Brev:
Græder hver morgen ved aflevering i dagpleje
14. november 2013
Alder:
11 mdr.
Græder hver morgen ved aflevering i dagpleje
Kære Helen.
Der har været stilhed herfra et stykke tid. Tiden er fløjet afsted med indkøring i privat dagplejer og opstart på arbejde - både for mig efter barsel, men også for min kæreste, der er freelancer, har fået en fast projektstilling. Så han skal også afsted hver dag.
Da vores Dagplejer er privat har hun kortere arbejdstiden (8-16 og 8-15 om fredagen). Derfor ser vores dagsprogram således ud:
Kl. 06.00: Baby-T vækkes
Kl. 06.30: Mor tager på arbejde
Kl. 07.00: Baby-T får havregrød
Kl. 08.00: Far afleverer Baby-T afleveres i dagpleje
Kl. 15.55: Mor henter Baby-T i dagpleje (kl. 14.55 om fredagen)
Kl. 16.30: Baby-T får lidt frugt
Kl. 18.00: Børnevenligt aftensmad
Kl. 18.45: Baby-T kommer i bad
Kl. 19.15: Baby-T får godnatgrød
Kl. 19.30: Baby-T kommer ind i seng og putterituat begyndes (ingen amning)
Kl. 19.45: Baby-T sover (senest kl 20.00)
- Han vågner 2-3 gange om natten, og bliver ammet 2 gange pr. nat
Dette har kørt i små 2 uger nu, så vi fører stadig, at det er et stramt program, og at vi hænger lidt i bremsen. Men forhåbentlig bliver det bedre, når det er blevet hverdag og rutine.
Som du kan se ovenfor, så er det Far, der aflevere Baby-T i dagplejer. Men hver eneste morgen (fra d. 1. november til nu) græder Baby-T, når han skal afleveres. Det er ikke bare en lille smule, det er tårer der triller ned af kinderne, bævrende underlæbe og hulk helt nede fra maven. Og Far tager på arbejde hver eneste dag med en rigtig dårlig følelse i maven, han har det skidt med at gå derfra og at det skal være sådan.
- Er det normalt, at han skal bliver SÅ ked af det?
- Og i så fald hvor længe skal vi regne med, at det skal være sådan?
- Er der noget vi kan gøre for at hjælpe Baby-T bedre igennem det her?
Desuden har jeg lige et spørgsmål til søvn i dagplejen.
Vi har skrevet sammen tidligere i om Baby-T's søvn i brevrækken "Vågner hver time hver nat", og siden du har hjulpet os, så går det jo bare helt vildt godt herhjemme med søvnen. Og jeg vil lige nævne, at Baby-T er high sensitive.
Baby-T kan falde i søvn til både formiddags- og middagslur efter putteritual ved at blive sunget for (ca. 3 sange), og både hans Far og jeg kan putte ham. Han sover ca. 45 min. til formiddagslur og 1½ time til middagslur.
Til natten bliver han puttet på samme måde (dog kun af mig), og falder også hurtigt i søvn uden amning. Om natten vågner han 2-3 gange og bliver ammet 2 gange (1 gang af hvert bryst). Så vi er simpelthen så glade over, hvor fint det går herhjemme.
Men i dagplejen er det en helt anden historie.
Hun kan kun putte ham i en vogn på altanen, hvor hun vugger ham til han sover. Han sover max 45 min. af gangen, og hun har rigtig svært ved at få ham til at sove igen, når han vågner. Hun siger tit, at han skal jo sove noget mere. Og fortæller om, hvordan hun har kæmpet med at få ham til at sove igen til middagsluren, hvor hun synes, han skal sove mere end 45 min.
Om eftermiddagen er han ofte så træt, at hun putter ham en ekstra gang, så han altså får 3 lure på en dag.
Og når de er på tur, så er det tit, at han slet ikke oplever ret meget af det, som de skal ud og se, fordi han bare sover rigtig godt, når de triller afsted rundt i vognen.
Dagplejeren fortæller også, at der er dage, hvor han hverken vil drikke eller spise noget hele dagen. Hun siger, at han normalvis er glad og leger, det meste af dagen, men at han bliver ked af det og græder, når han er træt. I sidste uge brød den første kindtand igennem gummerne, og der var han så ked af det, at vi var nødt til at hente ham tidligere.
- På grund af alt dette er vi selvfølgelig nervøse for, om Baby-T trives hos sin dagplejemor?
- Om der er noget, vi kan gøre for, at det hele skal blivere nemmere for ham?
- Om det er seperationsfasen der spiller ind, og at vi bare skal holde ud?
- Om vi skal bruge noget ferie på at give ham nogle kortere dage, indtil han trives bedre derovre?
Hvad tænker du?
På forhånd tak for dine altid fantastiske svar.
De bedste hilsner fra
Mama-A