Svar: Når man kun ammer til sengetid
14. november 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Evas mor
Tak for dit brev :)
Du kan sagtens amme fra et bryst og producere mælk nok fra en side. Kvinder der f.eks. har fået fjernet det ene bryst, vil ofte netop godt kunne amme deres barn fra et bryst:)
Nogle gange sker det, at barnet har en foretrukken side og fravælger det ene bryst og med den alder din datter har nu, så tænker jeg at det er okay - hun lyder til efterhånden at ville trappe helt ud af amningen og det er naturligvis helt fint og lyder rigtig praktisk, hvis hun selv siger fra. Det er lettere at stoppe amning, når barnet selv viser tegn til at ville stoppe. Og du kan fint amme fra venstre bryst så længe både hun og du trives med dette, og stille og roligt kan denne amning så også stoppe og et nyt ritual (f.eks. lidt lun mælk af kop eller måske lidt kamillete eller hvid te, dvs. te uden koffein - hvis hun slet ikke er til sødmælk) kan sættes i stedet.
Når du ikke ammer fra dit højre bryst, så vil produktionen i dette bryst naturligt stoppe hen af vejen, og dit bryst kan derfor godt blive lidt mindre end venstre bryst. Dette vil dog normalt udligne sig igen, når amningen på venstre bryst også stopper, så på sigt vil der normalt ikke være forskel på dine brysters størrelse - andet end den forskel der naturligt godt kan være fra naturens side. Hos de fleste kvinder er brysterne ikke helt ens:)
Det er graviditeten og den store hormonændring, som graviditeten er, som giver den største ændring af brysterne - og ikke amningen. Hvis man vælger ikke at amme, så vil man ofte stadig opleve at ens bryster forandrer sig, netop fordi det er graviditeten som giver den største ændring. Dine bryster vil derfor få en lidt anden facon og kan måske "hænge lidt mere", fordi du har været gravid og har født et barn og ikke så meget fordi du har ammet.
Det er en rigtig god idé at du stadig bruger en god amme-bh, som støtter dine bryster godt. Det vil hjælpe med at bibeholde dine brysters facon, at de bliver støttet under amningen.
Da du ikke mærker nogen spændinger i højre bryst, ikke kan fornemme fyldte mælkeknuder eller andet, så behøver du ikke lægge til højre bryst, men kan lade mælkeproduktion stoppe her. Hvor længe du så vil forsætte amning af venstre bryst afhænger helt af, hvad du og din datter trives bedst med.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske