Svar: Stille overgang til flaske

5. november 2013

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev og tillykke med lillesøster - hvor dejligt at høre, at I har fået jer en lille sund og dejlig pige :)

Det er rigtigt synd at I har haft ammeproblemer fra starten, og jeg kan godt forstå at du nu rigtig gerne vil gå over til flaske. Du har allerede kæmpet meget og lillepigen tager ikke nok på, så hun har brug for den ekstra mælk.

Både brystbetændelse og svamp vil ofte nedsætte mælkeproduktionen i en periode og kan være forklaring på at barnets vægt stagnerer eller ikke tager nok på - men med den unge alder hun har, så er det naturligvis begrænset, hvor meget hun kan tåle ikke at tage på, og hendes indtag af mælk er naturligt vigtigt.

Jeg kunne forestille mig at lillepigen ikke bryder sig særlig meget om smagen af modermælkserstatning, og det kan derfor være en idé at forsøge med et andet produkt. De smager alle sammen lidt forskelligt. Nogle gange kan man også komme lidt sukker i modermælkserstatning, så den smager lidt sødere (modermælk er sødere i smagen end mme) og så naturligvis trappe ud af sukkeret igen i takt med at hun begynder at acceptere mælken.

I første omgang synes jeg dog at du skal prøve med modermælkserstatningen som den er og supplere hende med den, ved at give hende mælken på en engangssprøjte. Du kan købe 5-10 ml sprøjter på apoteket, lune mme og trække op i sprøjten og så dryppe mme ind i munden på hende. Hvis du placerer sprøjten på hendes læber, så vil hun sandsynligvis hurtigt lære sig en teknik, hvor hun kan suge stemplet i bund og suge mælken til sig - og på den måde kan du starte med at amme hende og så stadig få givet hende ekstra mælk, så hun får mere indenbords hver gang og dermed også tager mere på.

Det at hun på den måde begynder at få mere mælk, vil naturligt også give hende lidt flere kræfter til at die og hendes teknik vil måske blive anderledes. Hun vil måske begynde at sove lidt længere søvnstræk ...

Annonce

... og dine bryster vil på den måde også få lidt ro. Og hun vil også vænne sig til smagen af mme og acceptere den og på den måde naturligt også stille og roligt begynde at acceptere flasken.

Det at sutte på en flaske og sutte på et bryst er meget forskelligt, det er to forskellige teknikker. Man kan sige at det at sutte på brystet svarer til at du sutter på din arm, hvor det at sutte på flasken mere svarer til at sutte på en finger. Og det kræver derfor ofte lidt tilvænning at finde ud af flasken. Og du er nødt til at prøve dig lidt frem - for flaskesutter kan have meget forskellige former og det som virker for det ene barn virker måske ikke for det andet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Pigeon har lavet en elastisk flaskesut, som nogle ammebørn accepterer og jeg har også mødt ammebørn, som bedst kunne finde ud af at sutte på en NUK flaskesut i naturgummi, flad og anatomisk og med ventil. Du må prøve dig lidt frem. Det kan godt være at lillesøster har brug for en anden type flaskesut end storesøster havde glæde af - børn er forskellige :)

Hvis du gerne vil bibeholde amningen så længe som muligt, så vil det være rigtig godt at du starter med at lægge jeres datter til brystet og så tilbyder flaske (mme) efterfølgende. Når du gør det sådan, så viser du din bryst, at der er et behov for mælk og du producerer mælk. Hvis du gerne vil gå helt over til flaske, så kan du vælge at erstatte en amning af gangen med flaske. Det vil sige at hvis du lige nu ammer 8 gange i døgnet, så kan du amme 7 gange og give flaske en gang. Herefter kan du gå over til at amme 6 gange og give 2 flasker, amme 5 gange og give 3 flasker, amme 4 gange og give 4 flasker osv. Så amningerne en for en erstattes af en flaske. Det nedsætter din mælkeproduktion stille og roligt, så din krop kan følge med og samtidig vænner jeres datter sig også til at få mere og mere modermælkserstatning.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder