejer nu ca. 3350g. Han fuldammes.

Siden han var et par uger gammel, har han grædt meget, især når han bliver lagt ned i liggende stilling. Derfor har han været tæt på os det meste af tiden, ligget i vore arme, på vores bryst, i bæreslynge etc. det meste af tiden. Det er nærmest umuligt at lægge ham ned i liften med mindre han er i dyb søvn, og skifte- og vaskesituationer er et mareridt med intense skrig, trods at vi forsøger at trøste, holde, dække ham til så han ikke er helt "fri" etc. Jeg tænker, at det er helt ok at han har så stort behov for kropskontakt og tryghed, når han er så lille, men jeg er i tvivl om, vi bør være bekymrede.

Til 5-ugers-undersøgelse, fik lægen mistanke om såkaldt "stille refluks" (uden voldsom gylp), fordi han græd da han blev lagt ned, men faldt til ro så snart han kom op. Derudover kan vi se han kæmper med mavesyre der kører op og ned i halsen på ham, især efter et måltid, og dette irriterer ham tydeligt. Han har svært ved at bøvse, og der kommer hvæse- og snorkelyde når han puster, også i vågen tilstand. Han har nu fået medicin mod refluks i 3 dage, og det ser ud til at have en ille effekt, dog er det svært at sige endnu.

1) Skiftesituationen. Hvordan kan skifte- og vaske-situationer blive bedre? Han græder med det samme han bliver lagt ned på puslebordet, så det skyldes ikke at tøjet tages af ham. Det er varmt og godt i badeværelset. Vi tager ham op og forsøger at trøste, men han begynder at græde/skrige så snart han kommer ned at ligge igen.

Det er lykkedes uden gråd nogle få gange hvor han har været vågen på puslepladsen. Så har vi kunnet underholde ham med snak, sang, pludren og en uro. Problemet er, at det næsten er umuligt at vække ham nok til dette, og ellers skriger han så meget at vi ikke kan snakke med ham, øjnene er lukket så han ikke ser os, og han responderer derfor ikke på på snak, sang, pludren eller på uroen. Sutten hjælper kun ...

Annonce

... i nogle sekunder. Hvad kan vi gøre her? Det føles som om vi torterer ham, især når han bliver vasket, men det skal jo gøres. Vi venter altid til han har spist, for at han ikke skal være sulten, men der er han for det meste træt/sover.

2) Vågenperioder. Man ville tro at vi "bare" kunne skifte ham i hans vågenperioder. Det er blot det problem, at han næsten ikke har nogle perioder, hvor han er vågen og tilfreds. Han vågner med gråd og er sulten, og er således vågen til at starte med ved hver amning, men falder så hurtigt i søvn ved brystet, hvor han spiser videre i halvsøvne/søvne. Efter amning forsøger jeg at bøvse ham af, hvilket tit gør at han græder, og det virker til han har ondt. Synes det er bekymrende at han næsten aldrig er vågen og glad/tilfreds. Opnår øjenkontakt de få gange han er vågen og ikke græder, og han har smilt bevidst et par gange. Synes alligevel andre babyer på 6 uger er meget mere vågne, glade og tilfredse.

3) Søvn/dagsrytme. Ved godt at han er for lille til at have en rytme. Men lyder dette unormalt? Vi står op omkring 7-8-tiden. Her får han mad, hvor han falder i søvn ved brystet, bøvses af, skiftes (for det meste grædende), ammes igen, falder igen i søvn og sover i mine arme. Dette gentages hver time til hveranden time hele dagen, selvsagt ikke altid med skift. De sidste par dage har der nok været noget længere/flere gode vågenperioder, måske grundet effekt af medicinen?

Han har ofte en lidt længere lur i løbet af formiddagen, hvor han kan lægges i sin lift. Sover ofte meget uroligt, strækker hals, jamrer, græder og kommer med korte skrig i søvne, også når han ligger hos mig. Her forsøger jeg at hjælpe ham med trøst, berøring, hånd på hans bryst etc. Om aftenen spiser han meget hyppigt fra omkring 19-20-tiden. Sover noget længere om natten, fra ca. kl.00-01 til omkring kl.03-04, og igen til omkring kl.07-08. Det tager 1-2 timer før han sover dybt nok til at jeg kan lægge ham i liften efter hver opvågning, så jeg sover ikke så meget.

Har du nogle gode råd? Er det kun refluksen der generer ham, eller hvad? Er det bekymrende at han ikke har flere vågenperioder? Får han måske ikke nok mad? Andet? Puha, der er mange spørgsmål når man er førstegangsmor:)

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.