Svar: Når man kun ammer til sengetid

14. november 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Evas mor

Tak for dit brev :)

Du kan sagtens amme fra et bryst og producere mælk nok fra en side. Kvinder der f.eks. har fået fjernet det ene bryst, vil ofte netop godt kunne amme deres barn fra et bryst:)

Nogle gange sker det, at barnet har en foretrukken side og fravælger det ene bryst og med den alder din datter har nu, så tænker jeg at det er okay - hun lyder til efterhånden at ville trappe helt ud af amningen og det er naturligvis helt fint og lyder rigtig praktisk, hvis hun selv siger fra. Det er lettere at stoppe amning, når barnet selv viser tegn til at ville stoppe. Og du kan fint amme fra venstre bryst så længe både hun og du trives med dette, og stille og roligt kan denne amning så også stoppe og et nyt ritual (f.eks. lidt lun mælk af kop eller måske lidt kamillete eller hvid te, dvs. te uden koffein - hvis hun slet ikke er til sødmælk) kan sættes i stedet.

Når du ikke ammer fra dit højre bryst, så vil produktionen i dette bryst naturligt stoppe hen af vejen, og dit bryst kan derfor godt blive lidt mindre end venstre bryst. Dette vil dog normalt udligne sig igen, når amningen på venstre bryst også stopper, så på sigt vil der ...

Annonce

... normalt ikke være forskel på dine brysters størrelse - andet end den forskel der naturligt godt kan være fra naturens side. Hos de fleste kvinder er brysterne ikke helt ens:)

Det er graviditeten og den store hormonændring, som graviditeten er, som giver den største ændring af brysterne - og ikke amningen. Hvis man vælger ikke at amme, så vil man ofte stadig opleve at ens bryster forandrer sig, netop fordi det er graviditeten som giver den største ændring. Dine bryster vil derfor få en lidt anden facon og kan måske "hænge lidt mere", fordi du har været gravid og har født et barn og ikke så meget fordi du har ammet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er en rigtig god idé at du stadig bruger en god amme-bh, som støtter dine bryster godt. Det vil hjælpe med at bibeholde dine brysters facon, at de bliver støttet under amningen.

Da du ikke mærker nogen spændinger i højre bryst, ikke kan fornemme fyldte mælkeknuder eller andet, så behøver du ikke lægge til højre bryst, men kan lade mælkeproduktion stoppe her. Hvor længe du så vil forsætte amning af venstre bryst afhænger helt af, hvad du og din datter trives bedst med.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.