Brev:
Amning eller søvn
6. december 2013
Alder:
1 mdr.
Amning eller søvn
Kære Helen
Åh, jeg ved ikke hvor jeg skal begynde. Jeg har to udfordringer – måske hænger de sammen.
Min søn på snart 6 uger har siden fødslen ville ammes hver time.. vi er nu oppe på ca. hver anden time, men dette kun hvis jeg kan få ham til at sove en god lur (oftest i barnevogn).
Alle har sagt til mig at jeg skulle se at øge tiden/intervallet mellem amningerne, men det har været svært da han søger efter brystet og det eneste der kan få ham til at lade være med at græde er bryst… prøver selvfølgelig udelukkelsesmetoden først – bleskift, holdes tæt, sut osv.
Det næste der så prøves er at få ham til at falde i søvn, men der skriger han endnu mere og det er så udfordring nr.2: At få ham til at sove.
Om dagen er det lettest…ammer, skifter, hygger/stimulerer med pludren og smil.. når han så er ved at være træt (gaber og laver grimasser på at nu gider han ikke mere) ja så tager jeg ham op og vugger ham i mine arme.. forsøger at svøbe dynen omkring ham og give sut, men så tager ”fanden ved ham” og han skriger af sine lungers fulde kraft..
Her har jeg så før (ved 1 times intervallerne) givet bryst, da jeg var bange for at han ikke havde fået nok og at det var bryst han ville have! Men, så da jeg talte timerne sammen, indså jeg at han jo nok ikke fik nok søvn – da det hele gik ud på amning.
Om aftenen – er det som om han virkelig kæmper imod søvnen. Han er meget urolig og falder kun kortvarigt hen, forsøger man at lægge ham vågner han. Vi har prøvet at amme – svøbe – amme og så lægge ham når han falder hen, men han vågner hurtigt og skriger igen af sine lungers fulde kraft. Aftenen kan rask væk gå med at jeg ammer næsten konstant i flere timer.. ammer, falder hen, forsøger at lægge ham, vågner, ammer og gentages…
Mine spørgsmål til dig er:
1) Hvordan får jeg ham til at sove uden skrig – det er så hjerteskærende skrig! Især om aftenen.
2) Og hvordan ved jeg at han får nok? Og at det således ikke er dette han skriger efter?
3) Hvordan øger jeg intervallet mellem amningerne? De fleste jeg kender med børn siger at deres spiser med 3-4 timers mellemrum…
P.s. mht. at få nok, så trives han (udvikler sig fint), tager på, har normale afføringer og tissebleer…MEN hans forreste fontanelle er nedsunket og han er lidt tør i ansigtet). Lægen mente at han nok bare så sådan ud – altså havde en let nedsunket fontanelle..men det ved de jo ikke med sikkerhed.
P.p.s. Et sidste spørgsmål på falderebet..
1) Hvordan ved man om ens bryst er tømt? Det føles slapt ja, men synes altid jeg kan presse lidt mælk ud.. hvis to amninger er indenfor samme time – skal jeg så fortsætte på samme bryst?
Med venlig hilsen
En meget træt og bekymret mor til Elias