Græder hver morgen ved aflevering i dagpleje

14. november 2013

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Græder hver morgen ved aflevering i dagpleje

Kære Helen.

Der har været stilhed herfra et stykke tid. Tiden er fløjet afsted med indkøring i privat dagplejer og opstart på arbejde - både for mig efter barsel, men også for min kæreste, der er freelancer, har fået en fast projektstilling. Så han skal også afsted hver dag.

Da vores Dagplejer er privat har hun kortere arbejdstiden (8-16 og 8-15 om fredagen). Derfor ser vores dagsprogram således ud:

Kl. 06.00: Baby-T vækkes
Kl. 06.30: Mor tager på arbejde
Kl. 07.00: Baby-T får havregrød
Kl. 08.00: Far afleverer Baby-T afleveres i dagpleje
Kl. 15.55: Mor henter Baby-T i dagpleje (kl. 14.55 om fredagen)
Kl. 16.30: Baby-T får lidt frugt
Kl. 18.00: Børnevenligt aftensmad
Kl. 18.45: Baby-T kommer i bad
Kl. 19.15: Baby-T får godnatgrød
Kl. 19.30: Baby-T kommer ind i seng og putterituat begyndes (ingen amning)
Kl. 19.45: Baby-T sover (senest kl 20.00)
- Han vågner 2-3 gange om natten, og bliver ammet 2 gange pr. nat

Dette har kørt i små 2 uger nu, så vi fører stadig, at det er et stramt program, og at vi hænger lidt i bremsen. Men forhåbentlig bliver det bedre, når det er blevet hverdag og rutine.

Som du kan se ovenfor, så er det Far, der aflevere Baby-T i dagplejer. Men hver eneste morgen (fra d. 1. november til nu) græder Baby-T, når han skal afleveres. Det er ikke bare en lille smule, det er tårer der triller ned af kinderne, bævrende underlæbe og hulk helt nede fra maven. Og Far tager på arbejde hver eneste dag med en rigtig dårlig følelse i maven, han har det skidt med at gå derfra og at det skal være sådan.

- Er det normalt, at han skal bliver SÅ ked af det?
- Og i så fald hvor længe skal vi regne med, at det skal være sådan?
- Er der noget vi kan gøre for at hjælpe Baby-T bedre igennem det her?

Desuden har jeg lige et spørgsmål til søvn i dagplejen.
Vi har skrevet sammen tidligere i om Baby-T's søvn i brevrækken "Vågner hver time hver nat", og siden du har hjulpet os, så går det jo bare helt vildt godt herhjemme med søvnen. Og jeg vil lige nævne, ...

Annonce

... at Baby-T er high sensitive.

Baby-T kan falde i søvn til både formiddags- og middagslur efter putteritual ved at blive sunget for (ca. 3 sange), og både hans Far og jeg kan putte ham. Han sover ca. 45 min. til formiddagslur og 1½ time til middagslur.

Til natten bliver han puttet på samme måde (dog kun af mig), og falder også hurtigt i søvn uden amning. Om natten vågner han 2-3 gange og bliver ammet 2 gange (1 gang af hvert bryst). Så vi er simpelthen så glade over, hvor fint det går herhjemme.

Men i dagplejen er det en helt anden historie.
Hun kan kun putte ham i en vogn på altanen, hvor hun vugger ham til han sover. Han sover max 45 min. af gangen, og hun har rigtig svært ved at få ham til at sove igen, når han vågner. Hun siger tit, at han skal jo sove noget mere. Og fortæller om, hvordan hun har kæmpet med at få ham til at sove igen til middagsluren, hvor hun synes, han skal sove mere end 45 min.

Om eftermiddagen er han ofte så træt, at hun putter ham en ekstra gang, så han altså får 3 lure på en dag.

Og når de er på tur, så er det tit, at han slet ikke oplever ret meget af det, som de skal ud og se, fordi han bare sover rigtig godt, når de triller afsted rundt i vognen.

Dagplejeren fortæller også, at der er dage, hvor han hverken vil drikke eller spise noget hele dagen. Hun siger, at han normalvis er glad og leger, det meste af dagen, men at han bliver ked af det og græder, når han er træt. I sidste uge brød den første kindtand igennem gummerne, og der var han så ked af det, at vi var nødt til at hente ham tidligere.

- På grund af alt dette er vi selvfølgelig nervøse for, om Baby-T trives hos sin dagplejemor?
- Om der er noget, vi kan gøre for, at det hele skal blivere nemmere for ham?
- Om det er seperationsfasen der spiller ind, og at vi bare skal holde ud?
- Om vi skal bruge noget ferie på at give ham nogle kortere dage, indtil han trives bedre derovre?

Hvad tænker du?

På forhånd tak for dine altid fantastiske svar.

De bedste hilsner fra
Mama-A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger