Svar: Ammestop og eget værelse eller?
8. december 2013
Alder:
14 mdr.
Kære "Vildreden"
Tak for dit brev :) Og ja det er rigtigt, som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget, der fungerer godt for både børn og forældre :)
Og derfor kan jeg også godt forstå at du er i tvivl ...
Som jeg læser dit brev, så har du ikke tænkt dig at amme ham i årevis, men vil faktisk gerne trappe ud af både amning og flaske inden han bliver 1.5 år. Og derfor tænker jeg at det vil være rigtig godt, netop med en udtrapning. Det er for mig ikke et spørgsmål om at fjerne det trygge og gode fra den ene dag til den anden, men derimod handler det om at sætte noget nyt og ligeså trygt og dejligt i stedet og lade tingene ændre sig gradvist.
Du kan desværre ikke regne med at jeres dreng selv vil sige brystet fra. Han er rigtig glad for at blive ammet de to gange i døgnet, hvor han bliver det - og han er nu så bevidst, at han begynder at trække op i blusen og vise tegn til at han gerne vil have brystet. Og det er helt naturligt at du derfor nu begynder at føle, at han styrer det lidt for meget og derfor har lyst til at trappe amningen ud - og I har muligheden for det og han har også alderen til det :) Det bliver ikke lettere at stoppe amning, jo ældre han er, netop fordi han naturligt bliver mere og mere bevidst og naturligt også derfor vil græde og protestere mere :)
Jeg vil umiddelbart foreslå at du starter med at fjerne den ene amning og umiddelbart her amningen inden putning om aftenen, fordi han her jo allerede får en flaske. Amningen om eftermiddagen, hvor I mødes efter at have været adskilt, lyder til lige nu at være vigtig for ham og den kan du så bibeholde. På sigt kan den erstattes af vand af kop og et mellemmåltid.
Når han puttes om aftenen, så vil det være rigtig godt at han i stedet for brystet i stuen tilbydes lidt grød og en kop lun mælk i køkkenet. Så han stadig får noget i maven og fornemmelsen af lun mælk. Og så kan han stadig godt få sin flaske i sengen, som han får lige nu. Sammen med flasken vil det være rigtig godt at introducere en puttebamse, putteklud eller lignende, som vil fungere som substitut for jer, når han puttes ude og også som substitut for flasken på sigt. En godnathistorie, godnatsang osv. kan også med fordel være en del af putteritualet - igen fordi nye rutiner skal tage over på sigt.
Stille og roligt kan brystet om eftermidagen så også fjernes og amningen dermed stoppe og I må godt begynde at bruge "slut" i løbet af dagen. Det vil sige ordet slut og det at gestikulere "slut" med jeres hænder - f.eks. når historien er læst færdig "snip snap snude - det er slut" og når glasset med mælk er tomt eller tallerkenen er tømt "slut, der er ikke mere mad". Det at bruge ordet slut og gestikulere slut, kan I så overføre til, når han søger brystet og løfter op i blusen "slut, der er ikke mere skat, det er slut" og så tilbyde et alternativ "her, er du tørstig, her er lidt vand".
I må gerne flytte ham på eget værelse - det kan være en fordel at gøre dette omkring 15-16 måneders alderen med mindre han bliver syg undervejs og derfor har ekstra brug for jer og jeres nærhed. Flasken kan stadig være en del af ritualet, så det er genkendeligt og trygt.
Og stille og roligt trappes mængden af mælk i flasken så også ud, så han begynder at kunne undvære denne og I bibeholder så de rutiner I i øvrigt har skabt med at læse lidt, give ham puttebamsen, synge en sang osv. Så han stadig har det trygge og nære, som han kender, imens at flasken så fjernes mere og mere.
Så I jeres situation lyder det som om at I måske skal arbejde på at fjerne brystet først, flytte ham til eget værelse og så flasken efterfølgende. Og det vil være fint at udnytte juleferien til at få trappet lidt ud af brystet, så han inden han er 18 måneder helt kan undvære både bryst og flaske.
Og når det er sagt, så skal du naturligvis hele tiden mærke efter, hvad der føles rigtigt og hvornår jeres dreng er parat til disse skift. Hvis det går super fint og godt, så er det jo super, men hvis han pludselig bliver ked af det, helt ulykkelig, hvis han bliver syg, skal i gæstedagpleje eller andet, som naturligt kan ændre hverdagen og hans overskud, ja så kan det være nødvendigt at sadle om og følge hans behov.
Håber I kan bruge denne plan lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske