Svar: Amning eller søvn

6. december 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære du

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg kan ud af dit brev læse, at du rigtig gerne vil amme .. i hvert fald lægger du til hver time eller hver anden time hele døgnet - og det er prisværdigt, men også rigtig rigtig hårdt - og det er ikke sådan det skal være. Slet ikke, når din dreng græder, ja nogle gange skriger.

Jeg synes faktisk du skal prøve at give ham en sutteflaske og gerne med modermælkserstatning. Dette for at sikre ham en god portion mælk og derefter måske et par sammenhængende timers søvn - så du også får lidt ro på. Og så skal du overveje, hvad du så skal og hvad årsagen til hans gråd og hyppige amning er.

Hvordan er hans sutteteknik? Det er vigtigt at han har rigtigt fat på brystet. Hvis han ikke har korrekt fat, hvis han dier for yderligt, så vil han ikke kunne stimulere og tømme brystet godt nok og får derfor ikke den mælk, som han har behov for.

Hvordan er hans tungebånd - har han for kort tungebånd? Når han rækker tungen frem, er tungen så hjerteformet i spidsen? Hvis ja, så kan det være en god idé at kontakte en øre-næse-halslæge, der kan klippet tungebåndet. Det er vigtigt for hans evne til at kunne die at tungebåndet ikke er for kort/stramt.

Hvordan er dit bryst? Har du en fint formet brystvorte, som han let kan få fat i? Eller har du flade vorter, som han har svært ved at die på? Har du sår på brystet - f.eks. fordi han dier for yderligt eller dier så meget som han gør? Har du smerter i brystet? Det er alt sammen med til at vurdere, hvordan din amning fungerer.

Tegn på at din dreng trives med amning er:

Du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.

Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.

Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer hyppigt. Du har måske læst at der kan gå flere dage mellem afføringerne hos børn der ammes, men det er ikke endnu. Hvis mælken kommer godt igennem systemet vil han have afføring hyppigt, ofte dagligt eller flere gange dagligt med den alder han har. Han må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...

Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din dreng i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere.

Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og ...

Annonce

... når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.

Tegn på at din dreng ikke trives med amning er:

Du er i tvivl om, hvorvidt du har mælk. Det er svært at mærke om mælken løber til og du oplever ikke rigtig brystspændinger.

Når din dreng spiser hos dig, så hiver han i brystet, for at malke det lidt ekstra og han bliver let irriteret.

Han falder ikke til ro i forbindelse med amning, men græder og er urolig og virker søgende og sulten.

Afføringerne er sparsomme - de fleste ammebørn begynder at have længere tid mellem deres afføringer i 8-9 ugers alderen, men stadig vil man ofte have fornemmelsen af at, når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud ... og med den alder din dreng har, så vil det være naturligt at han har afføring stort set hver gang han ammes.

Vandladningen er sparsom, bleerne virker ikke rigtig våde, det er som om at han ikke tisser nok. Er du i tvivl, så læg et papirlommetørklæde ind i bleen, det er blødt og generer ikke hans hud, hvis papirlommetørklædet er tørt i 4-6 timer, så får han ikke mælk nok.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Læg mærke til hans vægt, står vægten stille, stiger den kun lidt, taber han sig måske?

Hvis han græder meget og i det hele taget virker meget vågen og urolig, så kan det være tegn på at han har brug for mere mælk.

Han virker måske tør i huden, det er som om at huden mangler lidt spændstighed og du skal generelt lægge mærke til, hvordan han ser ud. Han må ikke være bleg, virke grå i kuløren og huden må ikke være marmoreret. Han skal have en sund hudfarve, se frisk ud i huden. Og du fortæller faktisk at du synes han virker "tør"...

Og også den store fontanelle (der hvor kraniets knogler mødes oven på hovedet). Virker den indsunken og forbliver den indsunken, selvom han har spist hos dig - så kan det være tegn på at han ikke får mælk/væske nok. Præcist som du også har observeret...

Og så kan børn naturligvis også virke sløve, fordi de mangler væske og hvis barnet kun har ringe eller eller ingen interesse for brystet, så kan det også skyldes at han ikke får mælk nok. Hos jer er der ikke tale om et sløvt barn, men mange af de andre ting passer på jer - og derfor anbefaler jeg at du giver ham en flaske.

Alt efter hvordan han reagerer på flasken og den ekstra mælk han får den vej igennem, så må du vurdere, hvad næste skridt er. Nogle gange kan det, at han suppleres med en flaske være med til at give den ekstra ro, du har behov for, for at få amningen til at køre bedre. Det vil være rigtig godt at du lægger ham til brystet, så han stimulerer dig og så supplerer du med en flaske og putter ham til lur.

Du skal naturligvis overveje om du vil begynde at malke ud, så han kan få din mælk på flaske, måske har du sår på brystet eller andet som skal behandles, måske skal han have klippet tungebånd osv. Det må vurderes - men lige nu skal han efter min vurdering have en flaske med ekstra mælk og så må du tage den derfra:)

Ring også til din sundhedsplejerske og bed hende om at komme på et ekstra besøg, så I kan få styr på amningen:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor